Hei på deg!

Jeg skrev spørsmålstegn i tittelen, fordi jeg har vært usikker på om ME-diagnosen er overflødig. Tar opp dette lenger ned

Mitt navn er Marthe
Jeg er fra Råde i Østfold
Jeg er 26 år

Sykdomsutvikling

Jeg har vært medisinert for lavt stoffskifte i 7 år. Problemene begynte for 12-13 år siden, da jeg var 13 år. Jeg kan ikke huske en tid der jeg ikke har energiøkonomisert og generelt vært sliten! Begynte å passe på hva jeg gjorde i friminuttene på skolen, of ble mye mindre aktiv og sosial en jeg alltid hadde vært.

Da jeg var 16 år orket jeg så vidt skolen, sov på bussen og når jeg kom hjem, og var kun litt sosialt aktiv i helgene. Da dro jeg til daværende fastlege og sa jeg var sliten. Legen ble rett og slett litt aggressiv og sa jeg kunne ikke bare komme og si at jeg er sliten, og ikke ha noe mer informasjon enn det! Hvordan skulle hun finne ut hva som var galt med meg når jeg oppførte meg så apatisk! Så jeg fikk beskjed om å skaffe meg en hobby og å være i mer aktivitet! Uten noen blodprøver eller tester.

Så gikk det noen år til som var rett og slett et helvete før jeg gikk til en ny lege og hun tok prøver for stoffskiftet

Har gått opp til 125 mikrogram Levaxin etter det, og blodprøvene har holdt seg jevnt omtrent midt på skalaen.

Likevel følte jeg meg utslitt, og jeg måtte passe på hva jeg brukte dagene til.

For to år siden var jeg syk med influensa i en måned, og etter det kom jeg meg aldri.
Nå er jeg sjelden ute av huset, og sliter med daglige gjøremål. Handler en dag i uken på en god dag. Kjører bil sjelden og ikke langt! Det er rart å ikke orke hobbyer en gang, og å se på TV er slitsomt!
Jeg har skrevet denne teksten over lang tid, og har nå endelig blitt ferdig! x) Dette skal jo ikke slite ut en person!

Mine symptomer

utmattelse fysisk og psykisk
hjernetåke
muskel og leddsmerter
hodepine
skjelving i kropp/hender
søvnforstyrrelser
fryser og kald på føttene (har før vært varm og aldri frøsen)
svimmel
kvalme
magetrøbbel
veldig sulten
sår hals/influensafølelse
lys/lyd følsom
tunnelsyn/svarte prikker/dobbeltsyn når jeg har gjort for mye.
Sliter med innsovning

Jeg har en fastlege som er spesialist i allmennmedisin og hun satt diagnose ME for ca et år siden. Jeg har vært igjennom en nøye utredning, og fyller strenge krav for ME. Likevel føler jeg at det er gjort for lite med stoffskiftet...

Jeg har gått på Thyroid i et halvt år, men legen vil ha blodverdiene på samme nivå.

FT3 5.0
FT4 14.3
TSH 0.22

anti-TPO har alltid vært høyt over ref. område, hva betyr det? I fjor lå den midt i ref. området, hva betyr det?

Nå tar jeg daglig
Thyroid 30mg x 4
Levaxin 75 mikrog

I overgangen fra Levaxin til Thyroid hadde jeg ingen symptomer på høyt stoffskifte, jeg var i mye bedre form! Og så dalte formen ned til vanlig igjen... Han ville da at jeg skulle øke med levaxin fra 50 til 75 mikrogram. Det ble mikroskopisk bedre, men fortsatt ikke bra. Merker egentlig liten forskjell på Levaxin og Thyroid...

Jeg skal til lege 28/10, så har dere kanskje noen tips om hvordan jeg skal få ham til å være med på å øke dosen?