Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
25-05-06, 13:00 #1
Er det ingen andre her som reagerer på kald vind?
Hei igjen, folkens.
Jeg har visst så veldig mye rart å spørre om, men det er litt viktig for meg å forsøke å få plassert de fleste av symptomene mine, for - om mulig - å komme nærmest mulig korrekte diagnoser.
Så det er altså dette med vinden. I kulda blir jeg verre og verre for hver dag som går, og det er spesielt ille med kald vind.
Nå har vi jo ikke "kulde" (f.eks. fra 5 grader og nedover) mer, men vi har mye kald vind.
I natt lå jeg og ristet av kulde (noe jeg nå har sluppet på et par uker). Og i dag klarer jeg ikke å komme ut av senga. Det blåser enormt ute.
Så hvorfor i all verden fryser jeg meg halvt ihjel innendørs fordi det blåser ute? Vi har jo fra 12 varmegrader og oppover ute. Og ikke bare fryser jeg. Jeg får vondt i hodet, blir totalt utmattet, verker SINNSYKT i musklene +++
ER DET INGEN AV DERE ANDRE SOM HAR DET SLIK?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
25-05-06, 13:13 #2
Jeg har ikke merket om det har noe med kald vind generelt å gjøre, men jeg tåler kulde mye dårligere nå enn før. Holdt på å "fryse i hjel" i vinter. bor på Vestlandet så det er jo ikke så kalt her, men vasskalt er det jo.
-
25-05-06, 13:21 #3
Hva mener du med vasskalt? Kulde fra havet? Jeg bor (også) ved kysten. "Takler" opp i mot 20 gradere lavere temperatur i innlandet enn i forhold til ved kysten. Fikk dette testet ut ved et opphold på Skogli på Lillehammer en gang. Men det hjelper lite. Tåler ikke kuldegufset fra havet, men tåler HELLER ikke 10-20 minus i innlandet. Dessuten hadde vi det kjempevarmt inne på Skogli. Og det kan jeg ikke påstå at det er i rønna mi.
Men, men, kald vind - uansett temperatur - reaksjoner?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
25-05-06, 13:22 #4
Joda, det er det.
Ã… høre vinden ule setter jo tankene igang da.
Men det har vel med å gjøre at fyringa går på lavbluss ?
Hvis vi sammenlikner oss med en ovn, så er thyroxinet det som åpner trekken til ovnen. Thyroxinet vi spiser skal først omdannes til T3 som så skal inn i alle cellene og åpne for oxygenet. Når det skjer øker enegiomsetningen i cellene og vi blir varme.
Så når vi ikke blir varme da ?
Da er det vel slik at enten spiser vi ikke nok thyroxin, eller så gjør det ikke jobben sin det som er der !
Men vi får jo ikke LOV å prøve en annen type så.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-05-06, 13:25 #5
Vasskalt er vel kanskje dialekt. Er usikkert hva det betyr, men det er godt mulig det er kulde fra havet. Det er ikke så mye snø og slikt her,men fuktig klima. Sønnen til en kollega bor i Oslo og selv om det er kaldere der temperatur messig så sier han at det føles varmere enn når han kommer hjem til Stavanger. Vasskalt klarer jeg ikke beskrive nermere det må nok oppleves.
-
25-05-06, 13:37 #6
Jo, n'Finn, jeg tror du er inne på noe der - at fyringa går på lavbluss. Jeg har vel vært undermedisinert i mange år, og jeg er jo bare blitt verre og verre for hvert år, spesielt mht kroppsverk og temperaturintoleranser.
Og ja, jeg MÃ… ta fatt i dette med medisineringen. Jeg har jo nå i løpet av et par måneder økt fra 100 mg Levaxin om dagen til 150 mg. Etter som jeg stadig har lært litt mer, så ser jeg at det kanskje var litt voldsomt, men siden jeg pr i dag ser ut til å takle det, så går jeg ikke tilbake før jeg blir for "hyper" eller noe. Man skal jo visst også holde en mest mulig stabil dose (var det ikke slik, n'Finn?). Så gjelder det jo også å være litt tålmodig, for var det ikke slik at det tok 6-8 uker før doseendring stabiliserte seg (at man merket dette på kroppen)?
Så hvis jeg ikke blir bedre nå, vil jeg insistere på liothyroxin (er det det heter), men jeg nevnte for legen en gang at jeg hadde hørt om noe annet. Han sa da (ganske sikkert dette navnet) og at han hadde sjekket, og jeg behøvde ikke dette. Så dette krever da også en ny lege. Vil også ettterhvert vurdere Armour - tenker på saken.
Og jeg må bare innrømme: Jeg har fått legeangst! Og for hver dag som går, blir det verre.
Prøver å manne meg opp til å få bestilt time til å ta prøver, men....
Men n'Finn - tåler du bedre vinden nå du da - ettersom du har klart å "finjustere" medisinen din bedre?
cathrin - jeg er ganske sikker på at "vasskalt" er det samme som det føles som her på Sørlandet."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
25-05-06, 14:01 #7
Jada, jeg er varmere og har mer å fyre med. Før kunne jeg virkelig få den store skjelven, men takket være Armour er det iallfall borte.
Om natta er det jo bare aktiviteten fra et eventuellt stoffskifte som fyrer. Dette skal alene klare å bringe kroppstemperaturen tett oppunder 37grader.
Jeg måler av og til med det samme jeg våkner for å følge med litt.
Nå som jeg måtte sette ned dosen datt tempen til 36,4, men nå har jeg økt igjen, og i morges var den 36,7.
Helt typisk er vekta også lavere, så dette har klar sammenheng hos meg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-05-06, 14:27 #8
Kan bare henge meg på her. Merker også klar sammenheng mellom temperatur og vekt. Gikk litt ned på dose for en tid tilbake, og med påfølgende lavere temp og vektøkning. Har derfor øket opp igjen dosen, og nå etter 3 uker så har tempen øket til 37 igjen og vekta stabilisert seg. Snodige greier.
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg tar 175µg pr dag. Kanskje litt for mye på en "liten" kropp, men jeg avventer og ser om jeg får ubehagelige symptomer. Ble det ikke skrevet noe om µg i forhold til vekt??
Glemte å ta med at jeg også tar 5µg Liothyronin.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
25-05-06, 20:29 #9baremei Gjest
Hos meg tok det laaang tid (=over 3mndr) før jeg merket en doseendring. Etterhvert som jeg nærmet med det jeg antar burde vært optimal dose tok det bare 1-3 uker, med små tegn først, og gjerne ganske ustabilt, til det etterhvert holdt.
Opprinnelig skrevet av Stina
-
25-05-06, 22:33 #10
Hm... det er kanskje noen individuelle forskjeller ute og går.
Men nå har jeg tatt 150 mg i alle fall i en måned + litt til og fra i måneden før. Burde jeg ikke merke noen bedring da? Veier opp i mot 100 kg.
Yvette, tar du ikke veldig høy dose?
Kan det være slik at noen må mye høyere enn 1,6 / 1,7 µg pr kilo kroppsvekt? Kan det være farlig?
Hvis jeg nå oppfattere dere riktig, så tror dere: Riktig dose = optimal kroppstemperatur = optimale forhold for best vekt???
Tidligere har jeg da hørt at hvis du fryser, så bruker du energi. Derfor folk ofte spiser mer om vinteren, og det skal liksom være letter å gå ned i vekt da. Dette gjelder i alle fall ikke for meg, men dette gjelder kanskje ikke for unormal frysing pga defekt varmeregulering."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Vær og vind
Av Stina i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 2Siste melding: 12-10-07, 07:14 -
Kald hud og sminke/ansiktskrem
Av kira i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 4Siste melding: 14-06-06, 18:58
Svar med sitat
Bokmerker