Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
    Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    7

Standard lavt stoffskifte

Hei!
    For et år siden fikk jeg konstantert lavt stoffskifte.
    gikk opp 10 kilo på under 2 mnd, og var veldig slapp og sov hele tiden.

Så gikk stoffskiftet tilbaker til det normale, selv om det var i nedre grense. Jeg var på utredning på aker sykehus.

Jeg har i hele perioden vært veldig slapp og sliten. Har veldig lite energi Spiser kjempe sunt og trener for å holde vekta nede - ellers går jeg opp VELDIG lett !!! Jeg har et stort søvnbehov. Er så sliten av alt dette, skulle ønske jeg fikk medisiner så jeg kunne få litt hjelp. Jeg ordnet meg til slutt T3 uten å få av lege for å se om det hjalp. Føler ikke at jeg blir tatt på alvor av legene.
    Dette går virkelig utover skole og det daglige liv. Og det funke rikke i lengden :(

Så dro jeg til legen igjen for noen uker siden, sluttet på t3, og tok nye prøver.

T4 er på 8,6 (9-22)
    TSH er på 3,2
    t3 er på 3,2
    FSH: <1

Hva tror dere ???
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

T4 er på 8,6 (9-22)
    TSH er på 3,2
    t3 er på 3,2
    FSH: <1
    Du trenger høyere dose av thyroxin (Levaxin)!!!!! TSH skal være mellom 0,5 og 1,5. T4 bør ligge i øverste halvdel av referanseområdet.

Skjønner godt at du er sliten, trett og slapp!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Blodprøven din viser jo at kjertelen produserer for lite thyroxin, og da må man jo prøve å finne årsaken.
    90% av de som får lavt stoffskifte får dette på grunn av at kroppens imunsystem produserer antistoffer mot kjertelvevet. Så det er lurt å ta en test for å se om du har antistoffer. Det er flere tester for dette - mest brukt er "anti TPO".
    Din TSH er relativt lav til at fT4 er så lav. Det er muligens dette de henger seg opp i ?
    Hvis du får påvist antistoffer vil du komme under behandling.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    7

Standard

Var hos legen nå!!!
    det var pga TSH var så lav de mente jeg var euthyreot.
    Men fikk levaxin. Har virkelig slitt med dette lenge !!!!
    Fikk 50 mcg 100 tabletter, også skal jeg ha ny time i desember for å se hvordan d går og om det har hjulpet.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    7

Standard

tusen takk

hvor mange mcg er vanlig å få på mitt nivå?

baremei Gjest

Standard

Uansett starter man ikke med mer enn du har fått, mange starter endog med halvparten, 25mcg.

Man starter forsiktig, deretter tar man blodprøve hver 6.-8. uke og øker evt. da. For mye medisin eller for rask økning kan gjøre deg enda sykere - denne sykdommen er tålmodighetens stamfar...

De fleste ender opp på en dose på ca 125 til 150mcg, noen få trenger mindre eller mer, det avhenger bl.a. av en evt. restfunksjon i kjertelen og av hvor godt medisinen virker på akkurat deg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Noen sier også ca. 1,6µG pr. kilo kroppsvekt for en full dose. Det vil si hvis du ikke har restfunksjon i kjertelen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vet om andre som har blitt startet på 50µg også, og unge synes å tåle det ofte. Eldre bør vel startes på 25µg har jeg hørt.

Men du kan jo ta 25µg den første uken og så prøve å ta hele 50-µg-tabletten, og du kan få noen forbigående hypersymptomer noen veldig få dager i begynnelsen samt ved økning, det er normalt.
    Jeg begynte på 25 µg selv.

TSH tar opp til 6 uker å stige, den er sen å stige. Hvis du tok noe før, er fire uker kanskje ikke lang nopk tid til å få høy nok TSH for frakkene i hvit, enda ft4 er veldig lavt.
    TSH er også halvparten så høy om ettermiddagen enn det er om morgenen. Og hvis man lar være å sove kan den bli enda høyere (fra www.thyroidmanager.org)

http://berg-family.org/lmh/T/T3.3.htm lenger ned på siden står det om begynnerdose på 50µg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Nora

Håper det er greit å putte inn et spørsmål litt på kanten av trådtemaet.

TSH tar opp til 6 uker å stige, den er sen å stige.
    Da jeg leste dette ble jeg litt forundret over min TSH. Den steg nemlig fra 0,22-8 på 3 uker i sommer. Vet du om det er uvanlig?? (Prøvene tatt ca samme tid hver gang) Og er det noe å bry seg med om, om det er uvanlig??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte.
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 65
    Siste melding: 23-03-07, 21:17
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn