Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Hvor finne referanseverdier?

Hei.

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å finne referanseverdiene på Haukeland?

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Her er de siste verdiene de bruker på Haukeland :
    http://www.helse-bergen.no/avd/hormonla ... roever.htm
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det kan godt være de tester ft3 også, det går ikke fram av tabellen...(totalt T3 er ofte misvisende på kvinner pga. forhøyet bindeprotein)
    TSH og ft4 kan kjøres fra det samme glasset, såvidt jeg vet, mens man for ft3 vanligvis trenger en egen prøve siden den ikke kjøres i samme prosess. På Strensby kjøres de fleste prøver lokalt på maskinene der, mens man må sende ft3-prøver til Ahus. (de viste meg maskinenen der og sa det til meg).
    Det kan være det samme på flere sykehus.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Tusen takk

Tusen takk n`Finn.

Kan jeg spørre om noe?

Mine verdier er jo innenfor normalen.
    T3 er nok litt lav i og med at den var 1.5 og referanseverdiene er 1,3 - 2,6.

Kan det ha noe å si for at jeg er så uendelig trøtt?

Jeg klarer meg på skolen, men det er akkurat. Når jeg kommer hjem sovner jeg og føler meg aldri uthvilt. Jeg følte meg i en periode veldig bra, men nå er det forferdelig tungt igjen.

Jeg har fått skremmende dårlig korttidshukommelse. Det er slik at jeg ikke engang kan huske om jeg har sendt en sms til den og den personen. Eller ikke komme på en venninne sitt navn med en gang. Jeg må tenke en stund.
    Spesielt problemer har jeg med tidspunkt. Når skjedde hva og hvor.

Jeg føler meg kraftløs i armer og bein, men spesielt i armene.

B12 så fin ut, så det kan ikke være årsaken.

Mvh

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg merker det veldig godt hvis ft3 er i nedre halvdel. Må ha den opp i øvre.
    Jeg må ha liothyronin 2 ganger en kvart tablett for å få opp tallet.
    Noen må som kjent ha naturlig thyroxin som jo hat t3 og t4.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Re: Tusen takk

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilde
    Jeg har fått skremmende dårlig korttidshukommelse. Det er slik at jeg ikke engang kan huske om jeg har sendt en sms til den og den personen. Eller ikke komme på en venninne sitt navn med en gang. Jeg må tenke en stund.
    Spesielt problemer har jeg med tidspunkt. Når skjedde hva og hvor.
    Sliter med det samme. Fysikken er bra, men hjernefunksjonene er det dårligere stelt med ja.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

T3 er jo det ferdige stoffskiftehormonlageret, men det er kun den frie komponenten som er aktiv. Derfor vansklelig å bedømme sikkert, men lavt lager er somregel også lav fri komponent. Om det er slik låter det rimelig at du er trøtt.
    T3 gjør visst også noe med hue vårt, men må bare si at de flate sliter her, og helt u-avhengig av om verdiene er bra eller ikke. Likevel er dette nok verst med lave verdier også, men bra ?
    Det blir det ikke....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Vilde
    Jeg klarer meg på skolen, men det er akkurat. Når jeg kommer hjem sovner jeg og føler meg aldri uthvilt. Jeg følte meg i en periode veldig bra, men nå er det forferdelig tungt igjen.
    Jeg ble også bedre mens jeg økte dosen Levaxin. Men da jeg stabliserte dosen gikk jeg baklengs. Symptomer som hadde vært borte dukket opp igjen osv. Det er nok trettheten, soving til alle slags tider og det at jeg aldri er uthvilt som plager meg mest. Det er utrolig irriterende!! Hukommelsen er ikke god, men bedre enn den var. Jeg har ikke hatt det symptomet så lenge som mange andre, og har hatt god bedring på Levaxin.

Har du forsøkt tilskudd av T3?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Kan man finne ut noe gjennom urinprøver?
    Av gutt_81 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 17-01-07, 12:47
  2. Referanseverdier - normalområder
    Av Stina i forumet Normalverdiene?
    Svar: 11
    Siste melding: 18-08-06, 18:10
  3. referanseverdier
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 22-07-06, 21:58
  4. Forskjell på referanseverdier
    Av cathrin i forumet Blodprøver