Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
21-02-07, 12:03 #1
Hva skjer hos endokrinologen?
Har fått time til endokrinolog. Har fått beskjed om at det er misstanke om Graves sykdom fordi TRAS er forhøyet, stoffskiftet er høyt og thyroidea er forstørret . Ser frem til å få snakke med en ekspert på dette. Kan noen fortelle litt om hva de undersøker/gjør ved en slik time?
-
21-02-07, 12:50 #2
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2007
- Meldinger
- 2
Jeg skal også til en Endokrinolog, tror det blir foretatt ultralyd, ct og eller mr undersøkelse av skjoldbruskkjertelen, utover det vet jeg ikke
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-02-07, 13:03 #3
de to gangene jeg har vært der har omtrent slik:
ankommer og får vite at jeg er 5 min forsinket (tydeligvis er min klokke notorisk 10 min for sen...
også jeg som pleier å stille den noen minutter for tidlig siden jeg er så treg
)
blir plassert i en lenestol om må vente i 20 min siden jeg var så sen
de måtte ta den andre pasienten som har time samtidig, før meg...
ligger så i 1,5 time og bli stukket i hvert kvarter og får masse rare ting i årene, først blir jeg kald, og så får jeg følelsen av å måtte tisse
(det går heldigvis over
)
så når jeg endelig har kommet i sovemodus, er jeg ferdig med prøvene...
så husker ikke jeg om jeg hadde time hos endoen samtidig.... sannsynligvis ikke siden de jo må sjekke blodprøvene
var også til MR for å sjekke hypofysen...
kommer inn på kontoret;
første gangen fikk jeg resept på Thyroxin-natrium og beskjed om at nå ble jeg nok bra...
-særlig :evil:
andre gangen fikk jeg beskjed om at jeg hadde symptomene mine fordi jeg hadde så mye antistoffer ( både tras og anti-tpo) og at fortsatt etter 10 år hadde ikke betennelsen "brennt ut" enda... det varvisst ikke helt vanlig at det vartemer enn et par år
endoens konklusjon var at han ikke kunne hjelpe meg... hva videre?
har kommet inn på Aker, venter på time ganke snart tror jeg...håper dekan gjøre mer...
håper du har mer hjelp av endokrinologen enn jeg hadde da
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
21-02-07, 14:54 #4
Såpass ja Lissa... Får indelig håpe jeg får litt mer ut av timen enn det! Jeg har fått time på Aker, har hørt de er flinke. Da krysser jeg fingrene for oss begge
-
21-02-07, 15:17 #5
jeg fikk jo tatt en masse prøver da....

også var det før jeg fannt dette forumet desverre...hadde det vært nå hadde jeg nok hatt mye mer å spørre om
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
21-02-07, 19:42 #6
Vi har vel ulike erfaringer i møte med både fastleger og spesialister.
Jeg har bare gode erfaringer med endokrinolog! Fastlegen min sendte meg rett dit når blodprøvene viste at jeg hadde lavt stoffskifte. Endoen 'min'
har også all oppfølging, jeg ringer rett dit og bestiller time selv, ca hver 3-4 måned.
(Nå må det vel sies at endoen min ikke jobber på et sykehus + at jeg i tillegg har hypofyseadenom/høyt prolaktin. Har gått til endo i 5-6 år før jeg fikk lavt stoffskifte)
Når jeg har time hos endoen leser han først gjennom journalen min. Så spør han hvordan jeg har det, eventuelle bivirkninger og sånn. Han forteller mer enn gjerne hvordan ting henger sammen når jeg lurer på noe, eller ikke forstår legespråk. Han har god tid til meg.
Så avsluttes timen med blodprøvetaking, normalt av TSH og FT4, + prolaktin. (Han sjekker ikke antistoffer eller FT3 lengre, de ble kun tatt første gangen.)
Svaret på blodprøvene kommer i posten etter 7-10 dager, og der har han skrevet på eventuelle anmerkninger, og hvilken dose jeg skal ta framover.Studine - ferdig skolert
-
21-02-07, 20:38 #7
jøsses
tenk om alle var sånn... så heldig du er *litt sjalu her*
endoen i mitt distrikt jobber på sentralsykehuset (så vidt jeg vet er det ingen å velge imellom) ogman må prise seg lykkelig om man får komme dit :(
moren min har hatt hyothyreose i minst 15 år, (diagnose i 4) og har ikke fått komme dit enda hun har vært veldig dårlig og feilbehandlet i mange år
godtå høre at det ikke er sånn overalt, men blir rimelig frustrert ov
r forskjellene :evil:
Lignende tråder
-
Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 62Siste melding: 27-03-08, 18:59 -
Hva skjer hos endokrinologen?
Av liten i forumet Hos legenSvar: 18Siste melding: 27-06-06, 19:10 -
Hva kommer endokrinologen til å si?
Av anha i forumet Hos legenSvar: 11Siste melding: 15-06-06, 21:08 -
HVA SKJER?
Av madonna i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 01-06-06, 13:21
Svar med sitat
Bokmerker