Viser søkeresultater 1 til 10 av 58
-
18-10-09, 20:49 #1
Normal TSH, men lav T4 og T3
Hej
Jeg har fået taget blodprøver for 1 måned siden for at se om mit stofskifte er normalt. Det viste følgende:
TSH: 1,06 (0,3-4,2)
T3: 1,3 (1,2-2,7)
T3frit: 1,2 (1,2-2,7)
T4: 12,8 (13-23)
T4 uptake: 0,92
Ny blodprøve for nogle dage siden:
TSH: 1,12 (0,3-4,2)
T3: 1,3 (1,2-2,7)
T3frit: 1,2 (1,2-2,7)
T4: 11,4 (13-23)
Jeg har lidt symptomer som jeg ikke ved om et af andre grunde, men jeg synes jo jeg ligger i underkanten af normalområdet og endda lidt under på min T4.
Mine symptomer er ondt i muskler og led, så jeg efter at have siddet stille har svært ved at gå ordentligt. Lægsmerter i perioder. Tendens til væske i benene. Lang og kraftig menustration. Meget træt i perioder. Humørsvingninger mm.
Hvad siger i til det hele?
Jeg venter svar på en TPO (tror jeg nok det hedder)
Mvh AnjaSist endret av carlsmor; 18-10-09 kl 21:13
-
19-10-09, 12:49 #2
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Du har jo lave stofskiftelagere i blodet (fritT4) - de er kun like over minimum.
Det skal få TSH til å stige. TSH-systemet skal opdage at fT4 er for lav og øke sin verdi for å stimulere kjertelen til å produsere flere T4.
Og det skjer jo ikke i dine prøvesvar.
En tolking av dette vil måtte bringe tankene inn på at man har med en sentral situasjon å gjøre. Altså en feil i hjernehormonenes styring av kjertelen. (TRH - TSH)
Denne tanke vil forsterkes hvis anti-TPO viser et negativt resultat.
Hvis resultatet viser at kjertelen har antistoffer, vil man bli behandlingstrengende fordi kjertelen er ødelagt og ikke kan produsere - altså en primær situasjon.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-10-09, 13:03 #3
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Ja, hvilke antistoffer? Hvad med TRAS-prøven? Var det ikke noget om, at at TRAS-antistofferne kan undertrykke TSH, så det fremstår falskt lavt, mens det i virkeligheden burde være forhøjet? https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8433
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-10-09, 15:35 #4
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Hej
Mange tak for jeres svar. Jeg afventer TPO og så må vi se hvad der skal ske. Heldigvis har jeg en forstående og rigtig god læge
så det skal nok gå alt sammen.
Mvh Anja
-
20-10-09, 20:47 #5
Skal jeg bede om piller selvom jeg (måske) har det nogenlunde?
Jeg har nogle lidt lave T3 og T4 tal og afventer en TPO. Min TSH er i normalområdet.
TSH: 1,12 (0,3-4,2)
T3: 1,3 (1,2-2,7)
T3: 1,2 frit (1,2-2,7)
T4: 11,4 (13-23)
T4 uptake: 0,92
Nogle dage har jeg det helt fint, har en masse energi og ikke så mange muskelsmerter, men andre dage er jeg træt, opgivende og har rigtig ondt i mine muskler i benene og i fødderne og har en del væske i kroppen. Jeg fælder også en hel del.
Jeg er i tvivl om jeg skal bede om at komme i behandling for lavt stofskifte eller om jeg skal lade være. Min læge er rigtig sød og forstående, så jeg tror han vil lytte til mig og hvis jeg beder om at komme i behandling vil han gøre dette. Men der er jo også bivirkninger ved medicinen. Det skal siges at hvis jeg kommer i behandling vil jeg ikke have den nye eltroxin som der er mange problemer med her i Danmark, men vil bede om en anden slags medicin (skal lige have undersøgt det nærmere).
Et eller andet sted føler jeg, at jeg bør være mere syg før det er fornuftigt at få medicin, men samtidig kan det jo også være at jeg har vænnet mig til symptomerne jeg har nu og egentlig ikke ligger mærke til hvor meget de generer mig i dagligdagen.
Hvad gør jeg??
-
20-10-09, 21:38 #6
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Nå skal jeg ikke "pirke" på det du skriver - det er slet ikke meningen.
Det er mere for å belyse de forskjellige parametere.
T4 er utelukkende produsert av kjertelen og er i overveiende grad bundet til et blodprotein - mest til TBG.
Dette utgjør kroppens lagerbeholdning av pro-hormoner - som kan bli til stofskiftehormoner.
Blodprøven har kun interesse i helt spesielle tilfeller. Den heter totalthyroxin TT4. Referanseområdet er CA.! 50-150.
Når noen (0.003%) av disse har vært bundet til sit protein i noen uker løsner det og blir det man kaller et fritt hormon. Blodprøven heter fritt T4 - fT4. Referanseområdet er ca.! 10-20.
Det er kun fra denne lille fraksjon det dannes stoffskiftehormoner - og den er derfor intressang ut fra forståelsen av stoffskiftehormonenes syntese.
Nå - dette frie hormon fanges av de-jodinaseprosessen i leveren og denne fjerner ett meget bestemt jodatom. Så binder det nydannede T3 seg til et bindeprotein - og denne måling heter totalT3 - TT3 og brukes kun til helt spesielle analyser. Referanseområdet er ca.! 1-3.
Denne proteinbindingen varer kun noen timer, og 0.03% av disse blir frie.
Dette er kroppens stoffskiftehormon - det frie T3 - fT3. Referanseområdet er ca.! 3-7.
De 3 gjennværende jodatomer har således en bestemt form som gjør det mulig for det frie T3 hormon å trenge gjennom cellemembraner og komme inn i cellene. Her åpner det for oxygentilførslen - og forbrenningen kan starte.
Ser man på referanseområdene er disse i micromol og nanomol (som er 1000ganger mindre) Mol er et vanskelig mål som krever viten og formler for å sammenlikne, så jeg lar det ligge.
Men bundet T3 er nesten 1000 ganger større enn fritt T3.
Det kan se ut som at de oppgitte verdier for disse parametere ikke er korrekte, men det er nok uten betydning. Jeg bare nevner det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-10-09, 15:15 #7
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Hej
Tak for dit svar
Mht. referenceområder mht. blodprøver så har vi I Danmark ikke samme referenceområde som i andre lande. Faktisk har man også indenfor Danmark forskellige referenseområder fra sygehus til sygehus.
De tal jeg har skrevet i paranteserne er referenceområdet der hvor jeg har fået taget mine blodprøver I Danmark.
Mvh Anja
-
21-10-09, 18:31 #8
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Jo - referanseområdene er forskjellige fra analyse lab til analyse lab.
Det er særlig store forskjeller på området for fritt T4.
At man opererer med samme referanseområde på T3 og fT3 høres jo underlig ut.......
Som du kan lese i forklaringen er det kun ca. 0,03% av det totale T3 som blir til fritt T3. Så kan områdene ikke være like.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-10-09, 19:24 #9
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
-
21-10-09, 19:45 #10
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Det er mye melleom himmel og jord - så helt sikker kan man jo ikke være før jeg kommer opp å henge
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker