Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
13-08-07, 09:25 #1
Dårlig form, avvik i prøvesvar?
De siste prøvene jeg tok:
B12 199
Tsh 3,1
Ft4 14
Jern 7
Lett forhøyet urinsyre, men vet ikke verdiene.
Avvik på Progestron og LH vet ikke om det er høyt lavt eller lavt.
Formen er elendig, masse vann i kroppen, blodtrykk er 145/85, hukommelse, og logisk tenkning er på bunn, hodepine, kvalme, nummenhet, tretthet, synsforstyrrelser, øresus/tikking i ørene, hes i stemmen, tungpust, kramper/rykninger, svimmelhet, følelsen av å besvime, håravfall/tynnere i håret, kraftige smerter under skulderbladet på venstre side osv, osv. Har ikke plass til å skrive ned alt er elendig, og hjelpen kan jeg ikke skryte av. Ringte vakta pga av at jeger så tungpust, fikk beskjed om at jeg skulle gå meg en tur! Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, har bestilt meg time til en annen lege, har to å velge mellom så skal prøve en turnus lege som kommer i neste uke, unge nyutdannende leger er kanskje mere medgjørlig.
Har noen noe forslag til hva jeg kan tas sånn bortsett fra Levaxin, noe tilskudd?
Progestron og LH hva slags funksjoner har disse, og hvilken plager kan man få om det er avvik i disse, noen som vet?Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
13-08-07, 10:46 #2Gjest
Det er jo typisk symptom for lavt stoffskifte, så det kan jo tyde på at medisinen du tek ikkje fungerar. Prøv å gå over til armour!
-
13-08-07, 10:51 #3Gjest
progesteron har mange funskjonar, men fyrst og fremst å balansere østrogen sine negative effektar. Progesteron har også ein direkte funksjon i lag med thyroidea-hormona- så progesteron er viktig! For lavt progesteron i forhold til Ø har mange negative helseeffektar, og bruk av progesteron-krem har så og seie ingen bivirkningar.
Info:
http://www.natural-progesterone-advisory-network.com/
-
13-08-07, 11:06 #4
Ser i den linken at naturlig progestron gjør håret sunt, vil det da si at mangel på progestron kan gi håravfall og tynt hår?
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
13-08-07, 11:46 #5Gjest
Håravfall er som regel hormon-relatert, men veit ikkje om progesteron-mangel er ein direkte årsak til det.
Her er eit skjema der du kan sjekke om du har progesteron - mangel (og andre hormon): (nederst til høgre)
http://www.johnleemd.com/
Eg brukar progesteron og det har så å seie ingen bivirkningar uansett om eg tek anbefalt dosering eller 20 x så mykje....
Her kan du få kjøpt prog:
wwww.bio-vitality.com/product/productinfo.aspx?id=1
http://www.progesteron.no/
-
13-08-07, 12:13 #6Gjest
Håravfall og tynt, tørt hår er jo nokre av dei karakteristiske symptoma på lavt stoffskifte, og trur nok det viktigaste er å få rett thyroid-medisin.
Levaxin kan gjerne få lab-reslutata innanfor normalen, men du kan fortsatt vere like sjuk. Levaxin inneheld rein T4, som må konverterast til T3 for å ha ein effekt på stoffskiftet. Konverteringen av T4 til T3 er avhengig av at fleire funksjonar (inkl skjoldbruskkjertelen) i kroppen fungerar, noko som ofte ikkje er tilfelle når ein har hatt lavt stoffskifte over lengre tid. Kroppen sine ressursar vert heller pressa ytterlegare når du tilførar rein T4.
Armour eller naturleg thyroid inneheld alle skjoldbruskkjertel-hormona, T4, T3, T2 og T1. Grunnen til at legane ofte er skeptiske når det gjeld Armour, kan vere dei voldsomme bivirkningane nokon har, og påstanden om at det kan vere farleg osv... I tillegg kan ikkje armour patenterast sidan det er naturleg grise-skjoldbruskkjertel.
Dei bivirkningane mange får av armour, er grunna slitne binyrer (det er binyrene som er "stress"-organet i kroppen, og slitne binyrer følgjer ofte kronisk sjukdom.) Binyrene er vanskeleg å få testa hjå doktaren, skal du måle kortisol-nivået bør det målast fleire gonger utover dagen for å få eit heitl bilde, men dette vert sjeldan gjort. Binyrene vert ofte oversedde hjå doktarane, og dermed er det få som veit om dette, og kva bivirkningane frå armour medisinen kjem frå....
-
13-08-07, 12:55 #7
Jeg er enig i at dine symptomer hsn, er typisk for lavt stoffskifte. For at medisinen skal virke optimalt, må du ta nok Levaxin. Hvor mye tar du nå?
Opprinnelig skrevet av DCS
Symtomene mine ligner på dine og de har delvis blitt borte / redusert etter doseøkning, uten overdoseringssymptomer.
Håper at du øker jevnt og "trutt", maks 25mcg pr. dag, hver 6. - 8. uke og at formen stiger!
-
13-08-07, 13:05 #8
Har ikke noe høy dose jeg, har gått lenge på 50, så økte jeg til 75, men ble veldig dårlig av det, fikk hjertebank økt blodtrykk, pustebesvær, så gikk tilbake til 50 igjen. Nå vil legen øke pånytt, men må si jeg er skeptisk, skulle gjerne hatt ekspert hjelp har gått siden 1999 frem til i fjor uten at doseøkning har vært et tema for legene, og reagerte som sagt svært dårlig på ei ei økning på 25. Har ikke hatt noen utredning på stoffskiftet utenom blodprøver hos lege, skulle gjerne kommet meg til endokrinolog for å få ei skikkelig undresøkelse på dette, for det kan vel være tilstander der thyroksin ikke er det rette.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
13-08-07, 13:29 #9
vel. har du forlite thyroxin så er nok eneste veien å øke dosen.
Men det du forteller er jo ikke så betryggende - du må jo utrede din tilstand. Det er flere forhold som kan gjøre at du ikke tåler thyroxin - feks. binyrebarkens funksjon.
Dette kan ikke en fastlege gjøre annet med enn å henvise deg videre.
At du ble dårlig da du økte til 75 kan tyde på at det er noe feil her.
Denne feilen kan av og til rette seg hvis du holder ut og øker med mindre dose enn det u gjorde. feks. 12,5µ pr. dag.
Har fastlegen funnet ut om du har antistoffer ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-08-07, 13:37 #10
Er det tpo som viser om jeg har antistoffer? Tpo var 49 i august i fjor.
Lignende tråder
-
Dårlig form - urgh !
Av Leya i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 7Siste melding: 29-07-07, 11:38
Svar med sitat
Bokmerker