Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard Kan noen tegne og forklare?

Jeg har lavt stoffskifte. Var såvidt utenfor da legen valgte å medisinere meg. TSH var da 4,0 (0,20-3,5) FT3 var 4 (3-6)og FT4 var 11 (7-16). Jeg merket bedring på mange av symptomene mine, (Ikke så trøtt, håret kom til live, fjeset var ikke lenger uttryksløst osv.) men ikke alle symptomene ble borte.

1. Lurer på om min T4 er normal. Siste prøven jeg tok av den var da i Mars og da var den 14,5 (9-22). (TSH 1,4 (0,20-4,0)). Hvordan vet jeg hvor min T4 burde ligge?

2. Jeg har ingen antistoffer og har heller aldri hatt det. Hva kan da være årsak til at jeg er hypo? Har tydeligvis noe inflammasjon som foregår i kroppen min. Ved siden av tarmproblemer, sliter jeg også med senebetennelser både her og der. Vet ikke om det kan være grunnen?

Setter pris på alle svar
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    57

Standard

Hmmm.... Jeg har også slitt en del med senebetennelser... D var værst før jeg begynte på levaxin og har bedret seg litt etterhvert som jeg økte dosen.. Kan dette ha en sammenheng? Har aldri tenkt på det før...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hos 10% så vises ikke antistoffene på prøvene.
    I Sverige tar de gjerne finnålsbiopsi for å diagnostisere hashimotos (ganske nøyaktig) og i tyskland sender de mange pasienter rutinemessig til ultralydundersøkelse, for det viser tidlig om man har hashimotos.

Hvor du trenger ft4 er individuelt, men Haug skriver i øvre tredel. På forumene skriver pasientene at det er gnaske vanlig med litt over midten eller høyere, og noen få trenger ft4 akkurat litt over referanseområdet. Og noen gerier seg fint med la ft4 hvis bare ft3 er høyt.

ft4 på 14,5 blir 42,31% på regenarket. Det er enda lavt.

Jeg merker tydelig når ft4 blir 50%, at det da blir bedre. Du kan ha et annet punkt hvor du merker noe. Dine 42% er noe lave.

Du kan også ha noe lavt cortisol som jo gir vondter og senebetennelser. Men det kan jo komme av at du bruker opp en del cortisol når du er hypo og/eller har tarmproblemer. Da blir normalt cortisol liksom for lite.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Svar på 1. er at det vet ingen. Du kan forsøke å finne det ut, men jeg for min del glemmer all blodprøvetaking. Da er det lettere å lære å stole på symptomene og lettere å finne ut hva som skjer når en endrer dosen.
    Blodprøvesvar virker rett og slett forvirrende for de kan jo ikke si deg noe.
    Det er jo egentlig slik at det spiller ingen rolle hva blodprøvene viser - det som spiller noen rolle er hvordan DU føler deg.
    Svar på 2. Jeg har heller ikke antistoffer - eller mer korrekt : antistoffer som er følsom for de testene som brukes.
    Det kan jo tenkes at det allikevel finnes antistoffer som kan ta knekken på en kjertel.
    Tarmproblemer og senebetennelser er meget sansynlige bivirkninger av for lavt stoffskifte. Neppe årsaken.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Nora,
    Kortisolen min ligger faktisk i nedre del av det som er normalt. Siste måling hadde jeg 220 (180 - 740). Ønsker derfor at det blir tatt målinger av kortisol, blod, urin og gjerne spytt, både 8 og 20:00. Jeg tror nemlig jeg mangler døgnvariasjon. Har tenkt å spørre om dette ved neste stopp hos endikrinologen.

Jeg er nemlig overbevist om at det er cortisolen som har forårsaket sår i tarmen min og alle de andre inflammasjons problemene mine.

Finn,
    Tarmen min var et problem lenge før jeg fikk lavt stoffskifte. Ellers må jeg si meg enig i at jeg tror det kan være lurt å kjenne på kroppen og dosere etter det. Det er vel bare at dette er fortsatt såpass nytt for meg at jeg ikke vet hvilken symptomer skyldes hva. Jeg har nemlig så mange symptomer at jeg kunne fylt opp en hel bok.

Takk for gode tilbakemeldinger begge to!
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg testet binyrer på Aker like før jeg begynnte med Armour. Da hadde jeg ingen døgnvariasjon. ATCH-testen var ok og da gjorde man ikke noe.

Du har sikkert rett i at dette kan være årsaken til lavt infeksjonsforsvar, men lavt stoffskifte kan man ofte ha svært lenge før det blir oppdaget. I den perioden drar man på seg en masse symptomer som det er vanskelig å bli kvitt.
    Jeg hadde det slik, og måtte presse høyere dose mange år. Først nå ser det ut til at symptomene avtar.

Mange symtomer peker jo i seg selv på lavt stoffskifte som årsak.

Og det er mye å sette seg inn i - og viktig at man gjør det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

Bør man teste binyrene før en begynner med Armour?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

På det gamle pakningsvedlegget til Levaxin - den gangen det het Thyroxin Natrium sto det i ganske bastant formulering at man ikke måtte igangsette behandling med Thyroxin før man hadde klarlagt binyrefunksjonen.
    Da Levaxin kom ( i 2002 ) ble formuleringen erstattet av denne :
    KONTRAINDIKASJONER
    Skal ikke brukes ved ubehandlet utilstrekkelig funksjon av binyrer og hypofyseforlapp.

Levaxin sitt pakningsvedlegg er forøvrig underholdene lesning.
    Sitat :
    VIRKEMÃ…TE
    Levaxin erstatter manglende eller redusert produksjon av skjoldbruskkjertelhormon. Virker på samme måte som kroppens naturlige skjoldbruskkjertlehormon. Virker på stoffskiftet.

Og denne, som jeg synes har en svært uheldig formulering :
    FORSIKTIGHETSREGLER
    Vær nøyaktig med doseringen for å unngå overdoseringssymptomer. Spesiell forsiktighet må utvises hvis du lider av en hjertelidelse.

Det siste der er sikkert riktig, men første setningen fører etter min mening lett til at man blir overforsiktig. Jeg ble iallfall det, og kan takke denne og liknende unyanserte pekefingre for at det tok meg så himla mange år å finne den rette dosen.

Min erfarig er at man MÃ… presse dosen oppover og da får man naturlig nok overdosesymptomer i perioder.
    Hvis man ikke gjør det stopper man på en for lav dose og en får en masse symptomer etterhvert.
    Jeg opplever det omtrent slik :
    Jeg øker dosen og får noen nye symptomer, noen gamle blir værre, noen gamle forsvinner. Så går det noen uker og så oppleves symtomene verre. Går man til lege å måler får man beskjed på å redusere dosen fordi TSH er lav.
    Gjør man det, endres symptombildet. Du håper det er til det bedre, men det blir etter kort tid like ille igjen.

ØKER du dosen skjer det som skjedde forrige gang du økte med litt endret bilde.
    Svaret er at du når du igjen føler symptomene plage deg at du øker dosen igjen - og igjen !
    Like før du nærmer deg din ideelle dose vil du merke store forbedringer. Etter ganske lang tid, vil du kanskje få symtomer igjen, men nå er de mindre.
    Svaret er selfølgelig at du skal øke dosen igjen.........

Det gjorde iallfall jeg - og ble mye bedre.

Lignende tråder

1. Noen som kan forklare meg litt?
    Av Mari82 i forumet Blodprøver
    Svar: 16
    Siste melding: 28-02-08, 20:00
  2. Anti-TPO - kan noen forklare meg????
    Av Thyr i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 22-05-06, 19:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn