Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
13-10-06, 00:16 #1
hva skjer egentlig med oss etterhvert...?
jeg vurderer nå å presse på for legen min for å få testet ut andre medisiner enn levaxin..., dvs armour eller liothyrin (rett skrevet?)
i den forbinnelse regner jeg med at det blir problemer med rett dosering før jeg finner rett sted å være...
og da kommer spørsmålet jeg hele tiden har vært redd for å stille... hva betyr dette for kroppen min? hva er prognosen med denne diagnosen og hva har det å si for prognosen om jeg er høyt eller lavt medisinert?
er ikke sikker på om jeg vil vite svaretpå disse spørsmålene, men jeg føler at det er på tide at jeg spør...
10 år uten å vite er egentlig nok... :(
jeg forstår det slik at flere her drivermedselvmedisinering i den forstand at dereregulerer dosene selv, kjøper armour på nettet istedenfor påapotek via resept osv... er det trygt? kunne godt tenke meg å testemeg litt frem selv, men tør ikke fordi jeg er redd for å dø rett og slett... hva er det verste som kan skje? ved moderate eksperimenter da så klart...
kan man dø av dette? eller???
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
13-10-06, 00:36 #2
Bare sånn i farten: For høy FT3 kan være farlig for hjertet. Dette kan man i alle fall få av Liothyronin. Kanskje da også av Armour siden dette inneholder både FT4 og FT3. Hvis man bare tar Levaxin som omdanner seg til FT3, eller i alle fall skal gjøre det, så vet jeg ikke helt hvordan det forholder seg, men det er jo farlig dette også mener jeg bestemt. Man bør ikke eksperimentere uten i samråd med legen.
Tar man for mye medisiner, blir man hyper. Hører jo stadig at det er farlig for hjertet for de med for høyt stoffskifte.
Så ja, i verste fall kan man dø. Sikkert på en meget ubehagelig måte.
http://www.felleskatalogen.no/ Søk på "Liothyronin" (Obs deres anbefalinger av dosering er alt for høye.)
http://www.felleskatalogen.no/ Søk på "Levaxin"Forsiktighetsregler: Omhyggelighet ved indikasjonsstilling og nøyaktighet ved dosering for å unngå overdoseringssymptomer, spesielt hos pasienter med hjertelidelser.
Bivirkninger: Bivirkninger er relatert til høy dose. Ved overdosering kan tyreotoksiske symptomer, prekordiale smerter og smerter i ekstremitetene forekomme.
Bivirkninger: Bivirkninger er relatert til høy dose. Langvarig overdosering kan øke risikoen for osteoporose og arytmier. Ved overdosering kan tyreotoksiske symptomer, prekordiale smerter og smerter i ekstremitetene forekomme.
Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Palpitasjoner, takykardi, hjertearytmier, avmagring, angina pectoris, tremor, hodepine, diaré, nervøsitet, søvnløshet, svetting og nedsatt varmetoleranse."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
13-10-06, 20:42 #3
Du kan dø av både for høyt og for lavt stoffskifte.
Det skal nok gå ganske lang tid før du dør av for lavt. For høyt er det ganske få som dør av også. 80 % av de som blir veldig syke overlever.
Dersom du er dårlig av sykdommen din så merker du det jo ikke sant? Det er ikke noe som kommer over natta. Det er viktig å lære seg symptomene på for HØYT og for LAVT stoffskifte og hvordan du reagerer når DU er for høy eller lav.
Vær aldri redd for å ta kontakt med lege om det er noe du føler ikke stemmer.
Det er klart det er skummelt å medisinere seg selv. Men det er også skummelt å gå i årevis med "fine" prøver og faktisk være temmelig syk
og IKKE få hjelp av legen. Tror det er ett valg som den enkelte av oss må tenke gjennom.
For meg var det slik at jeg var såpass dårlig at det ikke var noe liv. Da spilte det jo ikke noen rolle om jeg prøvde med Armour og selvmedisinering. Dessuten stolte jeg på meg selv og at jeg kunne kjenne om jeg ble værre eller bedre.
Når man har Hypotyrose kan det gi forhøyet kolesterol i blodet noe som disponerer for åreforkalkning og fare for forhøyt blodtrykk, samt hjerteinfarkt, slag og angina. Jeg mener å ha lest at dette går bort etter tilstrekkelig behandling. (riktig dose)?.. Vi er også disponert for andre autoimmune sykdommer, samt å bli blodfattige.
Det er vanlig at legen tar diverse blodprøver når man sjekker T4 og TSH og T3 evt andre stoffskifte prvøver. Imidlertid skader det jo ikke å spørre legen litt selv og følge litt med ( hvis du spør kommer kanskje legen selv på hva han må ta av prøver)
Hørte forresten fra en lege at de fleste leger har kun 5 pasienter med denne sykdommen sånn ca. og da er det vel ikke så rart at ikke alle kan så mye....
-
13-10-06, 20:50 #4
ja noe sånnt... har igrunn et liv, men bare et halvt et....
har jo mann og barn som jeg ikke vil være foruten :(
nå har jeg jo ikke konfrontert legen min med dette enda, så jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, men jeg vil gjerne starte tankeprosessen min ...
nå har jeg gått med denne sykdommen og masse symptomer i snart 10 år, for å være ærlig; jeg har glemt hvordan det er å være frisk. jeg klarer ikke lenger å skilne symptomene ut fra en "normal" hverdag... det er også et stort problem når jeg er hos legen, siden jeg også blir diffus når jeg prøver å beskrive situasjonen for henne....
så det dere sier er i korttekst at; symptomene blir ganske fremmtredende før det er noe fare på ferde?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
13-10-06, 20:52 #5
Jeg har forhøyet kolesterol. Siden jeg er slank er det overraskende. Kan det ha noe med stoffskiftet å gjøre, sier du? Vil både for høyt og for lavt gi høyt kolesterol?
-
13-10-06, 21:08 #6
Høyt kolesterol er symptomatisk for lavt stoffskifte. Om behandlingen virker tilfresstillende skal dette rette seg.
Men sjekk det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-10-06, 21:12 #7
Symptomene blir ganske fremtredende ja.
Det kan være lurt av deg og ta utskrift fra informasjon du finner om Armour på nettet og ta med til legen din. Jeg bestilte Armour fra et Vitaapotek så vet ikke om andre apotek i den skjeden har en del informasjon om det også. Det kan du jo få og ta med til legen.
Ikke alle leger kjenner til Armour. De sitter som et spørsmålstegn når du nevner det.
Lykke til
Håper du føler deg bedre snart.
-
13-10-06, 21:14 #8
endelig!
noe jeg IKKE har...
jeg har faktisk ekstremt bra kolestrolverdier. endikrinologen trodde ikke det han så.... sa at jeg i min alder (som om 30 er så mye...), burde jeg hatt mye høyere verdier enn det jeg hadde. prøven var flott!
det var da jeg fikk bekreftet at kostholdet mitt faktisk ikke er så værst tross alt.. aldså ikke der vektproblemet kommer fra...
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
13-10-06, 21:19 #9
Kostholdet mitt er faktisk perfekt for en med for høy kolesterol og jeg trener OG er slank, så om det var mitt kosthold du kritiserte, så er jeg provosert.
-
13-10-06, 21:23 #10
?
Opprinnelig skrevet av Kameleona
absolutt ikke! jeg aner jo ikke hva du spier en gang...
jeg fannt bare endelig et symptom jeg IKKE har... lenge mellom hver gang :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Lignende tråder
-
Vi vil ha barn etterhvert
Av lady90 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 38Siste melding: 24-06-10, 10:39 -
Vil (etterhvert) bli gravid...=)
Av Elisabeth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 27-02-08, 11:34 -
Hva gjør egentlig T4, T3, T2, T1, T0 i kroppen vår?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 24Siste melding: 31-08-07, 23:07 -
Hva gjør man hos en advokat egentlig?
Av jessica i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 1Siste melding: 28-08-07, 07:36 -
2. trimester. Har ikke fått noe tilbud om ekstra oppfølging
Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 15Siste melding: 19-11-06, 21:01
Svar med sitat
Bokmerker