Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Stramt i halsen
-
30-01-11, 12:19 #1
Stramt i halsen
Jeg får en ubehagelig, strammende følelse i halsen innimellom. Dette er i et område ca 3-4 cm over kragebenet (om dere skjønner). Kan minne om følelsen med angst, bare at dette føles veldig fysisk og avgrenset, på utsiden av svelget. Nå er det ca 1/2 time siden jeg tok Levaxin, og jeg lurer på om det pleier å komme like etter jeg har tatt Levaxindosen.
Noen som vet hva dette kommer av? Kjertelen som jobber? Jeg har Hashimotos, og har vært behandlet med Levaxin i snart 3 år.
-
30-01-11, 22:28 #2
Sv: Stramt i halsen
Jo, det kunne vel være kirtlen, som arbejder. Eller fordi, du ikke får høj nok dose? Du skriver ikke, hvor meget medicin, du får, eller hvor længe, du har fået hvor meget ...
Jeg har selv oplevet en sær trykken på halsen i en periode - hvor det så viste sig, at jeg havde brug for mere medicin. En læge satte mit op i dosis efter at have sammenlignet min stofskiftemåling med mit kolesteroltal. (For lavt stofskifte og for højet kolesterol følges ad).
Prøv at skrive noget mere ...
Nielsigne
-
30-01-11, 23:05 #3
Heisann,
og takk for svar:-)
Det er mulig jeg trenger mer Levaxin ja... Hadde kjempefine prøver tatt den 11.01 etter økning til 125mcg Levaxin tidlig i desember.
TSH 1 (ref. 0,4-4,4)
FT4 20 (ref. 12-22)
T3 4,5 (ref. 1,3-6,3)
Før økning hadde jeg
TSH 4,4
FT4 16
Tok da 100mcg Levaxin
Saken er, at jeg er gravid nå, bare 5,5 uker på vei. Følelsen i halsen er blitt sterkere de to siste ukene, men er der ikke konstant, bare innimellom. Akkurat nå, for eksempel ;-)
Kjenner også at jeg har begynt så smått å få litt andre "dårlige" symptomer, bl.a verk og "strømninger" i fingrene.
Mulig graviditeten allerede gjør noe med kroppen?
-
30-01-11, 23:23 #4
Ja! Og du skal have pænt meget mere medicin for både din og barnets skyld!
... hvor meget mere ved jeg jo ikke, men jeg fik da en ordentig portion oveni, da jeg var gravid og fik blodprøve og lægesnak på sygehus hver anden uge ...
Nogle her på forummet har givet udtryk for, at deres læge ikke ved noget om disse ting. Men det er altså helt afgørende at få ekstra, kan du stole på. Find ud af, om din læge kan /vil finde ud af de her ting eller evt. sende dig videre - eller find en anden læge. Du skal muligvis allerede øge nu, til trods for de pæne prøver
Pas på jer
Nielsigne
-
31-01-11, 08:15 #5
Det tar vel nokså lang tid før Levaxin er tatt opp fra tarmen. "Toppen" i blodverdier kommer så sent som tre timer etter inntak. Så det virker ikke sannsynlig på meg.
Jeg har nylig vært veldig var for trykk på det området, og hadde også en ekkel fornemmelse et sted inne i halsen. Hos meg falt det sammen med en liten neddosering på Levaxin.
Så jeg tror helst det er graviditeten og økende behov for Levaxin som er årsaken, ja. Det virker mer sannsynlig.
PS: Jeg ser i dagboka at du har hatt en positiv utvikling. Så fint! Stå på, og lykke til med det nye "prosjektet"!
-
31-01-11, 12:52 #6
Jeg har også en slik følelse i halsen, som om det er noen slags aktivitet der inne. Men det har ikke vært foran på halsen, der kjertelen sitter, men mer inni, rundt strupehodet omtrent. Dette kommer og går.
Jeg har ikke merket noen sammenheng med medisinering, men for min del tror jeg det henger sammen med stress og hvile. I juleferien, og nå som jeg har vært sykmeldt noen uker, merker jeg det ikke så mye. Mer når jeg jobber, må stå opp tidlig, stå i kø til og fra jobben, svare på telefoner, gå i møter og holde avtaler.
Jeg leste ett eller annet sted at stress er med på å gjøre omdannelse av T4 til T3 dårligere. Det er vel sannsynlig at det heller ikke er så gunstig for immunforsvaret?
-
31-01-11, 13:22 #7
Det er nok et tegn på at betennelsen er mer aktiv, og skaper et diffust ubehag "et sted foran på halsen". Jeg har lest om det et sted, husker bare ikke hvor - det var en lege som beskrev de symptomene i forbindelse med atrofi (ikke struma). Han nevnte også ubehag ved svelging.
Stress virker negativt på immunreaksjoner, så det er logisk for meg at jeg har merket det etter perioder med mye stress. Kan tenke meg at det kan være det samme for deg.
Sist jeg hadde ubehaget hadde jeg først en periode da jeg var hyper. Jeg får vel aldri vite om stresset utløste ubehaget, eller om jeg ble hyper fordi kjertelen ga fra seg et innledende "blaff" med hormoner, og så gikk skikkelig til h... etterpå. Jeg tror mest på det siste, for det passer med hormonnivåene etterpå (rett i gulvet med minimalt endret dose).
Lignende tråder
-
Kul i halsen
Av Buffy i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 0Siste melding: 07-12-07, 16:48 -
Halsen
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 27Siste melding: 13-03-07, 21:44 -
vondt i halsen...
Av christina i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 5Siste melding: 26-10-06, 16:56 -
ANDRE SOM HAR NOE I HALSEN?
Av cathrin i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 5Siste melding: 17-10-06, 16:10 -
Klump i halsen?
Av hanne i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 1Siste melding: 02-06-06, 22:14
Svar med sitat

Bokmerker