Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard et litt absurd spørsmål kanskje....

Vet ikke om dette spørsmåler har noe her å gjøre, men hvis jeg ikke spør finner jeg vel ikke ut av det heller..
    Jeg har lest at stoffskifte problem og sterk følsomhet kan henge sammen. Det jeg lurer på er om noen kan si noe mer om denne sammenhengen? Det med psyken og det fysiologiske som skjer i kroppen.

Jeg har er ekstrem overfølsomhet. I noen tilfeller kan jeg føle energien til personer som er mange mil unna. Og denne energeien kan komme over meg uten at jeg kan styre det selv. Jeg lurer på om dette kan ha noen sammenheng med stoffskiftet.....Er det noen som har det på lignende måte? Eller har noen tanker om det?

baremei Gjest

Standard

Jeg har noen tanker om det jeg ikke har tenkt å brette ut her, men har lyst til å si at stoffskifte neppe har noe med saken å gjøre. Tror jeg, da. Det finnes mennesker som beretter det samme som ikke feiler noe som helst.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    45
    Meldinger
    58

Standard

Har det på akkurat samme måte....

Tror det er mange som har det slik uavhengig av lavt stoffskifte eller ikke=)

Det er vel bare en positiv egenskap?!

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Ok. det har kanskje ikke noe med stoffskiftet å gjøre...Og isåfall kan vi vel avslutte denne tråden.

Men jeg tror uansett at det fysiologiske og psyken henger mye mer sammen enn hva de fleste leger mener.

Uansett interessant å høre at andre har det på samme måten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har hørt at psykiske påkjenninger kan utløse hypotyrose, men det gjelder kanskje ved mange andre sykdommer også.

baremei Gjest

Standard

Det virker som om traumer generelt, enten psykisk eller fysisk (f.eks. bilulykke, sjokkskader el) kan utløse autoimmune sykdommer, det være seg stoffskifte, ulcerøs kolitt, revmatisme osv.

Man er genetisk anlagt for ett eller annet, og så *pang* skjer det noe, og kroppen begynner å surre.

Jeg kan tidfeste starten på min hypo-hyper-greie, og har noen teorier om hvorfor om både det ene og det andre. Hadde jeg fortalt legen det hadde de sperret meg inne.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Dette synes jeg er veldig interessant. Og baremei, jeg tror deg absolutt. De fleste leger vet ikke så mye om psykologi, og selv psykologer vet ofte for lite om sinnet, og hvordan det fungerer.
    Det finnes nok fortsatt ting som ikke har vitenskaplig forklaringer. (Heldigvis?). Og selv språket er jo ikke alltid tilstrekkelig for å beskrive alt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    61

Standard

Hei

For noen år siden (før jeg fikk min diagnose) leste jeg på nettet noe som en lege beskrev om lavt stoffskifte. Mennesker med lavt stoffskifte er veldig var for andre mennskers sinnstemning. Og jo yngre man er når man får lavt stoffskifte jo mer var ble man. Dette var veldig viktig for å hjelpe til med å diagnostisere lavt stoffskifte. Var man slik så var det viktig å fortelle legen om dette.
    Dere kan tro jeg lo da. Jeg tenkte da " jaja du kan jo tro at jeg kommer til å fortelle min lege om det. Har virkelig ikke tenkt å bli buret inne heller"

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Det var akkurat dette jeg lurte på Sussi, om det virkelig er vanlig. Veldig interessant!

Jeg har forsøkt å forklare andre (som ikke har stoffskifteproblem) om min overfølsomhet, men ingen forstår hva jeg mener. Jeg tror ikke det er noe vanlig fenomen akkurat. Og her er det jo flere som forstår hva det dreier seg om....

Og om det er en sammenheng, så er det kanskje vanskelig å si hva som kom først? Høna eller egget...?

Nei, legene har vel ikke noen forståelse for dette. Men jeg har nettopp begynt å gå til psykolog, og hun forstår faktisk hva jeg snakker om.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hva mener dere her? At man merker andres sinnssteming, altså blir den bevisst, eller at man direkte påvirkes?

(spør fordi jeg synes det er interessant..)

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Utslått av å spise?
    Av Marina73 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 21-02-11, 09:30
  2. Candida, ME og kanskje litt av hvert...
    Av baremei i forumet Candida
    Svar: 2
    Siste melding: 07-12-06, 02:32

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn