Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
05-02-09, 11:46 #1
Hjelp - Må fjerne halve thyreoidea
Hei!
Var på Aker i dag og fikk beskjed at det er celleforandring i kjertelen min og at de anbefalte operasjon. Jeg skal ta ut den ene lappen i første omgang for å undersøke om det kan være kreft i denne. Og de sa at jeg skal operere den ut innen fire uker.
Til dere som har vært igjennom dette - Hva står jeg overfor?
Er det ting som jeg bør vite mer om før operasjonen etter deres erfaring?
Jeg har et yrke hvor stemmen min er en vesentlig del.. Har noen av dere opplevet at stemmen har blitt påvirket etter et slikt inngrep?
Jeg tror jeg har normale stoffskifteverdier og er ganske så nærvøs for at det skal være en ukontrollerbar celledeling her. Men legen jeg snakket med sa at det kun var 5-6% sjanse for at det er kreft og at jeg ikke skal være redd. Men er dette riktig?
Håper på svar
Hilsen
Bekymret MannFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
05-02-09, 12:22 #2
Sv: Hjelp - Må fjerne halve thyriodea
Medmindre kirurgen begår en direkte fejl under operationen, sker der ingen skade på stemmen.
Er alle tænkelige test-typer udført, for at bekræfte lægernes første bedømmelse af celleforandringer? Er der kræft i skjoldbruskkirtlen i din slægt? Under alle omstændigheder ville jeg i dit sted - gøre det yderste for at få second opinion før du overlader dig til kirurgerne.
Det er ingen dans på roser, at skulle undværre sin skjoldbruskkirtel. For nogle betyder det et livslang invaliditet, mens andre klarer det bedre, selv om jeg personligt ikke kender nogen, som har fået det "som før", som følge af en operation og den livslange efterbehandling med hormontilskud.
Dette her er et meget alvorligt indgreb, hvad angår det efterfølgende liv og du bør sikre dig alt det du kan, at lægerne ikke blot "famler dem frem i halvblinde" for at bekræfte deres diagnose. De fleste læger er desværre ikke klar over konsekvenserne for resten af livet og tror naivt, at en livslang Levaxin-behandling er nem og resultat-sikker, hvorfor de ikke tager det så tungt med at gribe til skalpelen. Derfor er det så vigtigt, selv at overvinde sin frygt og indhente second opinion et andet sted.
Derudover en (forebyggende) privat konsultation hos en uafhængig, kompetent læge for en grundig samtale om følgerne af en total thyreoidectomi inden indgrebet, vil kunne forberede dig til at møde de anderledes tilstande, der altid kommer efter en operation.
Her er sikkert nogen, som kunne anbefale læger, som ved hvad de beskæftiger dem med. Langt fra alle læger ellers kender nok til thyreoidea-sygdomme. Det kan blive vigtig for dig at vide, da du kan jo udvikle hypothyreose senere, som følge af thyreoidectomi - uanset om man får fjernet halvdelen eller hele kirtel.
God vind til dig
EDIT/lidt senere: baremeis mand er blevet bortopereret halvdelen af kirtelen, uden nogen som helst problemer med stofskiftet senere. https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5848Sist endret av Anisa; 05-02-09 kl 13:50
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-02-09, 14:45 #3baremei Gjest
Stemmer det, må vel være 10 år siden nå, og han har ingen problemer med noe, selv om jeg fremdeles forlanger blodprøver jevnlig. Stemmen var også helt fin uka etter operasjonen.
Det er fordi menn oftere enn kvinner får kreft i kjertelen at de legger dere på operasjonsbordet straks, og dermed får de ofte også fjernet evt. uhumsketer før det blir alvorlig.
Dessuten er skjoldbruskkjertelkreft, om det skulle være det, en av de letteste krefftypene å behandle. Kreft er aldri ok, men hvis man først får det er denne typen å foretrekke.
Jeg synes også at det er på sin plass å nevne at OM du skulle trenge Levaxin-behandling etterpå så virker den behandlingen for det store flertallet. De fleste har det helt fint etter å ha funnet sin dose, og tenker ikke mer over saken, utover å ta sin lille, daglige pille.
Det er de andre særingene dere treffer her hos Sonja, og selv om vi er altfor mange som kunne hatt det fint om legene kunne denne delen av faget skikkelig (og tok oss mer på alvor) er vi tross alt ikke prosentvis mange i forhold til dem som har denne plagen og som tar medisin.
Hvis du føler at legen din kan sakene sine og er trygg på det som blir sagt ville jeg stolt på magefølelsen. Hvis ikke kan du jo be om en second opinion? Leger av det fornuftige slaget pleier ikke ha problemer med det, i hvert fall ikke på saker som dette.
Jeg regner med det er tatt ultralyd og biopsi, siden de har påvist forandringer?
Lykke til, uansett hva du velger.
-
06-02-09, 19:52 #4pandalakris Gjest
Flere kvinner enn menn får thyreoideacancer. Insidensen er 4 til 1.
Til Ts: Siden du har celleforandringer er det riktig avgjørelse å operere ut kjertelen. Sannsynligvis har du follikulære celleforandringer, og disse kan man ikke få klart patologisvar av før man har kjertelen ute. Legene anbefaler ikke operasjon hvis det ikke foreligger klare kliniske indikasjoner på at det kan være kreft. I noen tilfeller er det vanskelig å få klart svar utfra en FNAC. I mitt eget tilfelle var FNAC`en ikke sikker, og det viste seg at det var kreft da kjertelen ble skikkelig undersøkt.
Det er lite sjanse for at du får stemmebåndsskade, ca 0,6 %. I tilfelle skade har man gode behandlingstilbud, og det er svært svært sjelden du mister stemmen helt. Men legene er pliktige til å oppgi alle komplikasjoner som kan oppstå.
Jeg fikk stemmebåndsskade etter min andre operasjon, men har helt grei stemme i dag. Den tåler dog ikke det samme som før, men er helt klart bedre enn den var etter operasjonen. Da kunne jeg bare hviske.
Skulle det være kreft, vil du måtte operere ut resten av kjertelen, samt få radioaktivtjodbehandling. Da blir du avhengig av levaxin resten av livet. De aller fleste lever allikevel helt greit med sin levaxin etter at behandlingen er avsluttet.
Lykke til.
http://www.kreftforeningen.no/vp/mul...yroi_5077a.pdfSist endret av pandalakris; 06-02-09 kl 19:57 Begrunnelse: la til link
-
06-02-09, 20:44 #5baremei Gjest
-
06-02-09, 21:52 #6pandalakris Gjest
Sikker på at dere ikke husker feil da? For insidensen har vært ganske lik de siste 10 årene. Ser at jeg tok litt i for insidensen er mer 3 til 1, men den er iallefall i klar favør av kvinner.
Se her:
http://www.kreftregisteret.no/Global...7_hele_web.pdf
Og her:
http://www.kreftforeningen.no/vp/mul...yroi_5077a.pdf
1.3 Forekomst i Norge - Cirka 200 nye tilfeller i Norge pr år - Incidens - kvinner 4,1/100.000/år - menn 1,6/100.000/år - 50 % er under 50 år ved diagnosetidspunkt - Høyest incidens i Finmark, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland - Prevalens (år 2001): 3500 personer (for 2000 personer mer enn 10 år siden diagnosen)
-
06-02-09, 23:07 #7baremei Gjest
Nei, jeg husker ikke feil, for legen var helt tydelig på at han skulle opereres fort, nettopp pga kreftfaren fordi han var mann. Fra kulen ble oppdaget til den var operert ut tok det 3-4 uker.
Det kan nok ha vært 15 år siden, for jeg var novise på eget stoffskifte og hadde såvidt begynt å dille med det.
-
07-02-09, 00:18 #8pandalakris Gjest
Hmm det var rart, for all statistikk viser at kvinner har høyere risiko for å få denne kreftformen, samt at forekomsten er høyere hos kvinner enn menn. Det var forskjell på 5 års relativ overlevelse pr 93-97, men ikke så stor at det burde ha innvirkning på plassering i operasjonskøen. Dødeligheten er også fordelt med 3 til 1.
Men det har jo skjedd utvikling på informasjons og kunnskapsfronten på disse årene, så det er vel en mulighet for at det som dengang var en sannhet, er forandret nå. En sannhet innen feks psykiatri holder i 12 år, så kommer det ny kunnskap som forandrer på sannheten.
Uansett er det interessant å lese statistikk. Den viser iallefall at det er positiv utvikling innen overlevelse, selv om forekomsten er blitt høyere.
-
01-04-09, 11:40 #9
Da er oprerasjonen utført.

Jeg må bare si at jeg er veldig fornøyd med opplegget "På dagen kirurgi". Jeg ble innlagt i går morges og var ferdig på stua ved 11 tiden. Etter dette ble jeg meget godt tatt vare på i intensivavd og senere på sengepost til i formiddag når jeg fikk reise hjem. Har vært veldig heldig fordi jeg har ikke hatt noen plager etter anestesien og det eneste som er litt "vondt" nå er i såret og i svelget pga inngrepet i seg selv. Jeg har fått melding fra kirurgene som sa at det så bra ut. Det var ingen indikasjon på kreft men de er jo ikke 100% sikre før den fjernede delen kjertelen er dissekert så jeg tar det som det kommer. Sykehuset kommer til å gi meg tilbakemelding på resultatet fra patologen innen tre uker. De sa at jeg skulle til kontroll hos fastlegen etter tre måneder og at de håper den resterende delen av Thyriodea skal klare å produsere nok thyroksin slik at jeg slipper pillene. Jeg er ved godt mot og glad for at del en er overstått og at stemmen min også er uanfektet. Jeg har fått kirurgisk plaster med beskjed om å ta dette av etter 2 uker om det ikke faller av av seg selv. Jeg er ikke stiftet men sydd med oppløselig tråd. Håper arret blir fint og jeg har bestemt meg for å kjøpe Mepiform og bruke dette i månedene fremover.
Alt i alt så føler jeg meg oppsiktsvekkende bra inngrepet til tross, og bare si til de som gruer seg - Det går kjempebra!!!!
Mann39For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
01-04-09, 15:13 #10Hildemor Gjest
Så fint at du gir en tilbakemelding rundt din opplevelse av operasjonen og ike minst godt å høre at det hele gikk så bra
Da er det bare å krysse fingre for at din kjertel vil klare brasene fremover. Fortsatt god bedring
Lignende tråder
-
Behandling, når man nu kun har den halve kirtel tilbage
Av Helle i forumet OperasjonssalenSvar: 1Siste melding: 07-04-09, 14:53 -
Fjerne skjoldbruksskjertel?
Av Marianne Karlsen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 20-01-09, 06:53 -
fjernet halve skjolbruskkjertel
Av cyrene i forumet OperasjonssalenSvar: 7Siste melding: 26-10-07, 21:25 -
Hjelp: Skriver brev til Thyreoidea Poliklinikken....
Av Anne Ma i forumet Breve til legenSvar: 20Siste melding: 17-10-06, 22:20
Svar med sitat

Bokmerker