Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: prøvesvar
-
25-09-07, 15:52 #1
prøvesvar
jeg tok nye prøver for en uke siden, samme dag som jeg økte (etter prøvetaking såklart) og har nettopp fått resultatene. først kan jeg fortelle hvor j$%## sliten jeg var, kom meg nesten ikke ut av sengen og sov minst 9t ila natta. var dritsliten og deprimert og sikker på at jeg hadde kjempelave (høy tsh) verdier.
bp sier at tsh er 3.8 (6 uker siden 6.4) så jeg er jo på rett vei. men syns det er rart jeg skal være så kjempedårig når jeg tidligere har hatt over 11 uten å føle meg så sjuk som jeg har gjort nå. ft4 har økt til 12.4 (6 uker siden 11.2) (ref 10.0-22.0) og ft3 økt til 6.7 (fra 6.2) (ref 2.5-5.7)
leser meg til at ft3 og ft4 øker med stoffskiftet (og det er jo bra) og høye verdier sees i forbindelse med hypertyreose ... (?)
nå må det sies at jeg føler meg veldig bra, litt høy til tider kanskje, men heller det. også bare en uke siden jeg økte, tar jo litt tid dette. skal ikke fokusere på prøvesvar, kroppen min bestemmer! men lurer jo litt da ...
har også plutselig blitt veldig trett på morningen - er a-menneske og har ikke hatt problemer med morgentrening (opp kl 6) men det er bare å glemme nå .......
noen som kan synse litt? takkerogbukker
-
25-09-07, 17:43 #2
At du tidligere har følt deg ok på TSH=11 kan kanskje ha med det å gjøre at hvis du hadde hatt 11 leeenge - helt til nå - hadde du nok ikke hatt det like bra ?
OG - så er det ikke TSH som gjør at du blir bedre eller dårligere da - TSH er IKKE et stoffskifethormon og virker ikke noen steder i en kropp som ikke har virksom kjertel. Du kan bare se bort fra den - den kommer til å bli null lenge før du føler deg bra.
(jeg mener - det gjorde min da)
fT3 er stoffskiftehormonet ditt - fT4 er lagervare som kan bli fT3.
"høye verdier sees i forbindelse med hypertyreose ... (?) " spørsmålstegnet er korrekt satt ! Dette gjelder ikke deg - det gjelder bare for de som kan "kjøre" kroppen med egenproduserte hormoner.
Så nå føler du deg bra - etterhvert vil du tilpasse deg stoffskiftesituasjonen og føle deg enda bedre.
Men så blir nok dosen for liten og du blir verre igjen.
Da kan du øke igjen.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-07, 17:51 #3
Ja, andre har også nevnt det du skriver, at de føler seg dårligere etter at de startet levaxin.
Din kropp har vel tynt ut maks av det lille du hadde før, og når TSH stiger, synker jo effektiviteten til omdanningen til t3 blant annet...nå er din ft3 gått opp så du har jo mer aktivt hormon innabords men vi har jo ikke målienger fra cellene i kroppen. Der er det reseptorer som er avhengige av både t3 og andre hormoner og enzymer og noe kan ha blitt regulert ned av den fallende TSH.
Det varen teori.
En annen er at du nå bruker mer energi og da får man større krav til cortisol som binyrene jo lager men det er ikke så mye mer kroppen klarer å lage hver dag.
Uansett må vanligvis ft4 og ft3 til et individuelt sted, oftest i øvre halvdel eller øvre tredel av referansområdet.
Jeg selv må ha mine på minst midt på.
Hvis du leser Haugs artikkel om behandling av hypothyreose samt på www.legemiddelhansboka.no så ser du at mål er en TSH på rundt 1 samt ft4 i øvre halvdel eller tredel amt symptomfrihet.
-
25-09-07, 19:08 #4
tusen takk for informative svar! ser at min ft4 bør ligge oppunder 20 - litt igjen da ... får øke igjen om 5 uker
har gått på levaxin i 2.5 år, men først det siste året har vært vanskelig å dosere - fikk et plutselig kraftig fall i stoffskiftet for ca 1 år siden og har i ettertid slitt med doseringen. men det blir vel bra igjen ........
-
25-09-07, 19:14 #5
Kanskje det ar da kjertelen "takka for seg" ?
En thyroiditt brenner jo sakte ut - ellers er det nok vanlig å bruke lang tid på å finne ut av systemet.
De som gjør det da......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker