Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
29-07-09, 20:29 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jul 2009
- Meldinger
- 3
Noen spørsmål om FT4, TSH og A-TPO
Hei!

Har brukt noen dager på å kikke inne her, prøver å sette meg inn i sykdommen.. Og da her det dukket opp noen ting jeg lurer på..
1. Jeg har A-TPO i skjoldbruskkjertelen, er det vanlig å ta ultralyd/røntgen av den?
2. Jeg har ikke fått testet FT3 før, er dette viktig å teste for alle? Har kun tatt av FT4, TSH og A-TPO.
3. Burde jeg be om test av vitaminer og mineraler?
4. FT4, og TSH har vært fine de siste prøvene, men A-TPO er høy. Kan det hjelpe å øke dosen av Levaxin? Jeg føler meg absolutt ikke i form og alt er et stort ork. Vet ikke om dette kan komme av a-tpo?
Legen min sier at jeg må vente til skjoldbruskkjertelen "brenner ut". Vet dere om noe som kan få fortgang i dette?
Skal til legen neste mnd så jeg skriver spørsmålsliste til henne ;)
Har dere noen tips om noe jeg bør be/spørre om?
Er veldig lei dette og vil bli frisk snart, hjelper ikke at jeg er babysyk samtidig da.. Har forstått at det kan være vanskelig med stoffskifteproblemer?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-07-09, 21:11 #2
Sv: Noen spørsmål
1. Dette kan andre svare på bedre enn meg her.
2. FT3 er det viktigste hormonet. Kun inkompetente leger tester TSH og FT4. Man kan dessuten ha Hypotyreose selv med perfekte blodprøver, som jeg har feks. Også noe å tenke på.
3. Du bør definitivt be om vitmainprøver og mineralprøver. FURST kan analysere alt slikt. B12 er viktig å sjekke, Folat, Ferritin er ekstremt viktig å sjekke også (MÅ være over 100!) D-vitamin status (MÅ være over 100 også!), Selen, Sink, Homocystein (blir dog _høy_ ved Hypotyreose) - Ting som typisk er lave ved Hypotyreose!
4. Det er mye fastleger, og til og med endokrinologer ikke vet om stoffskiftet. Du kan like så godt lide av Hypotyreose som ikke blir bedre pga. Levaxinen i seg selv. Levaxin er syntetisk. Naturlig stoffskiftehormon (Amour/Westhroid/Naturethroid) er det flere og flere som føler seg bedre på, etter mislykket behandlingsforsøk med Levaxin. Du kan jo evt. ha dette å falle tilbake på hvis Levaxin ikke hjelper deg godt nok. Mange trenger også Liotyronin (T3) i tillegg til Levaxin. Flere og flere innser at KUN Levaxin (T4) ikke er bra nok for dem.
-
29-07-09, 21:55 #3
1. Ja og nei. Man bør ta ultralyd av kjertelen for å utelukke svulst osv, og det er jo så enkelt og greit, så det er ikke noe vits i å la være. Jeg ble sendt på ultralyd med en gang, men har skjønt at mange ikke blir det.
Resten har ThomasWH svart bra på.
Og ja, det kan være veldig vanskelig med stoffskifteproblemer, men dette er veldig individuelt. Noen blir friske en kort stund etter de har begynt på Levaxin, mens andre sliter i mange år og tester gjerne andre medisiner. Det er bare å lese seg frem her på forumet og andre steder, og spørre om alt du lurer på. Lykke til
-
29-07-09, 22:03 #4
1. Jeg har A-TPO i skjoldbruskkjertelen, er det vanlig å ta ultralyd/røntgen av den?
Anti-TPO er en test som er følsom for stoffer som ødelegger selve kjertelen. Det tar vanligvis ca. 2år før den blir helt u-produktiv, og vil etterhvert forsvinne helt. Da forsvinner antistoffene også, for da har de ikke noen kjertel å bryne seg på.
Ultralyd brukes for andre undersøkelser. For å bekrefte en gråsoneverdi i anti-TPO bruker man FNB.
2. Jeg har ikke fått testet FT3 før, er dette viktig å teste for alle? Har kun tatt av FT4, TSH og A-TPO.
fT3 er jo stoffskiftehormonet. Det er jo viktig at det er der det skal være.
Men dette frembringes fra lagervaren T4, ved hjelp av de-jodinaseprosessen.
Den foregår i leveren, og fjerner altså et jodatom fra T4 slik at det blir til T3, som ved hjelp av formen det får slipper inn i all kroppens celler og kan åpne for oxygentilgangen. Det er jo dette som er forbrenningen, og som skaper kroppsvarmen når vi sover.
3. Burde jeg be om test av vitaminer og mineraler?
Så avgjort. Særlig D3 OH-25. Huden er utsatt hos mange som får lavt stoffskifte. Den produserer da ikke så mye D3 som trengs. Det er ganske vanlig at dette er for lavt hos oss og at vi må ta tilskudd.
At man har hypothyreose betimer at man får noe andre "normalområder" på noen blodprøver. Er par eksempler :
B12 bør være over 350 og ferritinet bør være over 70 for at det ikke skal være symptomgivende.
4. FT4, og TSH har vært fine de siste prøvene, men A-TPO er høy. Kan det hjelpe å øke dosen av Levaxin? Jeg føler meg absolutt ikke i form og alt er et stort ork. Vet ikke om dette kan komme av a-tpo?
Fine og fine fru Blom.
Det kan ikkelegen vite !
Legen har et statistisk materiale som han sammenlikner DIN prøve med. Ut i fra de variasjoner et antal stoffskifteprøver har gitt dannes det statistiske max og min -verdier. Ingen vet om DIN prøve hadde havnet høyt eller lavt i dete materialet.
OG - det er jo slik at om din prøve er 15 og du pleidde å ha 20 før leghen tok første test, aå er det symptomgivende !
Så kanlegen kalle det en FIN prøve så mye denne vil ! Den er ikke FIN for deg, selv om den ligger mitt i det statistiske området man kaller "normalområdet".
5.Legen min sier at jeg må vente til skjoldbruskkjertelen "brenner ut". Vet dere om noe som kan få fortgang i dette?
Vel - må og må ?
MAn har ikke behandling å sette inn for dette pr. dato.
Kjertelen bruker noen år på å brenne ut. I den tiden kan man erstatte den manglende hormonmengden med en stadig stigende dose. og hyppige kontroller, så man lærer litt om hvordan man øligger an ved vilke doser - osv.
Det er vanlig å tenke seg at hormonbehovet er vektavhengig og 1,6µgx kroppsvekt er et slags utgangspunkt. Vanlig dose med utbrent kjertel er 125µg/dag pluss minus en hel del.
Så fint at du er igang med "utdannelsen" !
Det er alvorlig ment fra meg - det er viktig !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-07-09, 06:11 #5
Hei!
Jeg har også fått påvist ant-TPO i blodet mitt. Jeg har lest boken Stop the Thyroid Madness. Der anbefaler de at man får armour/Naturethyroid når man har fått påvisst disse antistoffene. Det å vente til kjertlen har brent ut er mener de er å føle seg sliten og ille i mellomtiden.
Fastlegen min mente at jeg måtte bare glemme det med anti-TPO - det var ikke noe problem... Men at jeg måtte få statiner mot skyhøy kolesterol. Jeg bestemt at jeg måtte til en privat lege (går til Lars Mathiasen på Balder i Oslo). Han er villig til å gi meg armour for min forhøyet anti-TPO til tross for at jeg har TSH og Fritt t3 og fritt t4 som ligger innenfor normalen.
Etter å ha lest mye her på forum og et par bra utenlandske bøker om stoffskifte så er jeg overbevist at de aller fleste fastleger i Norge vet ikke nok om saken. De tar ikke lav stoffskifte alvorlig nok og er lite villig til å gi medisiner. Når de først gjør det så gir de stort sett syntetiske som ikke er god nok.
Håper at du får hjelp! Det blir kjekt å høre hvordan det går med deg!
mvh Lulu
-
30-07-09, 14:16 #6
Man skal ta stoffskiftehormon (Armour/Westhroid/Naturethroid - Helst ikke Levaxin!) for symptomene! Ikke fordi blodprøvene sier du er frisk eller syk. Høyt kolesterol alene betyr jo at man kan ha Hypotyreose!
-
30-07-09, 17:42 #7
Bruker
- Medlem siden
- Jul 2009
- Meldinger
- 3
Sv: Noen spørsmål om FT4, TSH og A-TPO
Tusen takk for så mange svar

Har fått en del å fortelle legen min om nå.
Skal vært fall kreve blodprøver av alt de ikke har tatt av før.
Men... jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
30-07-09, 21:11 #8
Sv: Noen spørsmål om FT4, TSH og A-TPO
Og så vil det mest sannsynlig vise seg etter en stund på medisiner at kolesterolet er gått ned. HØYT kolesterol er ett av de første parametre som kommer ......
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
Lignende tråder
-
Noen spørsmål.
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 60Siste melding: 28-03-09, 14:03 -
Trenger svar på noen spørsmål
Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 00:44 -
Nytt for meg dette her... så har noen spørsmål
Av bynnu i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 04-07-07, 17:38
Svar med sitat
Bokmerker