Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
09-02-07, 13:15 #1
Jeg er en jente på 26 som fikk påvist hypotyhreose i jan 06.
Hei!
Jeg er ny her og vil først rette en takk til den som opprettet dette forumet, og til alle dere som deler kunnskapen deres! Det betyr virkelig masse!
Jeg er full av spørsmål, men har snart eksamen, så må prioritere konsentrasjonen min om den i første rekke. Men – en ting lurer jeg på om noen av dere har gode forslag til… Jeg har nemlig time hos lege på mandag, og skulle gjerne hatt tips til hva men sier for å bli henvist til Endokrinolog, eller til nærmere undersøkelser av skjoldbruskkjertel og stoffskifte? Jeg er 25 år, har hypothyreose og har tatt Levaxin i snart et år. Men jeg synes ikke legen min har nok kunnskap om sykdommen min og vil gjerne diskutere flere ting med en spesialist. Jeg lurer også på om det er mulig å utrede mer om årsaker til at jeg ble syk etc.
Noen gode tips?
På forhånd takk og god helg!
Synne
-
09-02-07, 22:05 #2
Hva med å si at: Jeg lurte på om jeg kunne få komme til undersøkelse hos en endokrinolog for det har jeg jo ikke vært.
-
10-02-07, 13:16 #3
Finner du svaret er det fint om du sender den til meg på PM. Jeg har prøvd i snart et år!
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
10-02-07, 16:07 #4
Glemte å skrive at det alt er prøvd. Legen min er av den typen som er fornøyd når blodprøvene ser ok ut.
Opprinnelig skrevet av cat
-
07-04-07, 10:39 #5
baremei, jeg er på jakt etter en fastlege som har akkurat de egenskapene du beskriver - en som kan tenke i sammenhenger. Fastlegen jeg har nå er kun opptatt av blodprøver og fnyser av meg når jeg stiller spørsmål, eller når jeg beskriver symptomer jeg har. Føler meg som verdens største hypokonder hver gang jeg er der. Men hun har, etter så mye mas jeg orket, henvist meg til Aker. Og jeg har tenkt at jeg ikke burde skifte fastlege før jeg får svar, ettersom jeg er henvist gjennom henne? Vet ikke om det har noe å si, men.
Opprinnelig skrevet av baremei
Kan jeg kontakte deg om en stund med tanke på fastlegen din? Kanskje han har plass til enda en av "oss"?
Er det noen som vet hva som skjer med journaler når man skifter fastlege? Må man hente den selv, eller blir den automatisk videresendt til legen man bytter til?
Synne
-
07-04-07, 12:28 #6
Du må selv sørge for at journalen blir overført dersom du ønsker det, og du må betale for det, også.
http://www.nav.no/page?id=361Hvis du ønsker at journalen skal overføres til den nye fastlegen, må du betale et beløp til din tidligere lege.
-
07-04-07, 16:47 #7
På tide..
Siden jeg har vært aktiv leser av innleggene i forumet en god stund, er det vel på tide med en presentasjon..
Men aller først vil jeg takke dere som hjelper andre her inne. Dere gjør en utrolig viktig jobb, og fortjener all mulig heder og ære
Jeg er en jente på 26 som fikk påvist hypotyhreose i jan 06. Da hadde jeg gått et år til psykolog og fått diagnosene angst og depresjon. Fra å ha et liv der det meste gikk i hundre, og jeg hadde like mange baller i lufta, orket jeg plutselig ingenting. Jeg var sengeliggende, og følte meg tåkete og maktesløs.
Da jeg fikk påvist hypothyreose, hadde jeg TSH på 16,7, fT4 på 6,8, fT3 på 4,2 og ATPO på 507. Jeg har alltid vært småskeptisk til syntetisk fremstilte piller, så jeg sjekket alternativene til Levaxin. Det var første gang jeg var innom dette forumet. Jeg leste litt om Armour, og tok med det jeg hadde lest tilbake til legen min. Hun ønsket ikke å skrive ut Armour ettersom hun ikke hadde erfaring med det, så jeg begynte behandling med Levaxin. Og Levaxinen har på mange måter vært en reddende engel for meg. Helt utrolig å kunne reise seg opp av senga og ha LYST til å ta fatt på dagen. Men, mye vil som alltid ha mer..
Jeg håper sterkt at en optimal behandling kan gjøre at blant annet hukommelsessvikt, konsentrasjonsproblemer og sliten-etter-ingenting-symptomene kan bli litt mindre hemmende i hverdagen.
Mine siste blodprøver, fra mars 07, viser en TSH på 1,8, fT4 på 10,4, fT3 på 3,4 og ATPO på 626. Jeg har gått fra 25 mcg/dag Levaxin til 62,5 mcg/dag. Legen mener de siste verdiene mine er helt fine, og anbefaler meg ikke ytteligere økning. Hun mener heller ikke at det er noe mer å gjøre i forhold til symptomene mine. Jeg har tenkt en del på mulig kombinasjonsbehandling, og har endelig blitt henvist til Aker. Men har skjønt at ventetiden er lang.
Dette ble veldig mye, gitt. Jeg får avslutte med et hjertesukk.. Jeg ønsker mer midler til forskning på stoffskiftesykdommer og mer kunnskap, både hos leger og hos befolkningen generelt. Den kunnskapen vi som har stoffskiftesykdommer sitter med, er unik. Jeg håper den vil bli tatt i bruk, både av forskere og helsepersonell.
God påske til alle her inne!
Synne
-
07-04-07, 19:45 #8
Re: På tide..
Velkommen Synne!
Synd at ikke legen din kan mer om behandling av stoffskiftesykdommer! Du har symptomer og da hjelper det ikke at legen sier at prøvene dine er fine. Anbefaler en artikkel i Legetidsskriftet av Egil Haug:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Han anbefaler 1.6 - 1.7 mcg Levaxin pr kilo kroppsvekt. Videre skriver han at behandlingsmålet er en TSH på 0.5 - 1.5. Du har TSH på 1.8 og må kanskje ha den mye lavere. Dosen du tar tilsvarer at du har en vekt på 39 kg og det stemmer vel ikke?
Jeg er helt enig i det du skriver i det siste avsnittet. Men det finnes allerede endel forskning /vitenskapelige artikler, men hva hjelper det når legene ikke holder seg oppdatert på dette feltet? Bl.a. din lege som er fornøyd når dine blodprøver holder seg innenfor det såkalte normalområdet. Hun har ikke kunnskapen om at TSH- verdien er individuell. Dessverre!
Håper at du snart får time på Aker, har forstått at de er dyktige der.
Lykke til med behandlingen!
God påske!
Joni
-
07-04-07, 22:43 #9
Velkommen til forumet.
Håper at du kommer til målet med Levaxin. Siden du ikke oppgir referanseområdet for prøvene dine 8 det som står i parantes bak prøve svaret er det litt vansklig å uttale seg om dem, fordi det er ulike referanser for ulike sykehus.
Imidlertid syns jeg at legen din også må ta hensyn til hvordan du føler deg, og ikke se seg blind på prøvesvar.
Håper at du snart blir bedre.
-
08-04-07, 00:50 #10
Takk for fin velkomst og nyttige svar!
Joni: Spennende artikkel, skal ta med meg utdrag fra den til neste legetime..
cat: Referanseverdiene er TSH: 0,2-4,0, fT4: 9,0-22,0, fT3: (står ikke, sikkert fordi jeg ikke har hatt verdi utenfor referanseområdet), ATPO: <35.
Synne
Lignende tråder
-
Jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte
Av mokka i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 11-11-10, 21:40 -
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 226Siste melding: 17-08-09, 16:33 -
Jente på 21 år som nettopp har begynt på medisiner for lavt stoffskifte
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 148Siste melding: 13-09-08, 10:17 -
Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 06-07-05, 22:25
Svar med sitat
Bokmerker