Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Test dig selv for binyretræthed (iris-testen)

Har du en mistanke om, at du lider af binyretræthed, så er her et par måder, hvorpå du kan få aflivet eller bekræftet din mistanke. påviser testene binyretræthed, skal du selvfølgelig undersøges videre af en læge.

IRIS-TESTEN

Du skal bruge en stol, en lille lommelygte, et spejl, et ur med sekundviser og et mørkt rum.

Sæt dig foran spejlet i det mørke rum, lys derefter med lommelygten fra siden mod det ene øje – ikke direkte ind idet. Hold lyset stabilt mod det ene øje og se i spejlet med det andet øje.

Du skal kunne se din pupil trække sig sammen umiddelbart efter, at lyset rammer øjet.

Det sker, fordi iris, der er en række små muskelfibre, trækker sig sammen og udvider sig som reaktion på lysforholdene. Ligesom andre muskler kan den lide at slappe af, hvis den har fået motion udover det sædvanlige.

Normalt vil en pupil holde sig sammentrukket i det skarpe lys. Men hvis du lider dine binyrer er belastede, vil pupillen ikke være i stand til at holde sammentrækningen og vil udvide sig på trods af lyset. Denne udvidelse vil ske indenfor to minutter og vare omkring 30-45 sekunder, før pupillen er kommet sig og trække sig sammen igen.

Tag tid på, hvor lang tid en evt. udvidelse varer – det kan være en god målestok for, hvordan slemt en evt. binyretræthed er, og du kan teste dig selv månedligt, og derved følge med i, om din krop er i bedring.

Lad øjet hvile efter øvelsen. Hvis du har svært ved at tage testen selv, så lad en ven hjælpe dig med at holde lommelygten, og I kan begge holde øje med pupillen i spejlet.

DEN HURTIGE HVIDE LINJE

Sergent’s hvide linje blev beskrevet af den franske læge Emile Sergent allerede i 1917, som en simpel test ved lav funktion af binyrerne. Du tager simpelthen en den sløve ende af en kuglepen og køre den hen over huden på dit mellemgulv. Normalt vil huden danne en hvid linje, som bliver rød i løbet af få sekunder. Hvis dine binyrer er belastede, vil linjen forblive hvid i ca. to minutter og blive bredere. Testen er ikke altid positiv hos folk med binyretræthed, men hos ca. 40 procent vil det være et tydeligt tegn.

BLODTRYKKET

Hvis du har et blodtryksmåler-apparat, kan du også tjekke om dit blodtryk falder eller stiger, når du rejser dig fra liggende stilling. Lig stille i ti minutter, mens du måler blodtrykket. Når du rejser dig, vil det normale være, at trykket stiger eller i hvert fald forbliver det samme. Hvis trykket derimod falder, kan det være tegn på binyretræthed. Det kan også være tegn på dehydrering. Så gentag testen en dag, hvor du ved, at du har fået rigeligt at drikke.

(Bemærk. Jeg har forlagt kilden til denne tekst. Bliver tilføjet lige så snart jeg finder den).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard Sv: Test dig selv for binyretræthed

kilden er : "Adrenalin fatigue- the 21st century stress syndrome " av James L. Wilson

Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    32

Jeg tok den iristesten nå. Og pupillen trakk seg sammen, utvidet seg og trakk seg sammen med bare sekunders mellomrom... Bet'r det at jeg har problemer med bin*rene?

Og den hvite linjen er hvit enda, etter 3minutter...

Men ellers har jeg i følge legen fått hø*t blodtr*kk..

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    3

Standard Iris-testen

IRIS-TESTEN

Du skal bruge en stol, en lille lommelygte, et spejl, et ur med sekundviser og et mørkt rum.

Sæt dig foran spejlet i det mørke rum, lys derefter med lommelygten fra siden mod det ene øje – ikke direkte ind idet. Hold lyset stabilt mod det ene øje og se i spejlet med det andet øje.

Du skal kunne se din pupil trække sig sammen umiddelbart efter, at lyset rammer øjet.

Det sker, fordi iris, der er en række små muskelfibre, trækker sig sammen og udvider sig som reaktion på lysforholdene. Ligesom andre muskler kan den lide at slappe af, hvis den har fået motion udover det sædvanlige.

Normalt vil en pupil holde sig sammentrukket i det skarpe lys. Men hvis du lider dine binyrer er belastede, vil pupillen ikke være i stand til at holde sammentrækningen og vil udvide sig på trods af lyset. Denne udvidelse vil ske indenfor to minutter og vare omkring 30-45 sekunder, før pupillen er kommet sig og trække sig sammen igen.

Tag tid på, hvor lang tid en evt. udvidelse varer – det kan være en god målestok for, hvordan slemt en evt. binyretræthed er, og du kan teste dig selv månedligt, og derved følge med i, om din krop er i bedring.

Lad øjet hvile efter øvelsen. Hvis du har svært ved at tage testen selv, så lad en ven hjælpe dig med at holde lommelygten, og I kan begge holde øje med pupillen i spejlet.
    Jeg mistenker at jeg kan ha litt svake binyrer, så tok derfor Iris-testen. Men er litt usikker på resultatet. Etter 1-2 sek med lys på pupillene, så begynte de å utvide og trekke seg sammen fortløpende, og det fortsatte så lenge jeg lyste på de. Er det noen andre som har erfart det samme, og hva kan det bety?
    Foreløpig er legens diagnose "sliten 3-barnsmor"

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

det stemmer ganske bra.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    7

Standard Sv: Iris-testen

Sitat Opprinnelig skrevet av Anki79 Vis post
    Jeg mistenker at jeg kan ha litt svake binyrer, så tok derfor Iris-testen. Men er litt usikker på resultatet. Etter 1-2 sek med lys på pupillene, så begynte de å utvide og trekke seg sammen fortløpende, og det fortsatte så lenge jeg lyste på de. Er det noen andre som har erfart det samme, og hva kan det bety?
    Jeg tok den nå og opplevde akkurat det samme som deg. Den trakk seg sammen med en gang og utvida seg og trakk seg sammen. I hurtige pulser. I tilegg har jeg nesten hele tida veldig pumpa blodårer. Akkurat som når man spiser store mengder sukker. Har det også noe å si for binyretretthet? Altså at blodårene er veldig pumpa. De er ekstra pumpa på morgenen når jeg våkner.

For sikkerthets skyld testa jeg begge øynene og fikk samme resultatet.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Hej

Så har jeg også prøvet og som jer andre oplevede jeg også at pupillen trak sig sammen og udvidede sig med sekunders mellemrum
    Er spændt på at høre om spørgsmålt med tykke og synlige blodåre - er dog mest tydeligt hos mig om aftenen.

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Følgende liste er oversatt og er også å finne (på engelsk) i den reviderte utgaven av Stop The Thyroid Madness (STTM) .

Denne samlingen av symptom oppleves av pasienter med binyreproblem og viser til høy og lav kortisolnivå men ofte også en kombinasjon av begge.

Symptomene kan også oppleves under øking av naturlig Thyroid eller T3 men også ved lave doser Thyroid eller T3.
    De kan også oppstå når pasienten er kommet opp i 3 grain (180 mg) og mer.

Rekkefølgen er tilfeldig og du trenger kun å ha noen av symptomene : :

• fortsatt hypothyroid symptomer med høy fritt T3 (fT3)
    • skjelvende hender
    • diaré
    • dårlig grep
    • høy hjertefrekvens
    • bankende hjerte
    • følelse av panikk
    • svakhet
    • manglende evne til å håndtere stress
    • manglende evne til å håndtere interaksjoner med andre
    • manglende evne til å fokusere
    • sinne eller plutselige raseriutbrudd
    • følelsesmessig hyper sensitive
    • overreagerer
    • svært defensiv
    • blir paranoid over personer eller ting
    • forverret reaksjoner på daglig stress
    • ingen tålmodighet
    • lett irritert
    • milde til alvorlige hypoglykemiske episoder
    • kvalme ved tanke på stress
    • å komme seg selv etter mindre stress tar dager
    • å komme seg selv etter et tannlegebesøk tar dager
    • influensa-lignende symptomer
    • hodepine
    • verk i hele kroppen
    • supersensitiv hud
    • ekstremt trøtt
    • verkende hodebunnen
    • hyper følelse
    • nervøs
    • klønete (slippe ting, støte på ting)
    • forvirret
    • blir plutselig utrolig sulten
    • ryggsmerter
    • alt er kjedelig
    • ”bomullshode” (skjer rett før neste kortisoldose)
    • skvetter lett
    • muskelsvakhet
    • "må-ha-luft" følelse
    • svimmelhet
    • ørhet
    • reisesyke
    • søvnig av kaffe
    • oppkast selv ved minste motstand
    • svimer av nesten hver gang du reiser deg
    • mørke ringer under øynene
    • våkner opp midt på natten og er våken i flere timer
    • innsovningsvansker
    • hyppig vannlating
    • ITS (irritabel tarm) symptomer
    • forverrede allergier

Hvis du har noen av de ovennevnte symptom, anbefales det sterkt at du får bekrefter binyretretthet med Discovery Steps One and Two på binyre-info siden (kapittel fem i STTM boka) hvor flere symptom er ført på listen. Ta en 24 timers binyre spytt test, som gir langt viktigere informasjon enn både blodprøve og urinprøve gjør.

ACTH stimulerings test kan være gode for å oppdage om du har hypofyseproblem, men kan unnlater å oppdage hva slags binyre dysfunksjon mange hypothyroide pasienter har.

Det er også å anbefale å prøver å finne en lege som er åpen for binyrebehandling.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Skal ta en blodprøve for å sjekke binyrene mine. Legen tror jeg har betennelse i kjertelen, men vil altså sjekke dette for sikkerhets skyld. mange av symptomene på listen over her kan jeg hake ved, egentlig over flere år (selv om hypersymptomene kom nå i høst).
    Jeg tok Iris-testen, og pupillen trakk seg raskt sammen, før den utvidet seg og forble ganske stor i over ett minutt. Pupillen trakk seg faktisk ikke sammen før jeg slo på lyset.
    Så det kan jo kanskje være noe i dette her da...
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Rabiosa sin avatar
    Rabiosa er offline Skal kjempe med nebb og klør for å få mest mulig hjelp!
    Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    82

Holy Moly, testet nettop og pupillene mine reagerte slik: oOOoOoOoOoOoOoOoO ! Veldig merkelig å se på, og samtidig litt ekkelt for jeg har aldri sett meg selv i øynene så voldsomt før. Interessant å ta med seg til fastlegen i morgen Spørs om han synes dette er humbug eller om han faktisk hører på meg. Så nok en CHECK i lista over symptomer (desverre sier jeg da den er en mil lang allerede..) på binyretretthet.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Noen som har reagert på ACTH-testen?
    Av Qa i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 8
    Siste melding: 16-05-13, 18:38
  2. Brug for mere magnesium? - Ta testen
    Av Nielsigne i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 12
    Siste melding: 10-02-12, 07:53
  3. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07
  4. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07
  5. Test dig selv for aldosteron mangel
    Av Anisa i forumet Aldosteron