Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
29-10-06, 02:11 #1
Prøver fra en med tidligere høyt stoffskifte
Heia
Kan dere være greie å hjelpe meg å tolke prøvene til ei som tidligere har hatt høyt stoffskifte?
Tar litt og litt, kanskje...
S-FRI-T3 4,0 (3,1-6,3)
S-FRI-T4 18 (12-22)
S-TSH 0,51 (0,40-4,40)
Ser ikke dette bra ut da? Kunne man ønske at TSH var høyere siden hun føler seg hyper? Og hvordan kan man evt få det til?
Noen andre prøver dere mener er relevante, så kan jeg se om de står på."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
29-10-06, 10:20 #2
Prøvene ser fine ut, kanskje det tar litt tid for de med hypertyrose også før kroppen føles fin selv om prøvene er det eller at hun trenger at stoffskiftet er litt lavere enn normalen.
-
29-10-06, 11:29 #3
Cat, du tok ordene ut av munnen min
Erfaringen min så langt er at når prøveresultatene har vært unormale en tid så føler man seg ikke umiddelbart bra fordi om prøvene er innefor normalen.
Svaret på ditt spørsmål vil også henge sammen med andre ting slik som:
- hvilken diagnose har hun
- hvor lenge har hun gått på medisin
- dosering
- endringer i FT4-nivå
- osv.
Jeg for min del har ikke vært symptomfri etter at jeg fikk diagnosen selv om FT4 ganske raskt kom innenfor referanseområdet.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
29-10-06, 13:32 #4
Nei, dette stemmer ikke.
Lenge siden hun ble medisinert sist - med Neo-Mercazole. Vi vet ikke diagnose, bare høyt stoffskifte.
Hun har diagnosen manisk-depressiv, men jeg er overbevist om at det fremdeles er noe kluss med stoffskiftet hennes. HELT overbevist.
Er ikke så god på å tyde prøvesvar, så jeg sper på med litt mer til dere:
S-TG 0,8 (0,45-2,60) (Er dette anti-TG eller hva det heter?)
S-LI 0,7 (0,5-1,0) (Er dette Litium?)
S-GGT 7 (10-75) (Hva er dette?)
S-CRP <1 (10) (Er dette senkning?)
Noe som står på slutten:
Thyreoglobulin antistoffer <40 normal
Thyr. mikrosom antistoffer <100 normal
Hva betyr disse?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
29-10-06, 13:49 #5
Sorry, kan ikke bidra med noe særlig mer her. Det eneste som jeg kan komme på er om hun kan ha TRAS (antistoffer) som indikerer Graves.
Siden hun har hatt høyt stoffskifte tidligere og fått det stabilisert med medisin så kan det jo være en Graves som ligger i dvale..... bare høyttenkning dette her
Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
29-10-06, 14:43 #6
Hei Stina, er ikke helt i slaget idag og gir bare et kort svar nå. Mennesker som har gått på Litium i mange år får svært ofte lavt stoffskifte! Det er helt vanlig. Står i all seriøs literatur.
Dette er ikke anti-TG, men thyreoglobulin.S-TG 0,8 (0,45-2,60) (Er dette anti-TG eller hva det heter?)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
29-10-06, 21:44 #7
Takk, Anne Ma, men det stemmer heller ikke.
For hun ble først behandlet for lavt stoffskifte to? ganger. Senere begynte hun på Litium. Har ikke gått i mange år heller, men noen - kanskje to-tre.
brits, det er vel mulig det kan være en Graves som ligger i dvale og at det er denne hun har hatt før. Er det den som med hell kan reguleres med Neo-Mercazole? Og hvilke prøver må hun ha for å se om hun har disse antistoffene som indikerer Graves?
Er det ingen andre enn meg som synes hun har noe lav TSH og at det muligens kan spille en rolle? Hun er veldig, veldig dårlig - hyper, og hun får jo medisiner for det bipolare.
God bedring, Anne Ma ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
29-10-06, 21:52 #8
Jeg føler meg ikke særlig kompetent til å mene noe særlig om stoffskiftesykdom, men det jeg i hvert fall vet er at det tilstedeværelsen av TRAS som gir Graves. Det er derfor denne prøven man må ta. Jeg tror at TRAS skal være lavere enn 1,5 for å være innenfor normalen.
Det er riktig som du sier Stina at Neo-Mercazole brukes for å få stoffskiftet ned.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
01-11-06, 20:45 #9
Anne Ma
Jeg kom til å tenke på noe som jeg mener hun sa: Legen vil ikke gi henne stoffskiftemedisin fordi hun mente stoffskiftet vil gå noe ned med Litium'en. Dette stemmer helt overens med det du sier.Mennesker som har gått på Litium i mange år får svært ofte lavt stoffskifte!
Men hvorfor er hun så grusomt dårlig da? Hyper-symptomer. Men hun har alltid hatt et hypo-symptom som jeg har stusset over: Hun fryser grassat! Nesten like ille som jeg ;)
Men altså - hun får jo Litium. Og S-LI var 0,7 (0,5 - 1,0). Hvis jeg husker riktig ble Litium-dosen hennes satt ned for en stund siden. Ifølge dette prøvesvaret ville jeg jo mene at hun kanskje kunne opp i dosen litt - siden hun er så veldig hyper/manisk.
Forstår ikke at folk må overlates til seg selv og bli så fryktelig dårlige, bare fordi "prøvene er innenfor normalen". Det må da vel være rom for skjønn og små justeringer, i alle fall
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
02-11-06, 13:30 #10
Det eneste jeg kommer på Stina er at hypo og hyper kan ha helt like symptomer. Det kommer an på så mye føler jeg. Hun burde jo ta antistoffprøver av alle antistoffer det går å ta prøver av. Kanskje det ligger et svar i det???
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Gravid med høyt stoffskifte?
Av witchfrk i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 34Siste melding: 12-04-15, 17:36 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46 -
hvilke prøver tas ved høyt stoffskifte
Av milla i forumet Høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 24-04-06, 19:04
Svar med sitat
Bokmerker