Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
25-10-06, 20:13 #1
2. trimester. Har ikke fått noe tilbud om ekstra oppfølging
Vet ikke om jeg har skrevet det her inne tidligere, men jeg er altså så heldig å ha blitt gravid!
Går inn i 2. trimester førstkommende fredag, og foreløpig har jeg ikke fått noe tilbud om ekstra oppfølging, annet enn at jeg skal ta blodprøver en gang i mnd.
For å kunne kreve noe ekstra må jeg nesten vite nøyaktig hva vi har krav på, ikke bare hva andre tilfeldigvis har fått.. Har vi f.eks. krav på ekstra UL? Eller krav på time hos gynekolog? Eller time hos endokrinolog? Eller noe annet jeg ikke kommer på..
-
25-10-06, 20:26 #2
Om du har lavt stoffskifte er det vel lovfestet at du skal til endis?
Jeg har ikke vært det, men mener noen har skrivi om det inne på her.
Og GRATULERER SÃ… MASSE MED GRAVIDITETEN!!!!!!! Så hyggeligt!!!!Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
25-10-06, 21:47 #3
Gratulerer med graviditeten.
Vet ikke hva du har krav på, men jeg vil råde deg til å ta kontakt med en privatpraktiserende gynekolog til å følge deg opp. De er spesialutdannet i kvinnesykdommer og fødsler og skal ha kunnskaper om graviditet ved ulike sykdommer som revmatisme, diabetes, hypotyrose etc.
-
25-10-06, 22:25 #4
Tusen takk!
Privat gynekolog, må man ikke betale for det selv?
Vi holder på og skal kjøpe hus, og har egentlig ikke råd til noe som helst "ekstra" for tiden. Det finnes ingen gynekologer her jeg bor heller, så da må jeg reise, og det har jeg ikke krefter til nå. Er helt fullstendig utslitt, ligger for det meste på sofaen for tiden.
-
25-10-06, 23:05 #5
de fleste privatpraktiserende leger har avtale med trygdekontoret. de kan være noe dyrere enn dem som er knyttet til sykehus el helsestasjoner, men du kan uansett trekke fra egenandelen på frikortet på samme måte som hos andre leger.
det blir da eventuellt et mellomlegg du ikke kan skrive opp på egenandelskortet.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
01-11-06, 11:36 #6
Dytter litt på denne tråden.
Er det noen som vet noe mer om hvilken oppfølging vi har krav på gjennom svangerskapet?
-
01-11-06, 12:00 #7
om du har et "risikosvangerskap" får du mye tettere oppfølging, det hadde nemlig jeg - to ganger. andre gangen når de skjønnte at jeg hadde stor risiko for å få svangerskapsfogiftning, var jeg til dobbelt så mange kontroller hos legeog jeg var til 4 ultralyder.
stoffskiftesykdom er ikke risiko i seg selv om man er nogenlunde stabil i alle fall, men...
du har uansett gratistimer når du går gravid. det er ikke noe i veien for at du kan "utnytte" det... det er ike noe tak på hvor mange timer du kan ha. bare bestill dem du føler for du, men det bør jo være en grunn til at du er der da...
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
01-11-06, 12:43 #8baremei Gjest
Jeg ba selv om ekstra oppfølging fordi jeg var bekymret, jeg gikk også på block and replace de første ukene, og var radiojodbehandlet bare 6mndr tidligere.
Så jeg fikk 3 ultralyder, ekstratimer på sykehuset der jeg skulle føde og stående kontakt med endokrinologen, tok blodprøver hver 4. uke med påfølgende telefonkonsultasjon med endoen og tok ellers de vanlige kontrollene. Jordmoren var også ekstra nøye med målinger og hjertelyder og slikt.
-
01-11-06, 13:24 #9
Jeg tror vi egentlig har krav på ekstra oppfølging, men dette står ikke klart og tydelig i de nye svangerskapforskriftene, og da blir det jo opp til hver enekelt lege/gyn/jordmor å tolke dette.
Selv har jeg fått to ekstra UL`er (delvis også pga tidligere SA) og jeg tar ofte prøver. Legen min er klar over dette og ønsker også at jeg skal ta prøver ofte. Har ikke fått tilbud om flere jordmorbesøk, og endokrinologhjelp kunne jeg bare få hvis legen og jeg ikke fikk kontroll på stoffskiftet (sa de hvor jeg tok UL). Jeg er i 15. uke nå og var i veldig dårlig form i begynnelsen (stoffskiftet, ikke kvalme osv). Har økt dosen gasnke mye og er bedre nå.
Krev å få ta prøver ofte, det er vikitg at du tar rikitg dose medisin, både for din egen og babyens del.
Lykke til
-
01-11-06, 13:29 #10
anng jordmor... du kan velge om du vil bruke lege eller jordmor eller begge ved kontroller og hvilke forrhold du vil ha mellom dem. det er valgfritt!
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Lignende tråder
-
Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 59Siste melding: 03-09-11, 14:06 -
Har dere fått tilbud om opplæring fra sykehus?
Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 11-06-10, 15:27 -
Oppstart Levaxin, oppfølging og fungering
Av Qa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 47Siste melding: 06-05-10, 08:54 -
Gravid i gjen - god oppfølging denne gang...
Av Thomasine i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 34Siste melding: 28-04-08, 22:05 -
Fylkels-legen påstår det fins tilbud til subklinisk Hypothyreose
Av Tor i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 24-12-07, 14:18
Svar med sitat
Bokmerker