Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
05-03-11, 10:51 #1
Nykommer. Mannen min har lavt stoffskifte
Hei, fikk omsider rotet meg inn etter å ha surret med passord og innlogging...Så viosen at man skulle tro JEG hadde stoffskifteproblemer..

Det har jeg IKKE. Men mannen min har. Etter et år (to år?) som zombie maste jeg ham til lege. Og beskjeden om lavt stoffskifte kom i desember. Han begynte på medisin 100 mg levaxin 10 desember.
Han har hatt typiske symptomer, overvekt, slapp, deprimert, tiltaksløs, mistet hår, tørr hud, søvnløs, null hukommelse (!) osv. Men han har aldri vært frossen av seg. Type T-shirt og skinnjakke hele året.
Nå er han sakte på bedringens vei, men vi skjønner at det vil ta lang tid før han er "seg selv" igjen.
Det som forundrer litt er at han er så varm! Han har alltid vært varm, men nå har det nådd latterlige høyder. Det er nesten umulig å få sove ved siden av ham fordi han generer varme som en radiator!
Det er bare tatt prøver en gang etter medisinstart og da var T4 gått fra 10,6 til 18. De andre T` ene var innenfor normalen, uten at jeg vet hva det er?
Hva er det med denne varmen??
-
05-03-11, 13:41 #2
Sv: Nykommer
Varme er jo en subjektiv opplevelse. Vi med lavt stoffskifte føler oss veldig kald og fryser mye, det er ikke tilfelle med din mann. Det er akkurat som et par stykker jeg kjenner som har lavt stoffskifte og er veldig tynne. Det blir liksom litt atypisk, fordi "alle" med lavt stoffskifte er overvektig.
Jeg ser to mulige grunner til at han oppleves som varm nå. Hvis han har gått med lavt stoffskifte lenge, vil du (og han)ha vent dere til hans temperatur med lavt stoffskifte. Når han går over til "normal" så føles dette helt anderledes enn det dere har følt før, og derfor er forskjellen så markant. En annen alternativ årsak kan være at dette er et overgangs problem. Med det mener jeg at han en periode etter å bli medisinert ovverreagerer kroppen litt. Hos meg ga det seg utslag etter jeg begynte på Erfa (en annen type stoffskiftemedisin) i fjor. Jeg hadde vært kald hele mitt voksne liv og plutselig var jeg varm og svett hele tiden (jeg syntes det var deilig). Det varte et par måneder før det stabiliserte seg til å bli en normal temperaturregulering. Så det kan altså være forbigående. Hva med å måle rektal kroppstemperatur om morgenen? Ikke sikkert han er så varm som du tror.
-
05-03-11, 14:07 #3
Skulle nesten tro at det var meg det snakkes om....
Fryser veldig fort og lett, men svetter som fy, bare jeg skal gjøre noe. Måke snø, med mye klær er helt håpløs, da er det av med genser, lue og votter. Kun jakke, skjerf og ei vanttett bukse. Blir varm og svett av å vaske opp kopper, støvsuging gjør jeg i bar overkropp...
Bare å tenke, gjør meg varm...
Så han er ikke alene om det...
Men hva det kan være, er ikke godt å si...
-
05-03-11, 15:49 #4
Takk for svar! Måle temp på morgenen var en god ide.. Hvis jeg kan overtale ham... generellt litt "typisk mann" han her altså..
-
05-03-11, 16:37 #5
-
05-03-11, 17:09 #6
Litt på siden her: Noen menn liker da å få ting opp i rompa...

Men det trenger nå da ikke være rompa som skal måles, hva med øret, evt munn? Under armen?
Å måle i øret, med øretermometer, er jo mye brukt i dag.
-
05-03-11, 17:15 #7
-
18-03-11, 14:05 #8
Det går riktig vei
Ser ut som vi slipper å være veldig aktive her inne...
Mannen min var på vekta på trening i dag, og har gått ned en kilo i uka de siste fire ukene! 
Han har overskudd til å gå LENGE på mølla og er like blid etterpå. Huden rundt øynene har normal farge og henger ikke lenger. Kalkunhalsen er borte.
Hukommelsen er stadig bedre, lunta myyyye lenger og humøret mer og mer som før.
-
11-06-11, 21:32 #9
Fortsatt treig
Hallo alle sammen.
Her rusler og går det. Fortsatt er ikke mannen "bra". Han er bedre helt klart. Men han sliter fortsatt med hukommelsestap/glemsk, kort lunte (det verste for oss andre) han er slapp og trøtt. Men ikke hele tida som før, nå er han mer i takt på dagen, men sovner og er "flat" på kvelden.
Han sliter med depresjon men er ikke bevisst på det selv og tar ikke tak i det. Skal til legen igjen i morgen fordi han må fornye sertifikatene sine. Og jeg har bedt han si fra om ting og be om nye prøver. Men tallene er normale og da blir ikke mer gjort..
Forøvrig er det og har vært mye jobb i vår, han jobber i oljebransjen, mye skift, reising, kurs, møter og styr. Han burde prioritere vekk en del ting i livet som ikke er viktig, men mener selv at han har full kontroll. Det har han ikke. Men det jeg sier er "lite verdt" i den sammenhengen.
Jeg vurderer parterapi etterhvert her. (Jeg ja...jeg "driver" a/s familie og forhold alene nemlig)
-
11-06-11, 21:33 #10
Man regner ofte 1.6 -2 mg levaxin pr kg kroppsvekt. Får mannen din nok stoffskiftemedisin? I tillegg er det mange som trenger mer, fordi det er dårlig opptak i tarm og andre steder. Ikke alle leger vet dette.
Mange får en nedtur etter en stund fordi stoffskiftemedisnene ikke reguleres til riktig nivå.
Han kan også ha problemer med binyrer ( og/eller flere andre hormoner, mange blir lave på flere hormoner), eller mage/tarm. Les mer om det på forumet her.
Lav B-12 eller lav D3, lav ferritin osv kan også gi dårligere formkurve• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Spørsmål fra en "nykommer"
Av Pamping i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 12Siste melding: 26-01-10, 17:59 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
bør ikke mannen min være hjemme?
Av uheldig i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 8Siste melding: 16-11-08, 12:51 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28
Svar med sitat

Bokmerker