Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
  1. #1
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

    Standard hypomat?

    Noen som har noen linker til sider der det er beskrevet hva man bør og ikke bør spise når man har hypotyreose?

    Jeg fant noen sider for lenge siden, men nå finner jeg de ikke igjen - trodde jeg kunne huske navnet på linkene - men det var feil


    Tatjana

  2. #2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

    Standard

    Å huske sider er ikke lett! Bruk favoritt-funksjonen på nettleseren din!

    Har du sett på sidene til Mary Shomon? Står endel om kosthold der. Mye av det har et slags hovedfokus på å gå ned i vekt, men det bare er en del av det å bli i bedre form, men en ikke helt uviktig del kanskje... (Man må se litt forbi den amerikanske sjargongen og all reklamen, pluss som alltid bruke kritisk sans.)

    http://www.thyroid-info.com/index.htm

    http://www.thyroid-info.com/dietbook.htm

    Jeg for min del har merket at å unngå sukker, fint brød og ikke minst all hvetebakst og hvit ris gjør tilværelsen lettere. Lavkarbohydrat, altså... Poteter har så langt gått greit. Tror jeg. Jeg har egentlig ikke fått laget meg noen skikkelig diett enda, jobber med saken. Før tyroksinnivåene kommer på plass er hele kroppen og formen uansett fryktelig uforutsigbar.... så jeg sliter litt med å se de helt store mønstrene enda.

    Noen som vet om flere (norske) sider?

    Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

  3. #3
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Vi kan jo lage en liste her.

    Karbohydrater skal vi ha mindre av,
    men det er en del mat som ikke er bra av andre grunner også:
    Soya kan få folk til å føle seg elendig pga. problemer med bioflavinoider. Den dårlige effekten kan holde seg i flere uker.

    Andre ting som gjør en dårlig over langre tid:
    Jod
    Jod i vitamintabletter. Hos mange øker det antistoffene og da føler man seg ille.

    Korttidvarenede :

    Fiber kan gi problemer med absorpsjonen

    Rå jordbær skal ikke være så bra men jeg vet ikke hvorfor
    Valnøtter, men jeg vet ikke hvorfor. Noen sa de hadde et goitrogent stoff.
    Pærer, men vet ikke hvorfor

    Alt av kål. Inneholder thiocyanater som binder thyroxin men hvis det bare er det så skal bare en liten doseøkning til hvis man skal spise det hele tiden. Kokte kålgrønnsaker har fremdeles en tredjedel av hormonbindenede stoffer. (Broccoli bør vi jo spise)

    Mat som direkte inneholder blåsyre slik som mandler, bambusskudd og kassava. Binder thyroxin. Bambusskudd og kassava må kokes /stekes uten lokk.
    Hirse har noe som binder thyroxin

    nora

  4. #4
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

    Standard

    Kjempegreit med en liste Nora.
    Takk for linkene Hilma, nå får jeg lese til øyet blir stor og vått.

    Tatjana

  5. #5
    Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

    Standard

    Mener du å si, Nora, at blåsyren forsvinner ved koking/steking uten lokk. Gjelder dette også dersom en f eks rister mandler? Forsvinner blåsyren da? Hva med å legge de i kaldt vann? Visste ikke det var blåsyre i mandler. Andre nøtter?
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

  6. #6
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

    Standard Mat som gjer oss dårlige?

    Hei igjen. Lurte på dette med diverse matvarer/stoffer som kunne gjere oss med lågt stoffskifte dårligare.

    Utgangspunktet mitt var mandler. Har knaska opp ein påse med mandler (+ fleire nøtter) den siste veka, og no er eg i like dårlig form som eg var før eg begynte på Levaxin. Kom brått på det her med mandler, trur det sto noko om det på det 'gamle' forumet. Nokon som huskar det? Andre som reagerer på mandler? Mulig eg har drømt... Har ikkje nøtteallergi, eller andre kjende allergiar.

    Og så las eg nettopp eit innlegg frå nora om at fleire andre stoff, slike som jod, gluten og soya kunne gjere oss dårlige. Eller at det trigga antistoffene, som gjorde oss i dårlig form. Eg tar ikkje hensyn til dette, og det har heller ikkje legen min nevnt. Er det nokon som held seg unna dette (som ikkje samtidig har td cøliaki)?
    Studine - ferdig skolert

  7. #7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

    Standard

    Dette var et veldig interessant spørsmål! Jeg har lett litt i Mary Shomons bok om hypothyreose, men finner ikke frem til så mye. Det hun skriver er i hvertfall at soya inneholder såkalte isoflavoner (på norsk?) som jobber i mot kjertelen og kan dermed bidra til struma og hypothyreose. En annen ting hun skriver er at hvis man spiser mye fiber kan det føre til at medisinen ikke blir absorbert like godt. Man skal dermed vente minst en time etter å ha spise mat med mye fiber i Skulle gjerne likt å vite om det var andre matvarer som vi ikke bør spise!

    (Siterer bare fra boken her, altså.)

  8. #8
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

  9. #9
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Om mandler: Det er blåsyre som er aromaen i mandler.
    Blåsyre er goitrogen.
    I afrika kan hele befolkninger være hypo fordi de nesten bare spiser matvarer som inneholder blåsyre, var det kassava eller?
    Bambus har samme stoff.
    Hvis dere woker, må derer ha lokket av slik at det fordamper.

    Det står en liten bit om goitrogen mat i www.thyroidmanager.org
    men de har ikke fått med seg det om isoflavoner i soya.

    Spis valnøtter istedenfor mandler....

  10. #10
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

    Standard

    Takk for alle svara, goitrogener var det ja!

    Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Spis valnøtter istedenfor mandler....
    Valnøtter står på kris si liste, forresten. Eg likar no ikkje valnøtter heller eg, vil heller ha mandler.

    Her prøve ein å vera sunn og frisk, og så blir ein dårlig av nøtter og brokkoli! Urk. :evil:
    Studine - ferdig skolert

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

  1. Om vitaminer og mineraler
    Av knokkel i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 11
    Siste melding: 26-11-10, 11:24
  2. Om vitaminer og mineraler
    Av knokkel i forumet Vitaminer
    Svar: 11
    Siste melding: 26-11-10, 11:24
  3. Stoffskifte og vitaminer, mineraler og kosthold
    Av Pusen i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 33
    Siste melding: 21-03-09, 20:54
  4. Hvilke vitaminer og mineraler bør jeg ta?
    Av Thomas W H i forumet Vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 02-01-09, 10:04
  5. Vitaminer - mineraler og anti-TPO
    Av aggb i forumet Vitaminer
    Svar: 2
    Siste melding: 27-08-08, 12:48

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn