Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    10

Standard Lavt stoffskifte

Hei.

Jeg er en jente på 27 år som trolig har fått for lavt stoffskifte. Jeg kontaktet legen for et par uker siden pga jeg over lengre tid hadde følt meg svært utafor, sliten, tiltaksløs, glemsk, lett for å fryse, hodepine og økt søvnbehov. Ettersom jernnivået mitt har gått opp og ned de siste 15 årene, var jeg ganske sikker på at dette kunne begrunnes med jernmangel. Derfor er jeg nå lettere forvirret da jeg fikk en tlf fra legen min i går om at jeg har både jernmangel og for lavt stoffskifte. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha for lavt stoffskifte når verdiene på blodprøven viser at de er for høye?

Her er hva resultatet av blodprøven viser:

Ferritin 16 (18-240)
    GT 5 (10-45)
    TSH 17,50 (0,40-4,5)
    FT4 11,1 (9,5-22,0)

Hvis det er noen som kan hjelpe meg å tolke disse resultatene så hadde det vært kjempe fint. Evt om det er urovekkende lavt/høyt? Jeg kan ingenting om denne sykdommen annet enn at den kan være skadelig for barnet hvis mor ikke får behandling. Noe som gjør meg ganske så engstelig ettersom jeg nylig oppdaget at jeg er gravid. Er kjempe redd for at behandlingen kommer i gang for sent. Har ikke fått ny time før om en uke.

Håper det er noen som kan hjelpe meg til å få svar på disse spm?! Er overlykkelig over å ha oppdaget dette forumet.

På forhånd takk for hjelpen.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Standard Sv: Hjelp til å tolke svarene fra blodprøven?!

Hei

Du har nok lavt stoffskifte ja.

Ble det tatt kun disse prøvene ?
    Jernet ditt er veldig lavt .
    Har du ikke resultatet for Fritt T3 ?
    Du bør og få tatt prøve på D vitamin , B12 , Magnesium , da alle disse og er med på å innvirke på din dårlige form hvis de er lave.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Hjelp til å tolke svarene fra blodprøven?!

Blodprøvesvarene viser helt klart at stoffskiftet er for lavt.
    TSH er ikke et hormon, men rett og slett et signal fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen om hvor mye FT4 som må produseres.
    FT4 er bare et for-hormon, som på sin vei gjennom kroppen blir omdannet til FT3.
    FT3 er det virksomme hormonet som kroppen din kan bruke.

Hos deg har TSH steget, og dette skyldes at hypofysen din har oppdaget at stoffskiftet er for lavt og derfor blir TSH, som er signalet som gir skjoldbruskkjertelen beskjed om og øke produksjone av FT4, høyere og høyere.
    FT4 er lav hos deg, faktisk nesten i bunnen av referanseområdet.

Legen din bør absolutt også ta prøver for og se om du har antistoffer, både anti-TPO og TRAS.
    Om du har anti-TPO, er det snakk om den vanligste formen av lavt stoffskifte, nemlig Hashimoto. Da har du den auto-immune varianten der din egen kropp ødelegger skjoldbruskkjertelens evne til og produsere FT4, og stoffskiftet vil bli lavere og lavere og du vil være avhengig av og få stoffskiftehormoner som tabletter resten av livet.
    TRAS er vanligvis forbundet med høyt stoffskifte, men det finnes en variant, blokkerende TRAS, som også fører til lavt stoffskifte.
    Ellers er det viktig som Tina Jeanette sier; du bør absolutt få sjekket B12 og d-vitaminer.

Det er også viktig og komme i behandling fort, spesielt siden du er gravid. Under svangerskapet brukes det en høyere dose Levaksin enn ellers. Det er høyt stoffskifte som oftest regnes som farlig for barnet, men det er noe større sjanse for abortering om man går med for lavt stoffskifte.
    Synes det var rart at ikke legen satte deg på medisiner umiddelbart med de prøvene dine.
    Da jeg ble diagnotisert for fire år siden var mine prøver ikke helt ulike dine, og jeg ble satt på 100 mcg Levaksin umiddelbart, og så ble medisinmengden justert etterhvert.
    Blodprøver i forbindelse med stoffskiftet skal ALLTID tas om morgenen, helst klokken åtte, og man skal ikke ta stoffskifte-medisin før man tar blodprøver

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    10

Standard Sv: Hjelp til å tolke svarene fra blodprøven?!

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare. Ble veldig mye klokere og ikke minst beroliget nå.

Jeg har en liten mistanke om at legen min ikke har noen videre kunnskap om lavt stoffskifte ettersom det tok over 4 uker fra resultatene fra prøven var klar før han tok kontakt. Og selv om prøvene mine tydeligvis viser at stoffskiftet mitt er lavt får jeg heller ikke starte på medisiner før evt ved neste legetime, om en uke. Hadde vært så godt å bare få komme igang. Jeg er derfor veldig takknemlig for all informasjonen og rådene jeg nå har fått ang hvilke prøver som må taes osv. På denne måten kan jeg passe på at jeg får den oppfølgingen som jeg behøver.

Ettersom legen i utgangspunktet ikke hadde mistanke om at jeg hadde lavt stoffskifte, ble det ikke tatt så mange andre prøver utenom B12. Denne viste seg å være innenfor normalen 623 (175-700).

Alle tipsene er nå notert og jeg har en liten liste over hva som skal sjekkes ved neste legetime: Fritt T3, D vitamin, Magnesium, anti-TPO, TRAS.

Nok en gang, tusen takk for hjelpen.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    10

Standard Bør jeg redusere medisinen?

Hei.

I midten av September fikk jeg beskjed om at jeg hadde lavt stoffskifte og startet med 50 mg Levaxin. Prøvene mine så slik ut:

Ferritin 16 (18-240)
    GT 5 (10-45)
    THS 17,50 (0,40-4,5)
    FT4 11,1 (9,5-22,0)

Det ble tatt nye prøver i begynnelsen av Oktober og ettersom jeg er gravid insiterte jeg på at jeg måtte øke dosen min til 100 mg. Prøvene så slik ut:

Ferretin 20 (18-240)
    THS 17,58 (0,40-4,5)
    FT4 11,0 (9,5-22,0)
    Thy.perox.antis 12

Jeg fikk vite av legesekretæren at jeg ikke hadde antistoffer (?) og spurte dermed legen hvilken stoffskiftesykdom jeg hadde. Til svar fikk jeg "det vet vel ikke jeg?". Jeg forsøkte å få de til å ta prøver av både T3, anti-TPO og TRAS, men jeg så aldri noen prøveresultat av dette.

To uker senere ble det tatt nye prøver igjen og endelig begynner resultatet vise seg. Prøvene ser slik ut:

THS 3,30 (0,40-4,5)
    FT4 15,7 (9,5-22,0)

Så er spm mitt. Hva skal jeg gjøre nå? Bør jeg redusere medisinen min slik at jeg ikke får forhøyet stoffskifte eller kan dette være uheldig med tanke på min graviditet? Legen min har dessverre ingen kunnskap om denne sykdommen, så hittil er det legesekretæren som har vist mest interesse. Jeg har derfor krevd å bli henvist til en endokrinolog, men vet at det kan være min. to ukers ventetid. Er bare bekymret redd for at jeg kan skade fosteret ved å redusere medisinen min eller at stoffskiftet nå kan bli for høyt hvis jeg ikke gjør det?! På den andre siden så føler jeg meg fremdeles ikke noe opplagt. Jeg er trøtt, fryser, svimmel, tungpustet og blir veldig raskt utslitt (feks etter en dusj). Forstår ikke hvorfor jeg ikke føler meg bedre når prøvene mine nå er innenfor normalen? Har vurdert om det kan ha sammenheng med graviditeten, men kan ikke huske at jeg hadde det slik i de forrige graviditetene?!

Håper det er noen som kan hjelpe meg. Er ikke lett å bli klok på dette.
    Sist endret av Admin; 20-10-12 kl 19:11 Begrunnelse: Indlæg tilbageført

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Bør jeg redusere medisinen?

Sitat Opprinnelig skrevet av Cita Vis post
    To uker senere ble det tatt nye prøver igjen og endelig begynner resultatet vise seg. Prøvene ser slik ut:

THS 3,30 (0,40-4,5)
    FT4 15,7 (9,5-22,0)

Så er spm mitt. Hva skal jeg gjøre nå? Bør jeg redusere medisinen min slik at jeg ikke får forhøyet stoffskifte eller kan dette være uheldig med tanke på min graviditet?
    Hej Cita

Hvad mener du, når du skriver: bør jeg redusere medisinen min slik at jeg ikke får forhøyet stoffskifte ?

Med TSH på 3,30 og FT4 på 15,7 er du så langt fra "forhøyet stoffskifte" som man kan være, og faktisk også for lavt til at sikre fosteret mod hormonmangel under graviditeten.

Før man overhovedet kan begynde at tale om "forhøyet stoffskifte" bør TSH falde til langt under 0,5 i fælleskabet med FT4 som skal stige et godt stykke over 22,00. Det har du lang vej til endnu...

I virkeligheden, i betragtning af dine seneste tal - burde dosen øges med mindst 50 mcg/dag, men hvis TSH ikke falder under 1 og FT4 ikke stiger til omkring de 20, da burde dosen øges med yderligere 25-50 mcg.

Det er normalt, at Levaxin-dosen i graviditeten bør øges med mellem 30% og 100%, afhængig af moderens aktuelle stofskiftestatus. Med dit 3,30 TSH hører du afgjort til 75%-kategorien, lader det til....

Kan du ikke finde en obsterikker med indsigt i hypothyreose-graviditeter? Hverken dit barn eller du kan undvære en markant doseøgning nu.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    10

Standard Sv: Lavt stoffskifte

Takk for svar. Setter veldig pris på all hjelp.

Da jeg var på en svangerskapskontroll hos en vikarlege ble jeg informert om at jeg muligens burde redusere medsinen min pga jeg fikk hjertebank. Dette gikk over like fort som det kom, men jeg bet meg merke i noe han fortalte meg. At høyt stoffskifte kan være like skadelig som lavt stoffskifte og at hjertebank var et klart tegn på dette. Når jeg fikk begynne på 100 mg Levaxin så var dette for å få et raskt resultat. Legen informerte meg da om at for høy dose var ikke å anbefale. Derfor ble jeg usikker på om det var riktig av meg å fremdeles ta 100 mg og ikke redusere slik vikarlegen sa?! Hadde bare vært så mye enklere om legene hadde litt mer kunnskap.

Legen skrev en henvisning til sykehuset for meg, men den ble avslått pga de ville avvente å se om stoffskifte normaliserte seg. Derfor fikk jeg legen til å henvise meg til en privat endokrinolog, men det er jo naturligvis en liten ventetid på ca to uker.

Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Lavt stoffskifte

Da jeg var på en svangerskapskontroll hos en vikarlege ble jeg informert om at jeg muligens burde redusere medsinen min pga jeg fikk hjertebank. Dette gikk over like fort som det kom, men jeg bet meg merke i noe han fortalte meg. At høyt stoffskifte kan være like skadelig som lavt stoffskifte og at hjertebank var et klart tegn på dette.
    Det er forkert! Man kan få hjertebank af både for lavt som for højt stofskifte! For lidt hormon kan altså også tvinge hjertet til at a

Når jeg fikk begynne på 100 mg Levaxin så var dette for å få et raskt resultat. Legen informerte meg da om at for høy dose var ikke å anbefale. Derfor ble jeg usikker på om det var riktig av meg å fremdeles ta 100 mg og ikke redusere slik vikarlegen sa?! Hadde bare vært så mye enklere om legene hadde litt mer kunnskap.
    Det er i hvert fald sikkert, at denne læge har slet ikke pejling på hypothyroide graviditeter.

Legen skrev en henvisning til sykehuset for meg, men den ble avslått pga de ville avvente å se om stoffskifte normaliserte seg.
    Hvad skulle normalisere sig?

I midten af september var dit THS 17,50 og FT4 11,1. I begyndelsen af oktober var dit THS 17,58 og FT4 11,0. Efter doseøgning på 50 mcg/dag er dit THS 3,30 og FT4 15,7

Du har på intet tidspunkt været i nærheden af forhøjet stofskifte! Du har hele tiden haft lavt stofskifte og det har du fortsat!

Det er lige før at jeg giver op! Du er gravid. Du har lavt stofskifte. Dine læger undermedicinerer både dig og dit barn.

BenteR? Tror du at Pasjentombudet kunne hjælpe i denne type sag?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    10

I brevet fra sykehuset står det at "de ikke ser noen behov for å komme til behandling i spesialisthelsetjenesten, ettersom jeg allerede er i behandling av fastlegen". De skriver videre "dersom stoffskifteprøvene blir normale under den behandlingen fastlegen din har begynt er det ikke nødvendig at de ser på meg. Vi vil derfor avvente først om stoffskifte lar seg lett regulere noe som oftest er tilfelle."

Hvor lenge de vil avvente står det ingenting om, noe jeg tolker som at jeg evt må få en ny henvisning hvis jeg ønsker en ny vurdering?!

Da jeg ringte legen på fredag for å få resultatene for siste prøve, så kunne legesekretæren fortelle meg at prøvene mine var helt fine. Derfor må jeg si at jeg ble enda mer klokere når du nå sier at jeg fremdeles har for lavt stoffskifte, ettersom jeg slett ikke føler meg opplagt. Er så utrolig glad for at dere har laget dette forumet. Uten det så hadde jeg vært enda mer forvirret.
    Nok en gang, tusen takk for svar.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Du må ikke redusere dosen din. Den må opp. Aker sykehus sier at TSH bør ligge mellom 0,5-1,5. Det er ikke sansynlig at du er overdosert. Du bør komme til en gynekolog. Det er vanlig med en doseøkning i et svangerskap. Det er bare at du ikke vet hva din dose ville være uten et svangerskap. Du må derfor overvåkes og hjelpes tett de nærmeste ukene. Det beste ville være en gynekolog med erfaring med hypothyreose pasienter. Men at du er overdosert må være en spøk. Husk å vær nøye på som det er sagt tidligere her også at prøvene må taes kl 08 om morgenen fastende. Levansinen må taes etter blodprøver. Dette er kjempeviktig og det er kun du som kan passe på det. Etter mitt skjønn burde du få tatt prøver hver 14. dag. Ihvertfall ikke sjeldnere.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn