Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Symptomer hyper/hypo

Har nylig operert bort kjertelen, og er nå etter mange år som hyper, blitt hypo. Har hatt svingene FT4 verdier i flere år (mellom 13 og 26 der øvre grenseverdi er 22), men en konstant lavt TSH (mellom 0,03 og 0,2 med 0,25 som nedre grenseverdi). Nå har jeg en TSH på 5 (nedre grense 4,5) og FT4 på 11 (nedre grense 8 ).

Det jeg ikke skjønner, er jeg opplever symptomene mine som ganske konstante, og trodde nesten jeg var hyper før kontrollen jeg var på i dag. Jeg har stor appetitt og sover dårlig om natta. Er slitenstressa, om dere skjønner; sliten, men for stressa til å klare å slappe av. Har hodepine ved anstrengelser, skjelver på hendene og klør. Eneste som er nytt (i hvert fall graden av det), er muskelsmerter og stivhet i ledd, i første rekke i beina.

Andre som har vært på begge "sider" og opplevd det samme?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Grenseverdier.
    Det heter egentlig referanseverdier da.
    Disse fremkommer ved at man måler et visst antall antatt friske mennesker med et bestemt utstyr. De ligger 2,5% over min. og under max.
    Dette er altså antatt friske mennesker som har sitt hormonsystem iorden.
    Vi har erstattet alt kjertelen produserer med ett hormon - T4. Eller de som bruker Armour har erstattet sine hormoner med grisehormoner.
    Men sensorene - de som avføler hormon nivået i blodet er de samme - og de reagerer ikke på vårt eget hormon lenger.

Forsøk viser at våre sensorer har støre følsomhet for syntetiske hormoner - og praksis viser at den er enda større for Armour.

Så referansverdiene er ikke helt representative her så lenge disse ikke er forskjellige for friske og syke.

Mange opplever nok disse symptomene du har og grunnen er etter min mening at de hormonerstattningene vi bruker ikke virker som kroppens eget.
    Jeg hadde meget store problemer med Levaxin og ble bare verre og verre med tida. Jeg måtte ta pauser for å få fri litt fra dem. Da sluttet jeg helt med levaxin i en uke. Symptomene ble nesten borte fra dagen etter at jeg sluttet, men jeg fikk dem jo tilbake igjen når jeg begynte igjen.
    På Armour ble nesten alle symptomene borte, men ikke alle.
    Dette er likevel så mye bedre for meg at jeg fortsetter med dem selv om jeg må betale for min bedrede helse selv.
    Det har den Norske trygderetten bestemt.

Ser også at fT4-verdiene dine svinger. Da jeg var på Levaxin hadde jeg ikke en eneste stabil periode. På 150µ varierte de mellom 8 og 16. Jeg prøvde høyere dose og jeg hadde da opp til 30. Symptomene var da litt verre, men de var anderledes og jeg fikk fri fra de vanlige.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei Dahlia ;)

Jeg er ikke så god til dette, men jeg opplever dine symptomer som hovedsakelig hyper.

Så n'Finn - kan det ikke tenkes at Dahlia har for mange skjoldbruskkjertel-hormoner i omløp/lagret noe sted? Kanskje helt borte i natta dette, men - er det mulig?

Og i så fall vil nok hyper-symptomene forsvinne etterhvert, fordi de ikke lenger har tilgang til ny produksjon fra skjoldbruskkjertelen - og da vil det forhåpentligvis bli lettere å finne rette dose?

Eller kanskje følelsen av hyper sitter igjen i et slags minne, akkurat som depresjon og kroniske smerter kan sette seg som spor i hjernen - men når det gjelder stoffskiftet, så vil Dahlia etterhvert bli hypo?

Unnskyld - amatør i sumarnatten! - snart i ale fal! Yo
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard

Takk for svar begge to

Nei, grenseverdier var ikke akkurat godt norsk n'Finn, hehe. Mye rart som snubler ut herfra til tider.

Siden jeg var hyper før operasjonen, har jeg fått forklart at jeg har et overskuddslager av hormoner som må brukes opp før Levaxin forhåpentligvis vil stabilisere stoffskiftet mitt om en tid. Ettersom hele kjertelen er operert bort, er også (heldigvis) alle muligheter for vilkårlig egenproduksjon borte. Iflg legene jeg har vært hos, vil hormonene mine være oppbrukt 5- 6 uker etter operasjon, dvs om en uke eller to.

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan ha hypersymptomer med de prøvesvarene jeg hadde? Er enig i at man ikke skal stirre seg blind på prøvesvar, men kan man virkelig være overdosert med TSH på 5 og FT4 på 11?

En annen forklaring er at kroppen min reagerer på Levaxinen med hypersymptomer- men hva i all verden skal jeg gjøre da? Venner kroppen seg gradvis til Levaxin? Erfaringer?

Det fine er at depresjonen jeg har slitt med lenge er som blåst bort, så noe bra er jo på gang

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei igjen ;)

Det var jo hyggelig å se at jeg kanskje ikke var helt borte i natta med mine antakelser. Grunnen til at overskuddet av de stoffskiftehormonenen kroppen din allerede har laget ikke vises på blodprøver, er kanskje at de allerede er ute i divsere celler og vev, og ikke flyter rundt i blodet. Eller kanskje de er i blodet, men er blitt så få nå at blodprøven forteller om lite, men at symptomene dine likevel sitter igjen som et "minne", eller noe...

Hvis det er slik at du reagerer på Levaxinen med hypersymptomer, så må du kanskje begynne på en mye mindre dose og øke veldig forsiktig etterhvert. Dette ville jeg tro hadde vært det riktige for deg uansett pga overskuddet av egne hormoner som måtte brukes opp først.

Muskelsmertene du har fått kan skyldes for lavt stoffskifte, introduksjon av Levaxin, eller kanskje for høy eller lav dose. Noen verker av Levaxin, men hos noen av dem igjen, går dette over.

Hvor stor dose Lev begynte du på, og når?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard

Godt å ha noen å snakke med om dette 8). Forventer ingen fasitsvar, men det kverner i hodet mitt hele tiden, så fint med litt utlufting.

Jeg har tatt en ukesdose på 700 mikrogram i ca fem uker, og har nå, etter legens anbefaling, økt til 800. Forklarte legen at jeg syntes det var underlig at jeg hadde fått så stor appetitt, at jeg hadde hjerteklapp om kvelden (ikke hver kveld), og at jeg sov dårlig. Fikk da til svar at det i hvert fall ikke hadde noe med stoffskifte å gjøre nå. Ferdig med den saken liksom. Samme legen mente at jeg ville være 100% frisk og "normal" dagen etter operasjonen, fordi det å spise Levaxin var som å spise vitaminer... Har ikke helt tiltro til ham for å si det slik

Tror absurd nok at jeg heller har startet på for liten dose, enn på for høy. Har vært pasient på tyroidea-klinikken på Aker i flere år, og fikk der beskjed om at jeg som hadde gått med høyt stoffskifte i mange år, skulle starte med høy dose og heller redusere, i motsetning til slik jeg forstår at man doserer for pasienter med lavt stoffskifte. Når jeg nevnte dette på sykehuset der jeg ble operert, ble dette bare avfeid som tull. Vet at 100 mikrogram ikke er spsielt lite, men det er vel heller ikke akkurat mye når man ikke har egenproduksjon i det hele tatt?

Tok forresten første doseøkning i går, og er piggere i dag (har utrolig nok ryddet og vasket i et par timer På tide, men det er en annen sak, hehe). Har opplevd før at dagsformen svinger, så skal vel ikke håpe på for mye, men kan 50 mikrogram ekstra en dag, gjøre formen bedre allerede et døgn etterpå? Og er dagsformen mer jevn når man går på Levaxin enn når man hangler i vei med sitt eget uttilstrekkelige?

Dette ble skrekkelig langt - takk til de som måtte orke å lese og kommentere 8)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Skrekkelig langt? Nehei.. bare barnemat for oss som har mye som kverner i hodet ;)

Jeg kan nok dessverre ikke hjelpe deg med alt du undrer på, men kan i alle fall legge ved dette:

Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
    Veier du 75 kilo, så blir dette ca 125 mikrogram om dagen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ikke så lang dette Dhalia - å komme seg opp på en dose som funker - er lenger.
    Du skal mest sansynlig høyere enn 100 og på vei oppover vil du oppleve at symptomer kommer og går og at legen sier at du skal senke dosen fordi TSH er blitt for lav.
    Mitt oppi alt dette er det ganske tøfft å stå for sine egene meninger. Til og med din egen opplevelse av symptomene kommer du til å tvile på om er symptomer på lavt eller høyt.

Den ideelle dosen ligger sanynligvis like oppunder den største dosen du tåler. Og somregel er det hjertet som setter maxgrensen. Hjertets hvilepuls kan det være lurt å sjekke noen morgener før du står opp.

Svak hjertebank og høy hvilepuls når du er i ro er tegn på for høy dose, men dette får man også når dosen økes for raskt, og før kroppen har tilpasset seg dosen. Dette skal bare ikke bli langvarig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Symptomene kan jo være ganske like, men jeg har opplevd å klø i huden når jeg har hatt veldig lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard

Jeg har også klødd i perioder, men det har vært når jeg var hyper. Så når det dukket opp nå igjen, under haken, halsen og på underarmene, tok jeg det bare som nok et hypersymptom i forbindelse med at kroppen forsøker å tilpasse seg et liv på Levaxin. Men man kan altså klø og være hypo... Jeg lurer på om jeg noen sinne vil klare å skjønne hva kroppen min "driver med"

Lignende tråder

1. Liste over symptomer for hypo og hyper
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 22-09-07, 13:05
  2. fra hypo til hyper... hva skjer?
    Av Lissa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 30-10-06, 19:27
  3. Fra hyper til hypo..
    Av tollo i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 30-08-06, 22:12
  4. Hyper eller Hypo??
    Av rubimor i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-08-06, 12:26
  5. Lettere å få hjelp med hyper symptomer?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 16-08-06, 21:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn