Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
-
27-01-10, 21:42 #1
Lavt stoffskifte og "muskelstyrke"
Jeg lurer litt rundt det her med muskelstyrke og "slitenhet", for å kalle det det.
For 14 år siden måtte jeg slutte å trene, fordi jeg rett og slett ikke orka det. Jeg gikk til legen og fikk beskjed om grenseverdier, men har jo ikke fått påvist lavt stoffskifte før i desember.
Selv om jeg vet at alle har ulike symptomer, så lurer jeg likevel veldig på dette her. Jeg ser her inne at mange trener flere ganger i uka, selv om de er dårlige. Jeg har lest boka til Audhild Løhre, og hun forteller om at hun hadde ingen hjernekapasitet (hvor jeg er også), men hun kunne male og gjøre mange fysiske ting.
Så jeg lurer litt på hvordan dette er for andre. Tidligere var jeg flink til å gå tur, men periodevis har det ikke vært mulig heller, for musklene orker det ikke. Etter jeg begynte på Levaxin har denne muskeltrettheten blitt mer markant igjen.
Hvordan opplever dere det? Vil dette problemet bli bortimot borte når man kommer opp på en mer riktig dose?Sist endret av Qa; 27-01-10 kl 22:17 Begrunnelse: skrivefeil :)
-
27-01-10, 22:04 #2
Sv: Lavt stoffskifte og "muskelstyrke"
Det er jo et velig kjent problem Qa.
Men vanskelig å svare på spørsmålet ditt.
Hvis medisineringen virker så godt som legene sier, blir du frisk.
Dessverre er det ikke alle som kan håpe på det - jeg gikk på den jeg og, men det ble helt anderledes for meg iallfall.
Det som er sikkert, er at du må opp i full dose før du kan bedømme hvor godt behandlingen virker, og du må nok ha vært der en stund.
Men er det ikke bra nok når året passeres, så klag !
Ikke finn deg i en behandling som ikke funker bra nok.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-01-10, 23:58 #3
Jeg merker ikke noe bedring på muskler og ledd fordi om jeg går på levaxin, er vel egentlig mer smertefull og stiv nå enn noen gang,
når jeg mener formen er god er hodet klart og jeg klarer å gjøre ting, men er da selvsagt avhengig av smertestillende medisiner.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
29-01-10, 00:20 #4
Det lover ikke bra. Men jeg har det heldigvis ikke sånn hele tida, så jeg er heldig. Men jeg er også blitt verre etter jeg begynte på Levaxin.
Jeg har også forstått årsaken til at jeg har brukt fryktelig mye penger på kiropraktor siste par årene nok ligger her også. Men kiropraktoren er jo eneste som har tatt mine "plager" seriøst disse årene.
-
29-01-10, 00:31 #5
Jeg har klippekort hos fysioterapeuten for å prøve å holde det i sjakk,
og de evindelige operasjonene når det ikke er noe som virker så det må fikses kirurgiskFra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
29-01-10, 00:41 #6
Høres ut som om du har mye. Du er virkelig et ståpå menneske.
-
29-01-10, 08:05 #7
Det med muskelsvakhet har jeg hatt MYE. Og det ble overhodet ikke bedre på Levaxin, jo lengre jeg gikk på Levaxin jo verre ble det. Men alt det endret seg da jeg begynte på Armour Thyroid. Nå sliter binyrene og jeg har måttet gå ned i Thyroiddosering og merker allerede at musklene sliter igjen. Jeg må gå til og fra jobb og bruker mye lenger tid. Da jeg var godt nok dosert på Thyroid var det deilig å gå til jobb hver dag, nå bruker jeg halvannen gang så lang tid og er bare sliten når jeg kommer frem - og melkesyren kommer i beina etter 10-15 min gange.
Jeg har erfart at det blir verre av å trene. Så har sluttet med det. Men jeg trenger ikke å trene for å holde meg frisk. Går en time til/fra jobb hver dag og overalt ellers da jeg bor i sentrum. Men hardtrening er bare tull.
Går på Erfa Thyroid så den holder meg slank. Vet jo ikke hvor godt Levaxin virker på deg, men vil anbefale deg å sjekke alle vit/min og se hvordan det står til, kan hende du trenger tilskudd bl a. av magnesium.
-
29-01-10, 09:25 #8
Jeg tenkte jeg skulle få laget en tråd hvor jeg spør om hva jeg bør/må få legen til å sjekke. For jeg tror jeg skal bestille en legetime. Opprinnelig skal jeg ikke før mars, men siden Levaxinen virker motsatt (altså at jeg over hele linja har sterkere suymptomer). Er jo også bare på startdose.
-
29-01-10, 09:38 #9
Vel, jeg er ikke lege selvsagt. Men kan fortelle hva jeg ville gjort.
Først ville jeg prøvd å få opp doseringen på Levaxin til den er der den skal være. Dette tar tid og du bør i mellomtiden ta blodprøver hver måned. Sjekk ALLTID ALLE vit/min.
Når du har fått opp doserningen til der den skal være, prøv det en stund (noen mnd) og se det an. Hvis du fremdeles ikke føler deg helt bra ville jeg kanskje prøvd Liotyronin til å komplementere med, de fleste leger skriver jo det ut nå. Gi det ca to mnd etter at du har kommet opp på riktig dosering. Fremdeles ikke ok? Prøv Erfa Thyroid. Eller du kan gå rett over på Erfa hvis legen din skriver det ut, er bare det at av og til kan det være vanskelig å finne en lege som gjør det. Og mange blir bra av syntetisk T3/T4. Men er greit å få opp doseringen på Levaxin først rett og slett fordi dersom du etterhvert begynner på f eks Erfa Thyroid så vet du hva dosen skal ligge på.
Hvis du ikke føler deg bra - ikke tren. Når du trener river du ned muskelmasse. Friske mennesker bygger den da opp igjen, og kroppen slenger på litt ekstra byggesteiner så man da etterhvert får større muskler. Men hvis kroppen din ikke fungerer som den skal rives muskemasse ned men kroppen klarer ikke å bygge den opp igjen. Resultatet er at jo mer du trener jo mindre muskelmasse får du, mindre muskelmasse betyr at stoffskiftet går ned og du blir sykere. Ingen trening eller overanstrengelse før du føler deg helt frisk. Dette har jeg fått bekreftet av tre forskjellige leger. Er helt utrolig, alle legene vet dette men likevel er de så indokrtinert at de anbefaler trening til alle stoffskiftepasienter uansett hvor syke de er
Lykke til
og husk at dette tar tid.
-
29-01-10, 09:51 #10
Det der forklarte en del. Jeg prøvde å trene litt her hjemme for 2 år siden, og det var etter det jeg første gang opplevde denne muskelsvakheten. Jeg måtte stoppe å få tur, for jeg orket det ikke lenger. Og tur var kjempe positivt, for jeg gikk med ei vennine og det var kjempe kos.

Da jeg fortalte det til legen jeg hadde den gangen (som bare mente jeg var deprimert), så fikke jeg bare høre at jeg var jo ikke lam.
Veldig intressant å vite at det jeg opplever er reelt. Selv om jeg vet det, så er det slitsomt når man ikke er blitt trodd overe flere år og blir plassert i diagnoser som ligner hypokonder.

Legen min gav meg bare medisin og oppfølging 3 mnd etterpå. Det syntes jeg var rart. Men han kjenner jo ikke til alle ting, for gamle legen noterte kun ned at jeg var "fortsatt deprimert". Ingen ting om alt jeg har fortalt om sitasjonen. Så jeg må begynne på nytt.
Får bare håpe at jeg ikke nå får høre at jeg "finner på" alle tingene siden det ikke er notert i forkant. Jeg som jo er blitt satt i bås på at jeg innbiller meg ting, kan jo havne i båsen av at jeg nå har lest om dette og da inbiller jeg meg vel det også. Hadde jeg hatt gamle legen ville det kunen skje, selv om jeg har fortalt han det før, men jeg håper nye legen er bedre. (Obs nå skravlet jeg fælt her.
)
Takk for svar angående prøver også.
Jeg lå nemlig helt i bunn på jern og ene prøva var under grensa også.
Lignende tråder
-
Artikkel om lavt stoffskifte i "Mat og Helse"
Av marge i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 3Siste melding: 09-02-13, 20:12 -
"Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Av mariemor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 55Siste melding: 18-06-10, 22:57 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
"Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Av mariemor i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 25-03-09, 22:23 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11
Svar med sitat

Bokmerker