Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
13-02-12, 10:17 #1
Kan noen hjelpe meg med disse blodprøvesvarene?
Hei
jeg er ny her inne, men må si at her ligger det masse nyttig lesing for alle og enhver
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å tolke.
Først og fremst så har jeg alle fysologiske symptomer på lavt stoffskifte.
Følgende prøvesvar fra 30 januar 2012:
B-12 227 (175-700)
FT4 14,5 (13-25)
FT3 1,5 (3,5-7,0)
TSH 1,83 (0,2-4,0)
TPO + TRASS normal fikk jeg oppgitt
Det jeg undres over er verdien på FT3. Hva sier den??
Setter stor pris på svar!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
13-02-12, 10:48 #2
Sv: Kan noen hjelpe meg med disse blodprøvesvarene?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-02-12, 11:46 #3
Symptomer har jeg hatt i mange år, men prøvene har alltid hvert normale har jeg fått beskjed om. Nye blodprøver fikk jeg tatt først nå i januar for da syns jeg at situasjonen hadde forandret seg betraktelig de siste månedene. Jeg har ikke fått noe svar på om FT3 verdier er tatt av meg tidligere.
Legen trodde det skyldes lavt B-12 så jeg behandles for det, men jeg mener at det ikke det er grunnen til men slapphet og energiløshet. Jeg har blitt behandlet med B-12 injeksjoner hver 3 mnd siden 2003.
Men som du sier Anisa - jeg kommer meg knapt nok opp av sofaen. Formen er helt på BÅNN.
Har forstått det slik at mange leger ikke tar noe "hensyn" til denne FT3-verdien, eller bryr seg om den.
Jeg er veldig redd for at legen igjen sender meg hjem og be meg bare ta det med ro og samle energi.
Jeg føler at nå er formen såpass på bånn at jeg ikke har noen lagre å hente energi fra.
Orker ikke tanken på å bli avist enda engang.
Jeg har time hos legen på torsdag denne uken. og jeg stusser over at damen på kontoret sa at alle prøver er normale, men jeg mener selv at FT3 ikke er normal?
men jeg kan rett og slett for lite om dette.
Det er vel ikke normalt å måtte ta seg en pause for å gå opp en trapp fra en etage til en annen???For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
13-02-12, 13:35 #4
Nej. Det er ikke normalt. Specielt ikke hvis du er årgang 1975.
Damen ved ikke bedre. Det gør lægen øjensynligt heller ikke.Jeg har time hos legen på torsdag denne uken. og jeg stusser over at damen på kontoret sa at alle prøver er normale, men jeg mener selv at FT3 ikke er normal?
Uanset hvad sygdom eller tilstand hedder - er det livstruende at gå med så lavt T3, som dit. Hvis lægen ikke kan regne det ud, er du pisket til at finde en anden, som kan. Det kan dog godt blive noget af en sag, at finde en kyndig læge, fordi de til nøds kan noget om hypothyreose, men er det noget der ligner (hypothyreose) men ikke er det - bliver det straks sværere.
Jeg ser at du har nogenlunde normalt T4 og nogenlunde normalt TSH. Når jeg skriver "nogenlunde" er det kun fordi det er min personlige holdning, at det bedste FT4 ligger øverst og det bedste TSH ligger lavest. Det behøver du ikke tage dig af. Derimod er det superlave FT3 sandsynligvis nøglen til gåden, men så må du (og lægen) tænke udenfor boksen: hvad kan det være, når der ikke er antistoffer, og når TSH og FT4 er normalt?
Hvis du havde lavt hormonstatus pga. jodmangel, ville både FT3 OG FT4 ligge lavt... og TSH ville være forhøjet. Men det er det ikke.
Antistoffer har du (som sagt) heller ikke.
Dit TSH er normalt, og det er FT4 også.
Kun FT3 er langt under hvad det skal være.
Så foreslår jeg at være opmærksom på: The Nonthyroidal Illness Syndrom”, også kaldt ”det lave trijodtyronin-syndromet” eller Euthyroid Sick Syndrome, når man har tal som dine.
Det kan du søge på, men du bør være forberedt på, at det meste om det findes på engelsk. Der er dog en kort beskrivelse i artiklen Behandling av hypotyreose, af E. Haug (jeg selv tager ellers med en gran salt, fordi diagnosegrundlaget ligger på op til 10 i TSH, hvilket jeg er meget skeptisk over for), men beskrivelsen af selve NTIS er kort men præcis:
Ved alvorlig sykdom finner man ofte en rekke endringer i de vanlige thyreoideafunksjonsprøvene. Dette kalles i engelsk litteratur for ”the nonthyroidal illness syndrome” (3). Den første forandringen hos pasienter som får en alvorlig sykdom er at trijodtyroninkonsentrasjonen synker. Derfor brukes også betegnelsen ”det lave trijodtyronin-syndromet” om tilstanden. Samtidig vil konsentrasjonen av revers trijodtyronin i blodet øke. Ved svært alvorlige sykdommer synker også konsentrasjonen av tyroksin, mens TSH-konsentrasjonen vanligvis holder seg innenfor referanseområdet.
Årsakene til disse forandringene er flere (6, 7). Fallet i trijodtyroninkonsentrasjonen skyldes redusert 5"-dejodering av tyroksin til trijodtyronin. De høye konsentrasjonene av kortisol og frie fettsyrer, som er vanlig ved alvorlige sykdommer, reduserer aktiviteten til 5"-dejodase (type 1). Dette fører samtidig til redusert 5"-dejodering av revers trijodtyronin, og derfor stiger konsentrasjonen av denne forbindelsen. Langvarig kortisolstigning og økt dopaminproduksjon fører også til nedsatt TSH-sekresjon og følgelig redusert sekresjon av tyroksin og trijodtyronin (6).
Forandringene oppfattes som en fysiologisk tilpasning til pasientens alvorlige sykdom, for å hindre unødvendig energiforbruk og økt vevskatabolisme (3, 6). Av den grunn betraktes behandling med tyroksin som uaktuelt. Det er kliniske studier som støtter denne oppfatningen (8). Det er imidlertid også noen som mener at tyroksinbehandling skal gis i slike situasjoner (9).
Haug beskriver NTIS som om den altid udvikles kun i forbindelse med "alvorlig sygdom" og som sådan, skal ikke behandles som en "selvstændig" sygdom. Derimod i udlandet - betragtes NTIS både som "tillæg" til anden sygdom, og som en selvstændig sygdom. Afhængig af graden (T3-niveau) behandles denne tilstand med T3 og kun T3 (Liothyronin) og det gode ved det er, at NTIS kan helbredes, hvorimod "almindelig" hypothyreose ikke kan.
Også her på forummet fandtes folk, der blev virkningsløst behandlet med Levaxin (eller Thyroid) fordi lægerne kender ikke til forskellen mellem hypothyreose eller NTIS eller "det lave trijodtyronin-syndromet". Nogle af dem var heldige og har læst dem selv op i viden om det, hvorefter de gik over til behandling med T3 only og fik det bedre. Også her i "det virkelige liv" kender jeg et par stykker, der genvandt helbredet fuldstændig på T3 alone, så det er absolut værd at være opmærksom på, når man har tal som dine. Men det bliver nok anderledes svært at få lægen til at reflektere over denne mulighed. Håber du har (eller får) en læge der er åben over for alle muligheder. Ellers må du finde en anden, med åbent sind og nysgerrig på sin lægegerning.
Hvis du kan få din læge på torsdag til at rekvirere følgende prøver, vil de kunne be- eller afkræfte, om det er NTIS: Total T4, Total T3, TSH, FT4, FT3, rT3. Hvis Total T4 befinder sig indenfor ref.område, Total T3 og FT3 er lavt, TSH lavt eller normalt, rT3 forhøjet eller højt, og FT4 indenfor ref.området eller faldende - da er det nok ikke hypothyreose, men "det lave T3 syndrom", og det ville derfor være synd at spilde tiden på prøvebehandling med Levaxin, hvis det ikke er hypothyreose du har.
Nu har jeg skrevet næsten for meget for en "nybegynder". Håber du ikke bliver blæst omkuld af alle disse nye informationer. Vi har alle været begyndere og forvirrede til at begynde med, så fat mod og læs dig op i viden om det, så du kan nogenlunde få et indtryk af lægen og hans/hendes interesse i dig som patient.
Håber at du bevarer modet.
Euthyroid Sick Syndrome
The Nonthyroidal Illness Syndrome• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-02-12, 13:46 #5
Tusen takk for meget utfyllende informasjon og refleksjoner.
For meg er dette veldig vanskelig å forstå ettersom alt er så nytt.
Men tror det er lurt av meg å lese masse om dette før jeg møter legen min på torsdag.
Setter veldig stor pris på at du har tatt deg tid til å svare meg.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Kan jeg ha lavt stoffskifte? Har hatt symptomene på det i 5 år
Av Sonny i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 17-03-16, 21:38 -
Kortisol i salvia. Kan noen se på disse svarene
Av missmulatto i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 01-04-11, 12:52 -
Noen som kan tolke disse prøvesvarene ?
Av viravira i forumet Lavt stoffskifteSvar: 47Siste melding: 17-02-11, 22:54 -
Er det noen som kjenner igjen disse symptomene?
Av Puselille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 26-02-10, 10:08 -
Har noen hørt om disse blodprøvene før?
Av Thomas W H i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 21-03-09, 11:35
Svar med sitat

Bokmerker