Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
08-09-12, 20:32 #1
Antistoffer ved Hashimoto's
Hej alle,
Jeg er en pige på 20 år som har haft diagnosen Hashimoto's og taget Eltroxin siden februar i år.
Jeg har et spørgsmål omkring antistofferne ved Hashimoto's. Så vidt jeg har forstået falder antistofferne når man er i behandling - men hvordan hænger det sammen med at Hashimoto's ikke kan kureres? Betyder det at antistofferne vil stige igen efter man holder op med medicin, eller er det i nogle tilfælde muligt at kroppen fuldstændig holder op med at danne antistoffer? Jeg spørger fordi mine antistoffer er faldet væsentligt efter jeg er startet i behandling - de ligger på ca. 100 nu og de skal være <60. Har det nogen betydning for mit videre behandlingsforløb hvis de normaliseres helt, eller vil kroppen begynde at danne flere antistoffer i tilfælde af at jeg holdte op med at tage medicin?
Og er der nogen der har erfaring med akupunktur til reduktion af antistoffer?
Mvh Anna
-
09-09-12, 17:34 #2
Re: Antistoffer ved Hashimoto's
Har man Hashimoto så betyr det at det er kroppens egne celler som angriper skjoldbruskkjertelen slik at den ikke er i stand til og produsere de nødvendige hormoner.
Hashimoto er navnet på den tilstanden vi har når vi har antistoffer. Før eller siden vil kjertelen ikke lenger klare produsere noe i det hele tatt. Hashimoto er altså en autoimmun hypotyrose
Det er derfor vi med Hashimoto ikke har noe reelt håp om og bli "kurert" og vi vil derfor resten av livet være avhengig av og få stoffskiftemedisin.
Akupunktur har ikke dempet mine antistoffer i det hele tatt.
Selen er kjent for og kunne dempe antistoffene, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt friske selv om de spiser selen daglig. Min anti-TPO ligger jevnt > 600 selv om jeg har fått akupunktur og selv om jeg knasker selen og paranøtter daglig.
Du sier at antistoffene din har gått ned, men hvordan er det med FT3, FT4 og TSH? Og ikke minst, hvordan har du det?
Leger har en tendens til og se på blodprøver i stedet for og se på oss.
-
24-10-12, 14:00 #3
Sv: Antistoffer ved Hashimoto's
Tak for dit svar!
Mine tal er efter min egen mening ikke særlig gode - T4 ligger f.eks. på 16,2 (10-26) og TSH på 2 (0,3-4), men endokrinologen synes at de er "nydelige" og jeg har bestemt ikke haft det godt. Mine antisoffer falder dog fortsat og kommer tættere og tættere på normalområdet. Jeg har ellers læst at mange som er i behandling ikke kan få sænket deres antistoffer, så jeg forstår ikke helt hvorfor mine er faldende eller hvad det betyder.
-
28-10-12, 12:49 #4

Jeg ble syk i 1999 og fikk levaxin frem til for 11 mnd siden, da startet jeg med armour.
Mens jeg gikk på levaxin så fikk etter ca 8 år en nedgang på mine antistoffer fra 3500 til 1000. Legen som jeg hadde da sa at den holder på å "brenne" seg ut. Så økte stresset og selv med ny medisin som jeg nu prøver å finne rett dose på og rette på andre ting (binyrer)ol. Så har mine antistoffer kommet med mer enn 1300. Så hos meg var ikke hvilken type medisin jeg gikk på avgjørende men så langt jeg vet nu stress. Bare et lite innspill.
God bedring
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
28-10-12, 13:00 #5
For en del så går antistoffene ned ved bruk av selen. Selen hjelper også til i omdanning av T4 til T3.Så vidt jeg har forstået falder antistofferne når man er i behandling• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-10-12, 21:47 #6
Tak for hjælpen.
Er der nogen der ved hvad det ville betyde for mig hvis mine antistoffer kom under 60, hvor de bør være? Ville det sige at jeg ikke længere har Hashimotos?
-
29-10-12, 07:48 #7
Hasimotos vil du ha resten av livet. Men mange pasienter sier at de opplever plager ved høye antistoffer, så det kan være godt å få dem ned. Om de danske referansegrensene ligner på de norske, er ikke antistoffer på 60 mye. Det som er litt trist, er at en del leger i full offentlighet påstår at antistoffer ikke skaper noe ubehag for pasientene. Snakk om bakkekontakt
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-10-12, 15:02 #8
Re: Antistoffer ved Hashimoto's
Stemmer dette Vigdis?
Jeg leste en plass at Hashimoto er den tilstanden man er i mens antistoffene bryter ned skjoldbruskkjertelen, og når skjoldbruskkjertelens evne til og produsere noe som helst er helt ødelagt, vi man ikke lenger ha Hashimoto, bare en permanent ødelagt skjoldbruskkkjertel.
Husker i farten ikke hvor jeg leste det, men der stod det iallefall klart at Hashimoto er en tilstand man har kun i nedbrytningsprosessen.
-
29-10-12, 18:24 #9
Sv: Re: Antistoffer ved Hashimoto's
TPO-antistoffer destruerer ikke ikke selve kirtelvæv. anti-TPO angriber Thyroid Peroxidase - det enzym som er afgørende primært for syntese af thyreoideahormoner i skjoldbruskkirtlen og sekundært deltager dette enzym også i omdannelsen af T4 til T3 (uanset fra kirtlen eller fra tabletter). Jo længere og fremadskridende det autoimmune angreb er, jo større hormonmangel udvikles efterhånden. Har denne tilstand varet længe nok (pga. manglende behandling, underbehandling, for højt TSH for længe, uanset indenfor ref.omr. osv.) begynder kirtelvævet at skrumpe.
Problemet med denne "skrumpning" er, at den er meget sjældent fuldbragt. Kirtlen skrumper ikke helt. Sædvanligvis "venter" folk/læger i mange år, ofte på livstid, uden at kirtlen dør helt nogensinde. Det kan altså ikke betale sig at vente og håbe på at blive bedre, fordi så længe der er noget at danne eller omdanne (restproduktion af hormoner, eller hormoner fra tabletter), forbliver TPO-antistoffer til stede og generer.
Den næstbedste "løsning for livet" er at sørge for at TSH ligger altid rigtig lavt; sørge for at forebygge selen- og jodmangel; gå over til et autoimmunitet-undertrykkende kosthold (bedst gluten-, stivelse og sukkerfrit dvs. glutenfrit lavkarbo) herunder undgå som Fanden homogeniserede og fedtreducerede mælkeprodukter; undgå som Fanden alle flerumættede planteolier, som er rendyrkede "antistof-fabrikker" i tillæg til at de udvasker jod fra kroppen (dvs. skaber jodmangel).
Med disse skridt, konsekvent og permanent indført i hverdagen, kan man regne med en rimelig god hverdag, og 100% fertil (for dem som ønsker at få børn), selv med Hashimoto's.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hashimoto's og antistoffer
Av Vigdis i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 29-12-12, 19:10 -
Antistoffer?
Av siri i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 1Siste melding: 14-03-07, 16:54 -
Antistoffer
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 20-02-07, 19:53
Svar med sitat

Bokmerker