Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 59
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard Legen min sier jeg er overdosert

Hei

Jeg er ny her! Har imidlertid hatt lavt stoffskifte ca 4 år og tatt medisiner for dette, de 2 siste årene armour. Disse to siste årene så her jeg fungert noenlunde, men fra i vår, utover sommeren og i høst så har det bare gått en vei.

Dosen min siste halvår har vært 150 mg armour.

Mine siste prøver viser stadig nedgang i TSH nå 0,01 og stadig reduksjon av Ft4 nå på 9, TPO over 1000. Legen min sier jeg er overdosert og for ca 2 uker så måtte jeg slutte å ta medisin i nesten en uke pga av skjelvinger etc. Føler meg fullstendig utkjørt.. Får lov til å ta 50 mg nå. Legen har tatt kontakt med endokrinolog på sykehuset som bestemte at jeg skulle ta hormonscreening og disse har jeg ikke fått svar på ennå.

Hva i alle dager kan dette bety? Jeg fryser, svetter om en annen og er overfølsom og lettskremt. Jeg føler meg som ett nervevrak med brainfog

Er det andre som har opplevd dette her? Jeg har sånn hjernetåke at jeg ikke klarer å lete her inne på forumet engang så ha meg unnskyldt om jeg har oversett opplagte svar...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lav TSH og lav T4

Kjære Siven.
    Det betyr at du har alt for lavt stoffskifte !
    Alle de symptomene du nevner forteller om at stoffskiftet er for lavt.
    Om jeg hadde hatt bare ett av dem hadde jeg satt opp dosen.
    Du har brukt 2,5G/dag og det er nok for lav dose når kjertelen ikke fungerer.
    Jeg bruker 3,25Grain/dag. Noen må ha mer.
    Lav D-vitaminstatus fører til at dosen må være høyere, så spis D3.

Om jeg kan få si hva jeg mener rett ut, så har du mye mer nytte av å lære å tolke kroppens reaksjoner og styre dosen deretter - enn å rådføre deg med dem som har styrt livet ditt i det siste ! (for det er det de har gjort!)
    De har spillt fullstendig fallitt, og har ikke greie på hva de driver med !

TSH skal være null og fT4 bør være så høy som du tåler - helst over 20 sier Aker.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Takk for svar

Jeg må si jeg har lurt på hva de styrer med...

Spurte om ikke det at f4 gikk nedover hadde noe betydning men i flg legen så var det viktigste å få opp TSH først ellers så ble det hjerteinfarkt og jeg vet ikke hva Tidligere har nemlig TSH lagt på ca 1,8 ganske stabilt.

Skal til legen i morgen for å få svar på de hormonprøvene og så skulle de prøve å finne ut hva de skal gjøre videre.

Men finnes det noe forklaring på hvorfor TSH går nedover? Noen argument jeg kan bruke overfor legen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hvis man skal få opp TSH, må dosen ned - og det trenger du jo absolutt ikke !

TSH er et hormon som har en eneste oppgave i kroppen - å slippe jod inn i kjertelen. Det er kun på kjertelen det finnes reseptorer for TSH.
    Så hva skal du med TSH når kjertelen er defekt ?
    Svaret er ikke så vanskelig .......

Men greitt å vite litt om TSH sine oppgaver i en kropp som har en fungerende kjertel likevel :
    TSH produseres i hjernen - i hypofysen. Denne får signalhormonet TRH fra hypotalamus, som er en sensor som føler hvor mye fT3 og fT4 det er i blodet.
    Så hvis det er lite fT3+fT4 i blodet blir TSH høy og vil dermed slippe inn mer jod til kjertelen som da lager flere stoffskiftehormoner.

Dette har ingen forbindelse til hjertet - none, what so ever.
    Hvis jeg skal gi meg ut på å tippe hvordan misforståelsen oppstår......
    Så blir det fra de som har hypErthyreose. De produserer for mange egenproduserte stoffskiftehormoner og det får hjertepulsen til å øke.
    Og den kan øke så mye at det banker og slår - og det er jo jeeeevlig ubehagelig og sikkert farlig i lengden. Man må gå med det lenge før det er skadelig.

Og DETTE er jo langt fra tilfelle med deg - du har for lav hjertepuls du.
    Og DET er også skadelig å gå med i lengden - men INGEN er noen gang blitt advart om den faren, eller om farene ved å ta for lite stoffskiftehormoner.

Man har helt glemt at både for mye OG for LITE forderver alt........

Så er det sånn at når man starter behandling med stoffskiftehormoner, tar det svært lang tid før TSH faller. 1,8 er alt for høyt det også - den skal være null.

Det argumentet jeg syns du skal bruke overfor legen er at du har det helt for jævlig som du har det nå !
    Si at du har mistet tilliten til dem fordi de har redusert dosen så fT4 er blitt alt for lav.
    Fortell om alle symptomene dine og si at du synes behandlingen bør rette på mine kliniske symptomer - IKKE på blodprøver som de ikke vet helt hvordan de skal tolke.
    Hvis du finner noe på nettet som underbygger dine argumenter, så print det ut.
    Særlig hvis det er fra Norske sykehus og legeblader.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Tusen takk hjelpen

Jeg begynner definitivt å ta samme dose som før og det gir jeg beskjed om i morgen!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo du og vi alle som til syvende og sist er ansvarlig for vår egen helse.
    Leger har intet ansvar for det !
    Leger burde forstå sin oppgave bedre enn idag. De skal hjelpe oss - ikke bestemme over oss.
    Ei heller opptre som en selgerbu for syntetiske produkter.

Det er å håpe at de kan gjennvinne sin tillit slik at vi kan spørre dem til råds uten å tvile på at svaret som avgis ikke er farget av at de kollektivt skal følge inngåtte avtaler av pekuniær karakter.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei...jeg har bare skumma innlegga, men det er helt FORSKREKKELIG at kegene,mange av dem, enda ikke har lært at TSH ikke er et stoffskiftehormon. Dette forklarer n,Finn gang på gang helt "pedagogisk riktig"her inne gang etter gang,- og takk for at det når OSS andre.. MEN så må VI selv prøve forklare videre til legen.
    Det står massse om dette på ulike andre fora også.
    Det legene tror når vi får en lav,subrimert TSH er at vi da er automatisk overdosert. I den sammenheng er det jo tT4 og fT3 en må se på +symptom.
    MEN de med HØYT stoffskifte har jo lav TSH, og "skyhøye" verdier av stottskiftehormon(pluss evnt.ulike antistoff). Og for dem med HØYT stoffskifte kan forklaringen med både hjertefeil og osteoporose være mere aktuelt. Men vi med LAVT stoffskifte får en lav TSH fordi vi må opp i en så høy medisindose at den vil subrimere TSH. Selv om en del av oss også kan medisinere seg etter en TSH-verdi...og ""heldige""er jo de, syns jeg, for da blir det noe enklere(hvis noe her kan kalles enkelt da!)
    Viktig at legen skjønner dette.
    Men når vil de lære om det i utdannelsen sin?
    Hvor ofte vil et undervisningsopplegg bli revurdert på universitetsnivå?
    Dette siste er utenom spørsmålet ditt, men indirekte aktuelt-og lurer faktisk på det. Mulig når store internasjonale undersøkelser/forsøk blir godkjent som VITENSKAPELIGE..

Ved bruk av Naturlig Thyroksin blir ofte FT4 lav også, og fordi noen reagerer
    på en for lav fT4 brukes en liten dose med "Levaxin",T4, i tillegg...for dem som tåler det, da!!!
    Jeg har økt dosen min, og SVETTER MINDRE,MINDRE HJERTBANK m.m.
    Nå er vel det i en kombinasjon med binyrestøtte også.
    (Og, ANISA, ja...."CORTEF"!!!)
    Tilbake til deg..det første som slo meg er at du er undermedisinert.
    Du nevner at du skvetter lett...har du undersøkt BINYRESTATUSEN din?
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Jeg tror det var en av de prøvene jeg tok som jeg skal få svar på i morgen. Diverse hormonprøver og spyttprøver som jeg tok både morgen og kveld.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Spyttprøvene dine er kortisolprøver. De lages i binyrebarken, men det henger sammen med stoffskifteproblemene.
    Et annet binyrebarkhormon - Adrenalin, er jo blant de som styrer hjertefrekvensen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Ja, og mange av oss(til vi lærer,da!!!), og mange leger tror/tenker på hjertbank automatisk som tegn på overmedisinering.

Og så er det like ofte det motsatte, for lite med.og/eller binyresvakhet. I begge tilfeller "spyr" vi ut adrenalin i "hytt og vær"..for å klare oss...og
    adrenalin øker hjertefrekvensen,ja.

(tenk bare når vi blir redde /utsatt for fare...adrenalinet pøses ut..og hjertefrekvens og blodtrykk øker).

Det var iallfall bra at du har fått tatt 2 spyttprøver, selv om 4 hadde vært optimalt....

Uansett svar, evnt. innen normalen, kan du kanskje prøve deg med litt Hydrocortisonkrem , og se om det vil hjelpe på ett eller annet....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  2. Helse- og omsorgsminister sier....
    Av Mod i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 1
    Siste melding: 07-05-09, 21:44
  3. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 14:31
  4. Hva sier TRAS noe om?
    Av Carro i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 18-03-09, 10:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg