Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
-
05-04-05, 23:00 #1
hypomat?
Noen som har noen linker til sider der det er beskrevet hva man bør og ikke bør spise når man har hypotyreose?
Jeg fant noen sider for lenge siden, men nå finner jeg de ikke igjen - trodde jeg kunne huske navnet på linkene - men det var feil
Tatjana
-
06-04-05, 09:10 #2
Å huske sider er ikke lett! Bruk favoritt-funksjonen på nettleseren din!
Har du sett på sidene til Mary Shomon? Står endel om kosthold der. Mye av det har et slags hovedfokus på å gå ned i vekt, men det bare er en del av det å bli i bedre form, men en ikke helt uviktig del kanskje... (Man må se litt forbi den amerikanske sjargongen og all reklamen, pluss som alltid bruke kritisk sans.)
http://www.thyroid-info.com/index.htm
http://www.thyroid-info.com/dietbook.htm
Jeg for min del har merket at å unngå sukker, fint brød og ikke minst all hvetebakst og hvit ris gjør tilværelsen lettere. Lavkarbohydrat, altså... Poteter har så langt gått greit. Tror jeg. Jeg har egentlig ikke fått laget meg noen skikkelig diett enda, jobber med saken. Før tyroksinnivåene kommer på plass er hele kroppen og formen uansett fryktelig uforutsigbar.... så jeg sliter litt med å se de helt store mønstrene enda.
Noen som vet om flere (norske) sider?
HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
06-04-05, 09:57 #3
Vi kan jo lage en liste her.
Karbohydrater skal vi ha mindre av,
men det er en del mat som ikke er bra av andre grunner også:
Soya kan få folk til å føle seg elendig pga. problemer med bioflavinoider. Den dårlige effekten kan holde seg i flere uker.
Andre ting som gjør en dårlig over langre tid:
Jod
Jod i vitamintabletter. Hos mange øker det antistoffene og da føler man seg ille.
Korttidvarenede :
Fiber kan gi problemer med absorpsjonen
Rå jordbær skal ikke være så bra men jeg vet ikke hvorfor
Valnøtter, men jeg vet ikke hvorfor. Noen sa de hadde et goitrogent stoff.
Pærer, men vet ikke hvorfor
Alt av kål. Inneholder thiocyanater som binder thyroxin men hvis det bare er det så skal bare en liten doseøkning til hvis man skal spise det hele tiden. Kokte kålgrønnsaker har fremdeles en tredjedel av hormonbindenede stoffer. (Broccoli bør vi jo spise)
Mat som direkte inneholder blåsyre slik som mandler, bambusskudd og kassava. Binder thyroxin. Bambusskudd og kassava må kokes /stekes uten lokk.
Hirse har noe som binder thyroxin
nora
-
06-04-05, 14:14 #4
Kjempegreit med en liste Nora.
Takk for linkene Hilma, nå får jeg lese til øyet blir stor og vått.
Tatjana
-
11-04-05, 08:19 #5
Mener du å si, Nora, at blåsyren forsvinner ved koking/steking uten lokk. Gjelder dette også dersom en f eks rister mandler? Forsvinner blåsyren da? Hva med å legge de i kaldt vann? Visste ikke det var blåsyre i mandler. Andre nøtter?
-
27-04-06, 21:23 #6
Mat som gjer oss dårlige?
Hei igjen. Lurte på dette med diverse matvarer/stoffer som kunne gjere oss med lågt stoffskifte dårligare.
Utgangspunktet mitt var mandler. Har knaska opp ein påse med mandler (+ fleire nøtter) den siste veka, og no er eg i like dårlig form som eg var før eg begynte på Levaxin. Kom brått på det her med mandler, trur det sto noko om det på det 'gamle' forumet. Nokon som huskar det? Andre som reagerer på mandler? Mulig eg har drømt... Har ikkje nøtteallergi, eller andre kjende allergiar.
Og så las eg nettopp eit innlegg frå nora om at fleire andre stoff, slike som jod, gluten og soya kunne gjere oss dårlige. Eller at det trigga antistoffene, som gjorde oss i dårlig form. Eg tar ikkje hensyn til dette, og det har heller ikkje legen min nevnt. Er det nokon som held seg unna dette (som ikkje samtidig har td cøliaki)?Studine - ferdig skolert
-
27-04-06, 22:07 #7
Dette var et veldig interessant spørsmål! Jeg har lett litt i Mary Shomons bok om hypothyreose, men finner ikke frem til så mye. Det hun skriver er i hvertfall at soya inneholder såkalte isoflavoner (på norsk?) som jobber i mot kjertelen og kan dermed bidra til struma og hypothyreose. En annen ting hun skriver er at hvis man spiser mye fiber kan det føre til at medisinen ikke blir absorbert like godt. Man skal dermed vente minst en time etter å ha spise mat med mye fiber i
Skulle gjerne likt å vite om det var andre matvarer som vi ikke bør spise!
(Siterer bare fra boken her, altså.)
-
28-04-06, 00:53 #8
-
28-04-06, 12:01 #9
Om mandler: Det er blåsyre som er aromaen i mandler.
Blåsyre er goitrogen.
I afrika kan hele befolkninger være hypo fordi de nesten bare spiser matvarer som inneholder blåsyre, var det kassava eller?
Bambus har samme stoff.
Hvis dere woker, må derer ha lokket av slik at det fordamper.
Det står en liten bit om goitrogen mat i www.thyroidmanager.org
men de har ikke fått med seg det om isoflavoner i soya.
Spis valnøtter istedenfor mandler....
-
28-04-06, 12:26 #10
Takk for alle svara, goitrogener var det ja!
Valnøtter står på kris si liste, forresten. Eg likar no ikkje valnøtter heller eg, vil heller ha mandler.
Opprinnelig skrevet av nora
Her prøve ein å vera sunn og frisk, og så blir ein dårlig av nøtter og brokkoli! Urk. :evil:Studine - ferdig skolert
Lignende tråder
-
Om vitaminer og mineraler
Av knokkel i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 11Siste melding: 26-11-10, 11:24 -
Om vitaminer og mineraler
Av knokkel i forumet VitaminerSvar: 11Siste melding: 26-11-10, 11:24 -
Stoffskifte og vitaminer, mineraler og kosthold
Av Pusen i forumet Helbred og kostholdSvar: 33Siste melding: 21-03-09, 20:54 -
Hvilke vitaminer og mineraler bør jeg ta?
Av Thomas W H i forumet VitaminerSvar: 6Siste melding: 02-01-09, 10:04 -
Vitaminer - mineraler og anti-TPO
Av aggb i forumet VitaminerSvar: 2Siste melding: 27-08-08, 12:48
Svar med sitat
Bokmerker