Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Standard nye blodprøve svar hjelp

Jeg har ingen peiling på om når det går opp og ned om det er pos. eller neg. venter på svar fra riksen men det tar tid.
    på disse blodprøvesvarene fra riksen:
    FT3: 2.9 ligge mellom 2.3-5,7
    FT4: 16.8 ligge mellom 9.0-22
    TSH: under 0.01 ligge mellom 0.20-4.0
    fikk jeg beskjed om at jeg lå riktig og skulle ikke senke dosen min som fastlegen mente.
    Men evt. øke den.
    tok nye prøver detter er svaret

FT3 4.0
    FT4 14.3
    TPO under 35
    TSH 0.02

Etter sist justering som jeg følte meg på topp, så har jeg ikke følt meg så bra, og har alle tegnene på lavt stoffskifte. hva tror dere???

trenger sårt energi nå........

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Sv: nye blodprøve svar hjelp

Hvor lenge har du tatt Levaxin?

Etter en tid, kan alternativene være å legge til Liotyronin eller bare å ta Armour. Hvis ikke Levaxin gir ønsket effekt. Men, som sagt.. Tid.

I de 10 årene jeg tok Levaxin, og følte meg relativt frisk, var jeg også plaget av perioder med slapphet og lite energi. Det kan hende at flere av de som tar Levaxin trenger Liotyroinin i tillegg, eller bare Armour. Dette ser vi mer og mer rundt om kring i verden, at Levaxin alene ikke alltid fungerer så bra som den er ment for å gjøre, som det blir sagt at den skal gjøre.
    Sist endret av Thomas W H; 18-03-09 kl 12:57

baremei Gjest

Din FT4 har gått ned, og det kan være forenlig med dårligere form. Hva med å gå tilbake til forrige dose? Ble du bedt om å redusere fordi legen mente du kanskje var overdosert?

Selv må jeg ha en FT4 på rundt 17-19 med normalområdet du oppgir, synker den under 16 synker formen drastisk med den. TSH hos meg ligger alltid på rundt 0,01, så den bryr ingen seg om lenger.

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

ja jeg ble bedt om å senke dosen i januar og formen gikk drastisk ned, som jeg sa til legen det er jo for første gang jeg virkelig føler meg i form, og klarer litt...
    hvor mye er evt. det du da øker i dose???

tuuusen takk for svar..

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Riksen hadde nok rett. Så du senket i følge fastlegens råd? Fastlegen tok nok litt feil der ja. Hvilken dose går du på i dag, og nøyaktig hvor lenge har du gått på den dosen? Symptomene taler jo også en del for seg selv - Du følte deg bra. Hvorfor senke når du følte deg bra? Du må nok tilbake til den forrige dosen, enn så lenge. Som baremei sier, normalområdet ditt er viktig - Det ideelle for Deg! Kom deg tilbake til forrige dose!

Ang. Levaxin: Det jeg har lært, og fulgt, er at man kan endre dosen trygt med 25 mikrogram pr uke og holde denne dosen i minst 6-8 uker før man endrer igjen. De fleste fastleger ville ha sagt at maksen man kan endre med er 25 mikrogram. Selv har jeg endret så mye som 75 mikrogram, og 100 mikrogram pr uke, via spesialist, og holdt den doseendrningen i 6-8 uker. Man må vente i minst 8 uker på en dose før blodprøvene kan bli til å stole på. Men man kan allerde ta blodprøve etter 1 måned for å få en grei indikasjon.

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

jeg går nå på 100mg levaxin. min forrige dose var på 125 i 3 dgr og 150 i 4 dager så motsatt.
    så fikk jeg beskjed i januar om å senke den,(av fastlegen) tok nye prøver i februar som er de første prøvene man ser svaret på her(som igjen fastlegen min mente jeg skulle senke enda mere), åsså tok jeg nye i forrige uke fikk svar i dag. og det var jo en stor forandring, så da har tydligvis senkingen av levaxinen min stabilisert seg hvis det tar 8 uker. og jeg føler meg bare elendig.....
    Sola skinner ute, og det er ett ork å stå opp å levere i b.h komme seg opp.... mest lyst til å sove døgnet rundt...
    jeg vil være glad, løpe ut i det nyyyydelige været og ha energi til å gjøre mere enn det jeg må.....

jeg har gått på levaxin siden 2004.
    Utrolig taknemmlig for svar her inne
    dere er virkelig gode å ha..

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Steike, det var en stor neddosering!! På "en omgang" gikk du ned hele 275 mikrogram. Forandringen ble vel gjort i en eneste neddosering, tenker jeg? - Slik at du gikk plutselig ned til 100 mikrogram pr dag? Uff og atter uff. Alt for raskt. Nei, den der går ikke Jeg god for. Det hadde nok ikke fastlegen min, eller spesialisten min heller.

Når du nå, mest sannsynlig (det er opp til deg og legen din.. mest deg, egentlig. hehe!) går tilbake til din forrige dose, som så ut til å fungere, tross i legens frykt for lav TSH (å fydda! lav TSH!!! *skrik* hehe!) - Sørg for å gå opp saktere enn du gikk ned. Sånn, hvis du vil gjøre det etter boken! Basert på tidligere dose, blodprøvesvar og erfaring, kunne du nok feks. ha startet med 125 mikrogram hver dag, som tilsvarer en doseøkning på 175 mkg daglig. Noe som er 75 mikrogram for mye. Men, som sagt, basert på tidligere resultater. Evt. kjør på med 125 mikrogram 4 dager i uken, da dette blir 100 mikrograms økning pr uke, som igjen er det maksimale min spesialist tillater, i minimum 4 uker (som er det minimale min spesialst tillater før økning) evt. vente i 6 til 8 uker før ny økning.

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Hei Thomas
    tusen takk for svar
    ja i en omgang gikk jeg ned så mye når jeg selv ser det nå, er det ikke rart at alt har gått drastisk ned med meg.. fikk beskjed om å gå rett ned til 100mg ikke noe bønn.... men det skulle jeg nok alldri gjort, har hatt aborter etter nedjusteringen så den er nok langt fra riktig....

jeg medisnerer meg selv i forhold til hormoner, for fastlegen min kan ikke hjelpe meg, tror nok ikke jeg skal spørre henne heretter når det gjelder stoffskifte heller og bare si ja da hører hva du sier, men jeg snakker med riksen om svaret...

Utrolig at jeg ikke gikk saktere ned, det må hun da forstå ikke er bra
    men den doseringen du sa det er den som jeg føler er riktig å begynne med det er det mage følelsen min sier
    tuuusen takk

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Jeg bare syntes den neddoseringen var for drøy. Man kunne ha tatt det over 2-3 omganger, ikke bare 1, hvis man absolutt måtte neddosere. Men som sagt, neddoseringer i ditt tilfelle var nok ikke det riktige!

Ja, snakk med sykehuset. Folket på Riksen vet nok litt mer om dette enn fastlegen din.

Lykke til!

Mvh.
    Thomas

Lignende tråder

1. Overraskende blodprøve svar etter stor doseøkning
    Av Anne Ma i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 09-04-08, 16:13
  2. Gravid. Hashimotos. HJELP!!!!
    Av grynet i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 72
    Siste melding: 13-01-08, 19:12
  3. Svar: 2
    Siste melding: 29-06-06, 15:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder