Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: Jeg rister!

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Standard Jeg rister!

Beklager hvis jeg har lagt dette feil - flytt gjerne på det.

Dette har jeg opplevd tidligere også, men nå er det virkelig ille! Jeg rister/skjelver innvendig - det ble spesielt ille etter at jeg hadde reist meg opp og gått på do. Når jeg satte meg ned igjen ristet hele kroppen. Jeg er også forferdelig svimmel.

Jeg har ikke lavt stoffskifte, og forsåvidt ikke påvist noen annen stoffskiftesykdom heller, men jeg er virkelig usikker. Dette er det eneste forumet jeg føler noen har opplevd det samme. Hva kan dette være?

Jeg har som sagt vært syk sammenhengende nå i 4 mnd (5 år sammenlagt med noen veldig gode perioder).
    Jeg er redd nå, føler at kroppen min er på høygir uten at jeg er det. Jeg er også samtidig VELDIG svak - nesten så jeg falt sammen når jeg gikk til doen nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Jeg rister!

Jeg husker at du hadde endel uregelmessigheter i blodprofilen din - og lavt D-vitamin.
    Har du begynt å gjøre noe med det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg husker at du hadde endel uregelmessigheter i blodprofilen din - og lavt D-vitamin.
    Har du begynt å gjøre noe med det ?
    D-vitaminet er tilbake til normalen igjen, men skal selvfølgelig bli høyere. Ellers så er alt innenfor normalen igjen. Jeg hentet blodprøvesvarene idag. Jeg er så fortvilet! Jeg blir jo bare verre.

Nedenfor er de siste blodprøvene, det er tatt en del annet også, men alt er normalt. Det første tallet er det nyeste fra 10. november, det andre tallet er fra 10. september.

S-25-Hydr. Vit D3 65 25*
    FT4 13,1 17,4
    TSH 1,92 1,22
    Kobalaminer 256 339
    Hemoglobin 14 15,5*

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei Devana
    Ut i fra blodprøvene dine ser du at FT4 er synkende, TSH er stigende. B12, synker, Hb synker. Dette kan være tegn på at du holder på å utvikler subklinisk hypothyreose. Dvs hypothyreose der prøvene fortsatt er innenfor ref området. Jeg har ikke annet råd enn at du får fortsette å følge med på stoffskiftet ditt i tiden fremover også. Det kan hende det er en grunn til at du føler deg hjemme på dette forumet. Hadde jeg vært deg ville jeg avventet et evt B12 tilskudd til du evt får en diagnose. Du er i en situasjon som jeg virkelig har vondt av.
    Ingenting er værre enn å føle seg syk og få beskjed om at det er du ikke.

Disse skjelvingene du snakker om er noe jeg har opplevd mye opp gjennom årene. Den er både ytre og indre og kan oppleves som lavt blodsukker, men det er det liksom ikke det heller fordi jeg kan akkurat ha spist en skjokoladebit. Jeg har lett for å bli sånn hvis jeg har latt det gå for lenge uten å spise ordentlig (sunn) mat. Det kan derfor være et binyre problem.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, for meg er det helt klart et binyreproblem når jeg har det slik. Les i binyreforummet her på Sonjas. Det du kan gjøre er å forsøke å unngå sukker, raske karbohydrater (altså grovt brød og grov ris er ok, hvit er ikke ok). Fosøk å unngå eller trappe ned på kaffe, svart te og alkohol. Spis ofte. Om det betyr at du må ha noe i magen hver time, eller annen hver time, så gjør det. Alt dette for å holde blodsukker flatt, og roe binyrene.

Forsøk å unngå det som stresser deg. Forsøk å leve rolig, ikke press deg eller slit deg ut. Forklar for omgivelsene dine at du ikke er bra
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Devana Vis post
    Beklager hvis jeg har lagt dette feil - flytt gjerne på det.

Dette har jeg opplevd tidligere også, men nå er det virkelig ille! Jeg rister/skjelver innvendig - det ble spesielt ille etter at jeg hadde reist meg opp og gått på do. Når jeg satte meg ned igjen ristet hele kroppen. Jeg er også forferdelig svimmel.

Jeg har ikke lavt stoffskifte, og forsåvidt ikke påvist noen annen stoffskiftesykdom heller, men jeg er virkelig usikker. Dette er det eneste forumet jeg føler noen har opplevd det samme. Hva kan dette være?

Jeg har som sagt vært syk sammenhengende nå i 4 mnd (5 år sammenlagt med noen veldig gode perioder).
    Jeg er redd nå, føler at kroppen min er på høygir uten at jeg er det. Jeg er også samtidig VELDIG svak - nesten så jeg falt sammen når jeg gikk til doen nå.
    Hei..
    Bare en liten kommentar. Skjelvinger er kroppens mest effektive måte å ØKE temperaturen på. Vi snakker om kjernetemperaturen som skal ligge +/- 37bgrader for at celledeling osv. skal fungere optimalt. Ved stoffskifte- og binyreproblematikk har temperaturen lett for å bli for lav og da fungerer ikke ting som det skal. Har du målt kroppstempersturen din? har skrevet litt mer om det herhttps://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11156
    Nedenfor er de siste blodprøvene, det er tatt en del annet også, men alt er normalt. Det første tallet er det nyeste fra 10. november, det andre tallet er fra 10. september.

Sitat:
    S-25-Hydr. Vit D3 65 25*
    FT4 13,1 17,4
    TSH 1,92 1,22
    Kobalaminer 256 339
    Hemoglobin 14 15,5*
    Har du fått målt Anti-TPO? FT4 synker her uforholdsmessig mye ift. hvor mye TSH har økt. D-vitamin har økt men er fremdeles for lav - og mange trenger høyere B12 enn 339. Hemoglobin sier ikke så mye alene uten andre blodprofilprøver. Hemoglobin varierer også betydelig fra person til person.

Har du mulighet til å få lagt ut resten av prøvene som er innenfor referanseverdi?

H:-)

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Hei..
    Bare en liten kommentar. Skjelvinger er kroppens mest effektive måte å ØKE temperaturen på. Vi snakker om kjernetemperaturen som skal ligge +/- 37bgrader for at celledeling osv. skal fungere optimalt. Ved stoffskifte- og binyreproblematikk har temperaturen lett for å bli for lav og da fungerer ikke ting som det skal. Har du målt kroppstempersturen din? har skrevet litt mer om det herhttps://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11156

Har du fått målt Anti-TPO? FT4 synker her uforholdsmessig mye ift. hvor mye TSH har økt. D-vitamin har økt men er fremdeles for lav - og mange trenger høyere B12 enn 339. Hemoglobin sier ikke så mye alene uten andre blodprofilprøver. Hemoglobin varierer også betydelig fra person til person.

Har du mulighet til å få lagt ut resten av prøvene som er innenfor referanseverdi?

H:-)
    Tusen takk for svar alle sammen. Jeg kan legge ut resten av prøvene jeg tok etterpå.

Ang. temperaturen min så varierer den VELDIG - jeg har i perioder sjekket den fordi jeg får hetetokter og frysetokter om hverandre. Nå nettopp lå temperaturen på 35,7 under armen.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Her er blodprøvene tatt hos fastlegen min, fra i fjor, september i år og november i år:
    Side 1

Side 2

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har sett litt flyktig på resultatene og henger meg litt opp i en side av dem.
    Andre sider ikke vurdert her og nå.

Det vel egentlig sånn at S-metylmalonat (MMA) er en bedre markør for B12. Det er en måling som måler på en litt annen måte og som kan gi overraskende resultater. Benytt denne også.
    Og jeg mener også at man pleier å måle Homocystein ved uregelmessigheter med B12.
    Be også om en full B-vitaminstatus - D-vitamin er også involvert i dette på flere måter og det er ikke sånn at bare D-vitaminstatus har vært ok en uke, så er alt hurtig og godt blitt iorden igjen.
    Lav D-vitamin kan ha etterslep i meget lang tid.

Så så jeg jo at P-ACTH var 1,11* og jeg forsøkte å søke opp Danske laber med fant det ikke sånn hurtig. Hvis jeg husker riktig skal den være 10 - og 5 om kvelden ? Under forbehold om at dette er riktig, må du ta en synactentest og utrede binyrene. Hvis det er andre grenser i Danmark, så se bort fra dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn