Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
29-08-09, 10:34 #1
Udseendet og ydre tegn på lavt stofskifte
Off topic svar til hønemor fra tråden Mine og min datters blodprøver
Hønemor: "Obs! Oftebro sa han skulle gjøre alt han kunne for å hjelpe meg. Han kunne tilogmed se på huden min og sa at akkurat det der er veldig typisk for lavt stoffskifte. Han legger merke til ting som ingen andre leger har gjort. Jeg har jo sett dette selv men har ikke tenkt at det har noe med stoffskifte å gjøre. Men det har det."
Det er nemlig fuldstændig korrekt. En dygtig, kyndig læge kan se på sin patient, om der kan foreligge en mistanke om hypothyreose. Det kan ses på neglerne, særlig tånegle, det kan ses på huden og håret og endelig kan de også ses på formen på hænderne og ben, fra knæerne og nedefter.
Selvfølgelig vil disse "tegn" udvikle sig over tid, år hvis patienten enten har modtaget under-behandling eller ingen behandling (subklinisk hypothyreose eller TSH under 10 osv.), men i så fald vil det ske for størsteparten af disse patienterne, at deres underben bliver derformerert efterhånden som hypothyreosen uhindret skrider frem. Det er ikke så meget kropsfedt som spiller ind her (deformation), som det er bindevævet, der lader til at være særlig "modtageligt" for samspillet med thyroid-hormoner.
Hænderne og fødderne bliver "pølsede" inkl. fingre og tæerne, hvilket vil næsten altid blive tilskrivet vægtstigningen, også selv om det "pølsede" er mere udtalt/tydeligt end vægtstigninge "berettiger".
Underben bliver "stolpede" og man mister sine smalle ankler, hvor underbenet og foden vil "vokse sammen" til en form som en stolpe. Mange stofskiftesyge, med/uden deres vidende, udvikler også såkaldt "fiskehud" fra øverst på læggene og på lårene samt på overarme mellem albuen og skulderen.
Ofte vil man få udposning-ring der, hvor der før var en slank ankel. Nogle mennesker fødes endda med "lige" ben på dette sted, hvilket vil blive synlig når de bliver store børn og teenagere - "lige ben" minus ankel eller meget lidt ankel. Disse unger burde jævnlig kontroleres for lurende hypothyreose - men bliver det bare ikke. Lægerne kender ikke til den slags ydre tegn og vil heller ikke lære.
Her er et eksempel på typiske "lavt-stofskifte-ben" - resultat af mangeårig fejl- eller underbehandling.
(Kilde: 'dødt' link aerztlichepraxis.de/img/art/2_1_1141317553.jpg)

P.S. Nu ved jeg ikke om disse ydre tegn på hypothyreose også ses hos mænd (der er, trods alt, relevante hormonelle foskelle mellem de to køn). Jeg har ikke interesseret mig for det hidtil (
).Sist endret av Admin; 28-02-19 kl 13:05 Begrunnelse: Link erstattet
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-09-10, 15:20 #2
Sv: Ydre tegn på lavt stofskifte

Ældre mand syg af hypothyreose. Kilde/billedet: Meddean.luc.edu
Kliniske karakteristika ved hypothyreose - ansigtsudtryk er kedelig og apatisk, med ophovnede øjne og tab af lateral øjenbryn. Huden kan få en gul teint på grund af ophobning af carotener og bliver kold, tør og ru med nonpitting ødem. ("Non-pitting" betyder at dette ødem "modstår" tryk). Droopy øjne. Opsvulmede øjenlåg. Håret bliver grovt, tørt og udtyndet. Man burde være i stand til at identificere hypothyroide patienter ved første blik (siger "man").

Endnu en mand med hypothyreose Kilde/billedet: Commons.Wikimedia.org

Ældre kvinde med hypothyreose. Kilde/billedet: Pharmacology2000.com.

Ældre kvinde med hypothyreose. Kilde/billedet: Meddean.luc.edu

Endnu en ældre kvinde med hypothyreose Kilde/billedet: Presentation on theme: "Thyroid Gland Hypothyroidism & Hyperthyroidism"
Man bliver altså ikke køn af hypothyreose (som om denne satans sygdom ikke ødelægger nok i forvejen). Det gælder om at hægte sig fast, med fast greb om egen kontrol, og om at vende det døve øre til lægernes evindelige "lad os vente og se....". Se HVAD?
Rette medicinering og rette dosering! Kombinationsbehandling? Thyroider? Ja, hvorfor ikke! Det værste er autoritetstro, (over)tålmodighed og hensynet til lægens følelser! Der er sørme ingen tid at spilde når man først har fået mistanke om denne diagnose.
Sist endret av Admin; 28-02-19 kl 14:44
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-09-10, 16:08 #3
Kjære Anisa
Det er så flott at du tar opp dette problemet som også engasjerer meg dypt
Den manglende kliniske undersøkelsen vi mottar på legekontorene er i beste fall uvitenhet. Jeg skrev klage til et sykehus engang og ba om en "second opinion" nettop pga manglende klinisk undersøkelse (og manglende tilstedeværelse) i konsultasjonen og fikk fullt medhold og ny konsultasjon...og jeg skal si at jeg ble undersøkt denne gangen
Blir skremt av det kliniske bilde du beskriver fordi det er så lett å kjenne igjen. Forrige uke var jeg på en flott (men for min helse en litt anstrengende) tur med jobben. Den siste dagen jeg våknet hadde jeg (som Anisa beskriver her) en hard stor kul på den ene leggen. Den var like under kneet og kunne nesten minne om ben så hard var den. Når jeg så leste ditt innlegg her så forstår jeg at det "bare" var ødem (non pitting), fordi det forsvant igjen senere på dagen. Velger å beskrive det her så flere av oss skal kjenne det igjen å fortelle det til legene våre. Dette VET de...
-
15-09-10, 11:47 #4
Sist endret av Admin; 28-02-19 kl 12:59 Begrunnelse: Bilde erstattet
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
02-02-11, 19:21 #5
Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.
Jaja, folkens - jeg ser meg i speilet og lurer på når jeg skal få tilbake fjeset mitt. Tar det lang tid å få til den faceliften, mon tro? Jeg savner globallinjen min! Og jeg VIL ikke ha hengekjaker og sur munn!
buuuhuuu
Sist endret av Admin; 04-02-11 kl 11:56 Begrunnelse: Indlæg 5-11 flyttet fra http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=12201
-
02-02-11, 20:14 #6
Det skal du ikke regne for meget med. Du går på Levaxin/Liothyronin. Du skal over på Thyroid før du kan håbe på (en vis grad af) facelift. Ca. ½ år efter overgangen fra Eltroxin til Thyroid, begyndte "hængeansigtet" langsomt at rette sig op og effekten har holdt lige siden.
-
02-02-11, 20:49 #7
Jeg kan iallfall vitne på at man blir noen år yngre på thyroid. Bildet som ble tatt sommeren 2010 er forjævlig... bare 6 mnd etter (og bare 3 måneder på thyroid) ser jeg 3 år yngre ut.

Det er rett og slett ikke til å TRO!

Som en bekjent sa - det ser ut som en dårlig reklame for "før og etter 3 måneders bruk av lurium-vitaminer".Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
02-02-11, 21:04 #8
Nåja. Jeg så faktisk ikke så verst ut på Levaxin da jeg var et sted i nærheten av "riktig" dose. Ikke for å krangle på hva som er best medisin, men jeg tror ikke du skal bruke meg som eksempel akkurat der.
Det kan godt være jeg hopper over på thyroid etterhvert, for det ser ut som jeg får brukbare verdier på både T4 og T3 med et blandingsforhold som begynner å ligne på det som fins i thyroid - så hvorfor ikke. Men foreløpig ser det ikke ut som kjertelen oppfører seg pent nok. Legen ville i hvert fall se det an inntil det (forhåpentligvis) roer seg.
Det tok omtrent to måneder å få tilbake hengetrynet, men jeg håper det forsvinner litt fortere enn det (!). Jeg er i hvert fall i strålende humør og nærmer meg skapelig form med stormskritt. Så får det bare være foreløpig at jeg går på gulorange fotsåler.
-
02-02-11, 21:15 #9
Nysgjerrig
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
02-02-11, 21:20 #10
Karoten. Gulrotfarge. Det hoper seg opp i håndflatene og under føttene. Når stoffskiftet fungerer skal det omdannes til A-vitaminer. Men så inderlig hypo som jeg har vært nå så svikter det.
Håndflatene er ikke så ille, pussig nok. De har vært mye verre før i tiden. Men da ante jeg jo ikke hva det var.
off - nå må jeg se å komme meg hjem, kan ikke sitte her og henge på kontoret utover natta
Lignende tråder
-
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 89Siste melding: 06-11-11, 22:27 -
For lavt stofskifte??
Av søløve i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 10-12-10, 14:16 -
ca. 4 år med lavt stofskifte
Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 22Siste melding: 22-07-10, 10:20 -
lavt stofskifte/bivirkninger
Av solskin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 10-08-08, 23:35 -
Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
Av gitteh i forumet B-vitaminerSvar: 6Siste melding: 16-02-07, 23:56
Svar med sitat

Bokmerker