Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard Levaxin, Armour, binyretrøtthet

Hei alle sammen.

Jeg har lest en del om dere nå, at dere er mye bedre på Armour, og jeg vurderer sterkt å spørre leggen min om dette. Men hva om hun ikke har hørt om dette? Hun ga meg villig liothyronin selv om hun ikke hadde mye erfaring med dette, så det kan hende hun er villig til å hjelpe meg.

Kan dere gi meg råd på hvordan jeg skal gå fram? Hvor får man kjøpt Armour? Hvor mye koster det?

Hilsen Siriusen ,som er lei av å aldri bli bra me Levaxin/liothyronin....
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Standard Sv: Levaxin vs Armour

Min fremgangsmåte var å sette meg inn i hva stoffskifte virkelig er og betyr for alle organer i kroppen. Jeg skjønte kjapt at legen ikke har kunnskap og dette ble derfor snudd til min fordel. Jeg var ikke belærende men informativ ovenfor legen og han kjøpte budskapet. Jeg sa videre til han:

" min fremtid ligger i dine hender. Mine stoffskifte verdier er mine og bare mine. Jeg vil behandles som individ og ikke som en gruppe friske mennesker og statistikk. Etter en tid med behandling som ikke virker vil jeg nå ha Armour. Jeg har tilbrakt 100vis av timer på nett og all erfaring fra andre sier att dette er et bedre alternativ enn syntetisk medisin. Dette kan jeg få på to måter. Jeg kan få det av deg og vi sammen prøver dette, alternativt må jeg finne meg en annen lege."
    Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

De som prøver, og slutter med Armour fordi de "ikke tåler det" har garantert binyre-trøtthet, og trenger å behandle dette.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    De som prøver, og slutter med Armour fordi de "ikke tåler det" har garantert binyre-trøtthet, og trenger å behandle dette.
    Hei.

Hvordan finne ut om man har binyre tretthet og hvordan behandles dette? Jeg eksperementerer litt selv nå med å redusere Levaxinen for å se om formen blir bedre. Tror kanskje jeg har ligget litt for høyt. Tar 1/2 tablett e dag i uka (bruker 150 hver dag til vanlig samt en halv lio daglig)
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Sitat Opprinnelig skrevet av Siriusen Vis post
    Hei.

Hvordan finne ut om man har binyre tretthet og hvordan behandles dette? Jeg eksperementerer litt selv nå med å redusere Levaxinen for å se om formen blir bedre. Tror kanskje jeg har ligget litt for høyt. Tar 1/2 tablett e dag i uka (bruker 150 hver dag til vanlig samt en halv lio daglig)
    Vanlige leger tar en blodprøve, og sier at du er frisk så lenge du ikke har ekstremt lavt kortisol (Addisons Syndrom) eller ekstremt høyt (Cushings Syndrom) - Problemer er imidlertidig at du kan ha slitne binyrer uavhengig av målingene i blodet. Blodprøver er også avleggs. Det er døgnurin (totalmengde av kortisol) og saliva (spyttprøve - 4 ganger på 24 timer, måler cellene!) som er best.

Jeg anbefaler deg å ta en ASP Profil (saliva-test) via www.Scandlab.com som ligger i Stockholm. De sender testkit, og du tar prøver hjemme, enkelt og greit, så sender du den til de. De mottar, og sender så prøven til USA (verdens beste land, særlig når vi kommer til helse og viten!) og analyserer den der. Svaret kommer til deg innen 2 uker. Det er selvsagt kjekt å ha en lege som har kompetanse nok til å gå igjennom resultatene av saliva-prøven, da.

Til syvende og sist, så er det det samme med binyrer som med stoffskifte: Uansett om prøvene er fine, så kan DU ha symptomer og føle deg dårlig.

Binyretrøtthet kan noen ganger behandles med kortison, men kun i biologiske doser. Smådoser, altså.

Hovedbehandlingen ligger i å finne ut av mange ting; Stressårsaker i livet ditt, maten du spiser, det du drikker, jobbsituasjonen din osv. - Jeg anbefaler deg å kjøpe og å lese boken "Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome" - http://www.amazon.com/Adrenal-Fatigu...3436044&sr=8-1

I denne boken får du vite nøyaktig hvordan du behandler binyrene dine. For det er hovedsakelig DU som alene må behandle de. 95% av alle med binyreproblemer blir foralt at de er "friske" av legene.

Sykdomsutviklingen kan fungere slik:

1.) Du får hypotyreose
    2.) Du får den dårlgiste medisinen, Levaxin
    3.) Du utvikler binyre-trøtthet etter tid fordi Levaxinen ikke fikser stoffskiftet ditt
    4.) Stoffskiftemedisinen fungerer dårligere og dårligere når man først har binyre-trøtthet.

5.) Man behandler binyre-trøtthet (kanskje med kortison også)
    6.) Man begynner å ta Armour istedenfor Levaxin
    7.) Man er helt frisk til slutt.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Levaxin, Armour, binyretrøtthet

Husk, oppsøk Armour-behandlende spesialist før du prøver den!
    Det er idealet, det, Thomas! Men hva gjør vi, når en som jeg går fra fastlege til endokrinolog, og ingen vil gi deg AT og formen er bånn? Det er jo det de fleste opplever. Og når du da skjønner at du har hatt det dårlig, sannsynligvis på grunn av underbehandlet stoffskifte i veldig mange år, da var i allefall min tålmodighet slutt! Mitt ønske har hele tiden vært å gå til legen og få AT på resept. Men jeg hadde ikke tid til å løpe fra lege til lege og håpe at noen skulle skrive ut medisinen Armour Thyroid (AT). Det tar tid og krefter det, å gå fra lege til lege! Så da ble det internett...

Jeg vurderer også å gå innom Balderklinikken. Men jeg tror at bare navnet oser av urtete og abrakadabra for de fleste leger. Så om jeg går ut derfra med resept i handa tror jeg ikke at fastlegen skriver ut alikevel. men kanskje kan jeg få sjekket binyrer ordentlig, det jeg har gjort hos endo er blodprøve, fastende på morgenen. og det sier vel bare en brøkdel. For cortisol hopper jo litt i løpet av døgnet.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Enig med deg Vigdis. Noen ganger må man hjelpe seg selv...

Har du begynt med Armour? syntes jeg leste det et sted her inne?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Opplysninger og råd på dette nettstedet må aldri brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos, eller behandling av lege. Opplysninger og råd på dette nettstedet må heller ikke brukes som utgangspunkt for å stille diagnoser, endre medisin eller dose, eller avgjøre valg av behandling.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, jeg startet med Amour i mars i år. Det går opp og ned. men bedre enn før. Før var jeg pudding hver kveld fra rundt klokka sytten. Da var kreftene slutt. Sånn er det ikke nå! Men jeg er ingen Superkvinne ennå.... Vi får se om det er potensial til bedring. Noen snakker om et år før du får effekt. Vi får se. At jeg trengte T3 var i allefall helt klart. Det sa endoen også, at veldig mange som har operert bort deler av kjertelen har problemer med å få høy nok produksjon av T3. Men fastlegen min var aldri inne på den tankebanen. desverre. og jeg satte meg ikke inn i noe før rundt juletider. Fikk heller aldri informasjon utover "prøvene er fine, øk dosen osv!" Så "pudding" har jeg vært noen år, ja!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Standard

Bare sånn at ingen misforstår:

Man trenger ikke ha binyretretthet fordi/hvis Levaxin ikke virker. (?)

På Balderklinikken sa legen at jeg har fint kortisol og ikke binyretretthet.
    Dette var målt ved vanlig blodprøve om morgenen.
    Men jeg viste henne også prøvesvarene på kortisol fra døgnurin, så hun tok vel det også med i sin vurdering.

Man kan vel få et bilde på hvordan binyrene fungerer kun ved hjelp av dette + det kliniske bildet?

Men jeg er enig i at spyttesten er fin å ta for å være på den sikre siden.

Jeg har i hvert fall slått meg til ro med at binyrene mine er i orden, det var bare det at jeg fungerer bedre og får mer energi med å ta Armour i tillegg til Levaxinen, enn å bare stå på Levaxin alene.

Ja hvorfor tar jeg Levaxin i tillegg?

Først og fremst som en overgang.
    Og fordi jeg er redd for å få for lite T4.
    Blir litt hyper av T3.

Men hvis Levaxinen "skader" eller hindrer vektnedgang, er det jo kanskje dumt å ta det i tillegg.

Jeg har jo vært høyt og lavt i noen uker nå etter at jeg begynte å ta Armour.
    Men jeg har ikke gått ned i vekt...
    Men søtsuget har blitt mindre, så logisk sett vil det kanskje løsne etterhvert.

Jeg kan godt tenke meg å prøve å ta kun Armour, men nå har det gått så bra
    at jeg ikke gidder å messe med det nå. Lever livet litt mens jeg nå er oppe.

Tar 1,74 grain Armour og 50 mkg Levaxin. Skal jeg kanskje prøve å ta 2 grain Armour og 25 mkg Levaxin?
    Sist endret av Admin; 08-09-09 kl 16:24 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd

Lignende tråder

1. Levaxin vs Armour
    Av Persa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 22-05-09, 21:12
  2. Forskjell på Levaxin og Armour??
    Av Frustrert i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 12-05-08, 21:29
  3. Levaxin eller Armour
    Av Bille i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 04-09-07, 13:34
  4. Kombinasjonsbehandling armour og levaxin.
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 28-06-07, 10:20
  5. Fra levaxin til armour?
    Av resi i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 17
    Siste melding: 02-12-06, 01:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg