Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
19-08-09, 10:35 #1
Opp til eksamen i egen helse
Jeg leser til øynene blir såre
Det står så mye informativt her at jeg blir helt rørt på deres vegne
Tusen takk til alle dere som legger ut egne erfaringer og linker til kloke hoder
Har gått på levaxin i snart ett år, etter struma-operasjon. Bedringen lar vente på seg, og noen ting har blitt verre sllik som muskel- og leddsmerter, stress-toleranse, muskelsvakhet, konsentrasjon, vektøkning (rundt magen) brain-fog, hetetokter og svimmelanfall (ustø). Har blitt behandlet for angst og depresjon i snart 10 år, men opplever nå at etter at jeg sluttet på AD så har jeg ikke blitt verre. De har ikke hatt noen virkning på meg i det hele tatt. Bare blitt dritdårlig i oppstarten
Når jeg leser om binyretretthet faller mange brikker på plass for meg, er helt sikker på at her er det noe
Har tatt kortisol-prøver hos legen, de har vært høye tidligere, nå vet jeg ikke. Skal til legen i dag, og føler jeg skal opp til eksamen i binyretretthet
Har nevnt på det før, men han bare avfeier der :twisted: Nå vil jeg bli skikkelig utredet, basta :evil: Har sett meg opp på vent til time på Balderklinikken, som en utvei viss ikke fastlegen kan ordne opp
-
19-08-09, 14:17 #2
Sv: Opp til eksamen i egen helse
Sofiemor: Jeg gikk på Levaxin i 15 år etter strumaoperasjon. Og følte meg ikke noe særlig pigg. Jeg nevner: Hovner opp i ben, noen ganger fingrene, fordøyelsesproblemer, iskald selv om jeg er i et varmt rom, vart flere år, problemer med å sove fordi jeg fryser, potetsekk etter kl 17, ikke noe energi, vart i flere år, slutt på kreftene på ettermiddagen, ofte ukonsentrert, ofte glemsom, glemmer hva andre nettopp har sagt, glemmer hva jeg skal, hender som skjelver, enkelte dager er det tungt å prate, åpne munnen, problemer med stemme/heshet, smertefull leddverk i hender. Og så videre.
I følge legen min var jeg riktig medisinert. Da jeg etter lesning ved årsskiftet skjønte at jeg manglet T3, ba jeg legen min om Armour.
Han mente at jeg ville bli dårlig av T3 (angst, hjerteklapp etc). Men han gjorde en god ting: han sendte meg til endokrinolog.
Endokrinologen sa at veldig mange som blir operert for struma, trenger T3 tilskudd. Han sa at kroppen klarer ikke å omdanne T4 til T3.
Hvis jeg var deg, ville jeg tenke litt på det. Siden du også er operert. Formen min er mye, mye bedre nå som kroppen min får T3.
Lykke til!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
19-08-09, 22:11 #3
Takk Ruth! Godt med erfarne tips! Lurte bare på en ting, kan en lese at en bør få tilskudd avT3 på blodprøvene? Skal på sykehuset og ta masse prøver av binyrene og stoffskiftet i morgon
Heldigvis har jeg en lege som sjønner når noe må gjøres
Men han sliter med å sende meg til endokrinolog viss prøvene er fine
-
19-08-09, 22:34 #4
Be om å få tatt FT3 sammen med andre stoffskifteprøver du skal ta. Ligger du lavt i referanseområdet kan du ha nytte av tilførsel av T3 vil jeg tro, uten at jeg er noen spesialist på området.
Det er vanskelig å få time hos en endo hvis blodprøver er normale. Selv om din lege skriver en henvisning, blir du neppe prioritert. Det er synd at det er slik, de er spesialistene og de vi bør få snakke med når vi har denne sykdommen. Mange av oss har erfart hvor liten kunnskap almennleger har om denne sykdommen. De kan konferere med endokrinologer, men det blir ikke helt det samme som at man selv får tilgang til en.
-
19-08-09, 22:40 #5
Vi sliter vel litt med å få legene til å forstå at alt ikke kan vises i blodprøver.
T3 er kroppens stoffskiftehormon, og kroppen trenger en kontinuerlig forsyning samtidig som den trenger litt mer i toppforbrukstider.
Den kontinuerlige forsyning får kroppen fra et system som omdanner T4 til T3.
Toppforsyningen (ca.20%) kommer som et tillegg direkte fra kjertelen.
Og er kjerelenproduksjonen borte, må kroppen jo få alt fra denne omdanningsprosessen.
Spiser du Levaxin er det kun T4 i denne, som i sin helhet må omdannes, og denne må jo også levere det som kjertelen leverte, altså må prosessen levere 20% mer en hva den gjorde da alt var iorden (hvis den noen gang var det da)
Ikke alle har evnen til å omdanne så mye, og har det bra med å ta et lite tillegg av Liotyronin. Dagens pille gir forsåvidt et dårlig alternativ, fordi den oppløses hurtig og effekten er kortvarig.
Men selvfølgelig kjærkommen for dem som har bruk for dette.
Og mange leger liker ikke at pasienten bruker dette, kanskje av den grunn at effekten er vanskelig å måle på grunn av den korvarige tiden det er i blodet.
Trenger du det, så er det jo i kroppen og virker. Det er jo inne i cellene stoffskifte foregår - men det kan altså bare du kjenne, og legen ikke måle.......
Kan jo også nevne at det finnes naturthyroxin som er laget av grisekjertler på markedet. (Armour m.fl.) Denne type tabletter inneholder alle kjertelens produkter.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-08-09, 06:08 #6
Det at du har mange symptomer, burde vel være nok for legen din til å sende deg videre!
Insister på at han sender deg videre. Og ta med så mange spørsmål til ham på et ark at han skjønner at han ikke vet alt, og må få deg til en som vet mer!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Kopi av eksamen med svar, inkl. hypotyreose spørsmål
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 13-04-09, 15:28 -
Egen markedsføring av Armour!
Av JoJo i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 23Siste melding: 06-08-05, 12:23 -
EKSAMEN
Av Alba i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 27-05-05, 18:58
Svar med sitat

Bokmerker