Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
-
08-05-06, 11:10 #1
Hva betyr dette?? At kjertelen simpelthen er død??
Kan noen hjelpe meg her? Har bladd i prøvesvar, og fant denne datert 15.06.05. Har ikke lest den før tror jeg, men det er altså skriftlig brev etter ultralydundersøkelse. Det står slik:
Ultralyd collum:
Thyreoidea er liten og hypoekkoisk. Ingen forstørrede lymfekjertler. Carotider: U.a.
R: Post-thyreoiditt forandringer
Hva betyr dette?? At kjertelen simpelthen er død?? Som de sa? Var den beskjeden jeg fikk muntlig iallefall.
Hypoekkoisk?? Høres ut som "tom med gjenklang"?? Og hva er Carotider: U.a.??
Lenger nede står at uterus er anekkoisk?? For et språk! Ekko??
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
08-05-06, 11:34 #2
carotider er halspulsåren, de kan noen ganger ha forsnevringer og plakk.
Hypoekkoisk er på norsk noe sånt som liten ekko (ultraLYD, forstår du)
De i tyskland og østerrike får oftere ultralyd enn oss, og får ofte diagnose hashimotos thyreoditt ved ultralyd.
Vi her får ofte bare diverse blodprøver.
-
08-05-06, 11:36 #3
Re: thyreoidea
Uterus er livmora.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Trudde at prefikset an- var ei nekting, så anekkoisk er det motsette av ekkoisk. Ergo livmor er ikkje ekkoisk. (=ikkje tom ?)
??
*berre det som ligg framst i hjernebarken hos meg her altså. Er ikkje mitt fagfelt!*
Redigert: med det som nora skreiv over her (mens eg skreiv), betyr det at det er lite lyd i livmora. Hah!
Studine - ferdig skolert
-
08-05-06, 11:44 #4
Re: thyreoidea
Håper da inderlig at livmor er tom!!
Opprinnelig skrevet av Studine
Hehe:=)
Takk for svar begge to. Men seriøst: Betyr U.a etter carotider at halspulsåren er fin? Og er det bra at thyreoidea har liten ekko?? Betyr det at jeg IKKE har hashimotos? Det kan stemme med at jeg ikke har målbare Anti-TPO.
Ble litt spørsmål her nå.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
08-05-06, 11:48 #5
U. a vantar jeg betyr uten anmerkninger men det kan være andre ord, men uansett betyr det at den er fin.
anekkoisk på kjertelen må jeg finne betydningen av.
Uansett ville de sett om det var cyster, knuter eller noe sånt som ikke skal være der.
-
08-05-06, 11:56 #6
Takk nora.
Ble litt usikker her jeg. Merkelig at jeg har oversett dette brevet, men det var sirlig satt inn i en perm altså. Jeg håper da virkelig at jeg ville blitt kontaktet om noe var galt, men stoler nå ikke så blindt på det da. Uansett uforståelig medisinsk språk.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
08-05-06, 12:07 #7
Det blir mer presist på latin. men det går også an å skrive alt på norsk, de Må ikke skrive latin.
Mange har latin på ungsomsskolen nede i Europa, forresten.
Og i anatomibøkene som leger, sykepleier og annet helsepersonell må lese, er det både de norske eller dnske og latinske betegnelser.
det er ikke så veldig omfattende pensum, man kan gå til en høyskole i biblioteket der og lese eller kopiere.
Det fins en dansk bok (to bind, ikke så tykke) som er mye lettere å lese gjennom, Voldum Anatomi og fysiologi.
Skrevet for sykepleirstudenter.
De norske er for tykke og man kan riktig gå seg bort.
-
08-05-06, 12:11 #8
Sorry. Må korrigere meg litt. Når det gjelder uterus (som egentlig ikke var mitt opprinnelige spørsmål), så står det at det er en 44 mm cyste som er anekkoisk. Og - bør kontrolleres om et halvt år?
En stund siden det da....Bør man kontrollere slikt da??
Men altså: det er thyreoidea som er hypoekkosisk. Nå føler jeg meg en smule forvirret.
Og det er thyreoidea som har post-thyreoiditt forandringer. Hva nå det enn betyr i praksis? Bare at jeg har hypothyreose kanskje?
-
08-05-06, 14:37 #9
Post-thyreoiditt forandringer betyr bare at man ser de forandringene som er vanlige å se etter en thyreoiditt.
Thyreoiditt en betennelse i kjertelen og ordet sier ingeting om hypothyreosen.
Anekkoisk er som det nevnes her en negasjon, altså at det ikke er mulig å få noe ekko fra den, igjen altså, man ser den ikke på ultralyd. Det betyr at den ikke er massiv. Da ville den gitt ekko.
Men ta nå meg med en klype salt da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-05-06, 15:32 #10
Snoket på nettet og et betyr at det er svart på skjermen. Ikke ekko= svart.
Lignende tråder
-
brystkreft og kuler i kjertelen
Av skaye i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 30-10-06, 09:01 -
Knuter i kjertelen.
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-06-06, 08:55 -
Hva betyr dette ?
Av gjest i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 25-09-05, 09:31
Svar med sitat
Bokmerker