Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
16-11-13, 21:24 #1
Kokosolje, blodprøver og fastende/ikkefastende
Nå har jeg tenkt litt, og fortsetter å tenke litt høyt her!
Jeg har forstått at:
stoffskifteblodprøver skal tas så tidlig som mulig og medikamentfastende. Men det er i utgangspunktet ikke nødvendig å være fastende ift ernæring ellers, man kan altså spise og drikke før man tar disse blodprøvene.
Men så kommer tankene mine.
Kokosolje øker stoffskiftet (har ikke noen referanse akkurat her og nå). Det er sikkert flere fødevarer som også gjør dette, eller påvirker stoffskiftet i noen grad.
Så for sikkerhets skyld, bør man ikke ta blodprøvene fastende?
Mine første blodprøver i august 2013 (da jeg først merka at noe var galt), var litt utpå formiddagen, jeg hadde spist frokost (enten smoothie med kokosolje/kokosmelk eller egg stekt i smør), vært våken siden 5-6-tiden pga små barn og sikkert gjort flere ting som påvirker stoffskiftet.
Så tenker jeg videre:
Lavkarbo/LCHF/Paleo - hvor mange dager fram i tid påvirker det blodprøvene? Jeg har spist lavkarbo i flere år. Kan hende jeg begynte med det ubevisst av et snikende lavt stoffskifte.
Neste gang jeg skal ta blodprøver, har jeg gått 4 uker på "statlig kosthold" og kosttilskuddsfri. Skal ikke ta Ibux den siste uka før prøva (tar ikke så mye sånt ellers, men har blitt noen ganger siden august). Eneste jeg har syndet mot er å spise litt salt lakris noen dager, men skal prøve å være lakrisfri den siste uka før prøvene tas. Og jeg kommer til å ta de mat-fastende. Skal til og med be mannen min om å levere barna i barnehagen for å slippe å "sette i gang" kroppen for tidlig den dagen!
Jeg tror "alt" spiller inn på stoffskiftet, ikke bare at man er medikamentfastende. ...men disse tankene begynte altså med at kokosolje skal være gunstig for stoffskiftet....
Flere her som har tenkt i de samme banene??
-
18-11-13, 18:03 #2
Sv: Kokosolje, blodprøver og fastende/ikkefastende
Enig i at alle prøver bør tas fastende. Skal man sjekke kolesterol eller blodsukker er det nødvendig, så like greit å gjøre det til en vane uansett. Så er det også lettere å sammenligne resultater fra gang til gang når prøvene er tatt under like forutsetninger. Dette gjelder også tidspunkt på dagen.
Lignende tråder
-
Blodprøver
Av Angel82 i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 20-07-11, 21:55 -
Blodprøver
Av Cathinka i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 15Siste melding: 02-03-11, 15:26 -
Må jeg være fastende?
Av Oslofia i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 06-04-10, 11:46 -
Nøttebar med kokosolje
Av Iris i forumet KokosoljeSvar: 9Siste melding: 24-03-10, 21:04 -
Kokosolje
Av Mod i forumet KokosoljeSvar: 11Siste melding: 07-07-09, 11:29
Svar med sitat
Bokmerker