Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Søvn og drømmer

Nesten hele det siste året har jeg hatt store søvnproblemer. Har lest mye i tråder om binyrebarksvikt og binyretretthet. Har ikke kommet igjennom alt da, men det stemmer ikke helt med hvordan jeg har det. Dere beskriver at dere har problemer med å sovne om kvelden, og når dere endelig sovner, sjokkvåkner dere flere ganger om natta, gjerne badet i svette....

Jeg har det sånn:

Jeg har ingen problemer med å få sove. Jeg kan sovne hvor som helst, når som helst. Sover gjerne opp til 12 timer i døgnet. Problemet er kvaliteten på søvnen. Når jeg våkner, føler jeg at jeg ikke har sovet, bare lukket øynene en stund. Noen ganger føler jeg meg trettere enn når jeg la meg. På morgenen når jeg våkner sånn i 10-11 tida, er jeg ofte helt forvirret og trenger laaaang tid på å summe meg... For på slutten av søvnen, aner ikke hvor lang tid det varer, har jeg grusomt intense drømmer. Kjennes ut som jeg har lagt og hallisunert et par timer. Bilder kommer i en rasende fart, det er forvirrende og noen ganger uten sammenheng. Vil ikke kalle det mareritt, det er ikke noe skremmende ved dem. Men det går så fort, er så intenst og livaktig, at jeg blir utslitt av det. Etter en sånn natt er dagen som regel ødelagt, er helt ute av kroppen på en måte Noen andre som har det sånn?
    Den tiden da det var tomt for Armour, og jeg tok levaksin en fem ukers tid, forsvant dette. Da var søvnen stor og svart, ingen drømmer, ingen ting... Men da var jeg til gjengjeld så til de grader sløv, at jeg ikke orket å tenke en tanke. Noen som har vært borti dette?

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard Sv: Søvn og drømmer

Nja, jeg har opplevd at hvis jeg tar magnesium på kvelden så får jeg veldig livaktige stressedrømmer. Det er visst ganske vanlig. så nå tar jeg det om morgenen. Samme gjelder ofte B-vit

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Takk for svaret. Jeg tar ikke noen vitaminer eller kosttilskudd, bare en skje med sana-sol hver dag før middagen . Ellers ingen andre medikamenter enn levaksin og Thyroid (kombi). Har prøvd å søke på google, får opp at man kan få det slik av anti-depressiva, men det tar jeg ikke. De vanligste søvnsykdommene samsvarer heller ikke med hvordan jeg har det. Så jeg er litt opprådd... Tar siste dose med Thyroid i firetida. Tror ikke det har noe med det å gjøre heller, for jeg får jo sove. Ellers har jeg lagt merke til at etter en fest, der jeg har drukket alkohol, slipper jeg unna disse "stressdrømmene", men blir istedet fyllesyk så det holder

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Har du forsøkt med å ta all thyroksinen på morgenen? Det kan være at det er feil for deg å ta det på ettermiddagen. Hvis ikke legen har sagt noe annet, kan det jo være verd et forsøk?

Det er rart det der med stoffskiftet og drømmer. Den gangen jeg enda gikk med et ubehandlet lavt stoffskifte, kunne jeg aldri begripe meg på alle disse som snakket om drømmene sine. Hva var det å snakke om liksom? Jeg drømte jo aldri. Og om jeg drømte, kunne jeg i alle fall aldri huske noen av dem. Det var "svart" hver natt for mitt vedkommende i flere år.

Det var ikke før etter at jeg begynte på Levaxin at jeg begynte å drømme igjen, eller huske noe av det jeg hadde drømt om natta. Det er nok ikke så ofte jeg drømmer nå heller, og i alle fall ikke ofte jeg husker drømmer. Det var greit at jeg fikk tilbake evnen til å drømme. Men jeg synes ærlig talt at marerittene kunne fått bli igjen i hypothyreose-drømmelandet!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Takk for svar
    Ja, jeg har prøvd å ta hele dosen om morgenen. Synes ikke det fungerer så godt. Føler meg uvel da.... Blir hyper på formiddag, og hypo når det blir sen ettermiddag og kveld. Men skal prøve å ta den siste dosen kl 14 en tid, det kan jo være at det hjelper! Enig med deg, Sonja, det kan være fint å drømme. Ei natt her, drømte jeg at syrinene i hagen blomstret. Det var veeldig ok . Spesielt siden jeg plantet dem i fjor!! Tar nok noen år før de blir som i drømmen.
    Tanken har jo streifet meg, at det kan være psyken min som spiller meg et puss, men i våken tilstand er jeg verken deprimert eller psykotisk, tror jeg da, bare vissen og trøtt. Ikke har jeg en stressende hverdag heller. Tar bare et kurs på NKS dette halvåret. Men som sagt er det ikke mareritt jeg har. Vanskelig å forklare, men det er som om noen skulle tatt en storskjerm og montert over senga mi, med lyden på full styrke, og kjørt alle kanalene samtidig, tre sekunds sendetid hver, kontinuerlig.... Det er ganske forvirrende og intenst, og jeg blir som sagt sliten av det, og dagen "derpå" er ødelagt.
    Jaja, når jeg leser det jeg har skrevet, høres det jo ut som jeg har diagnoser nok til å fylle timene til tre psykiatere, minst et år Men hvis det er ingen der ute som er plaget med svært livaktige og stressende drømmer, så skal jeg la temaet ligge

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Jeg har også vært slik du beskriver. Kunne sove når som helst, hvor som helst. Når jeg la meg for kvelden sovnet jeg før jeg traff puta. Noen netter som jeg så hardt(med og uten drømmer) at jeg følte meg like sliten om morgenen som når jeg la meg, noen ganger mer sliten. På slike dager brukte/bruker jeg flere timer på å få stått opp.

Men etter at jeg tok blodprøver av "alt" av mineraler/vitaminer, og begynt med tilskudd av det jeg manglet har det blitt mye bedre. Bruker litt lenger tid på å sovne, men sover behagelig og våkner stort sett uthvilt/mer uthvilt enn tidligere. Så det må være mitt tips, hvis du ikke alt har gjort det, sjekk om du mangler noe i blodet!

Jeg tar magnesium om kvelden, og merker ikke noe galt av det.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hm.
    Jeg styrer med min egen filisofi. Kroppen har jo et hormonslipp om morgenen. Etter en god natts søvn på lave hormon-nivåer har stoffskiftet jobbet opp hormon-nivåene. Kortisolet er på topp, kjertelen produserer mer T3 enn ellers i døgnet osv.
    Jeg tenker sånn at DA, skal thyroxindosen tas. Det er det rette tidspunktet, og særlig for de som tar tilleggsdoser av Liothyronin eller bruker Tyroid.

Og, så kommer det som er mest viktig i teorien : utover dagen faller hormon-nivåene. Da skal ikke vi pøse på med tyroxiner - de skal falle pent og rolig tilbake til et naturlig kveldsnivå.
    Ellers får vi jo ikke sove.......

Og hvis du syns du bare må ha, så tenk over om dosen kanskje kan økes ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Lignende tråder

1. Søvn og stoffskifte
    Av chino i forumet Søvn
    Svar: 110
    Siste melding: 22-11-11, 23:05
  2. Søvn og binyrebarksvigt
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-09, 16:41
  3. Søvn ?
    Av Lilja i forumet Søvn
    Svar: 4
    Siste melding: 01-09-06, 09:09
  4. Søvn og søvnsykdommer..
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 12-06-06, 14:29
  5. ALkohol og søvn!
    Av i forumet Søvn