Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
09-05-11, 12:51 #1
Gravid og undermedisinert? Trenger svar raskt. :-)
Hei!Jeg tar daglig 150 mg levaxin. Er gravid i uke 28. Nye verdier er tsh:2,6 og T4: 15. For 2 måneder siden var jeg på tsh: 0,80, kjente meg mye bedre!
Er derimot veldig redd for å øke dosen. Men burde jeg det?
Hva kan være riktig dose å øke til?
Lege vil øke dosen til 200 mg. Jeg syntes det hørtes så mye ut....
Jeg ble enig med legen om å vente med å høyne dosen. Men jeg har ombestemt meg, jeg burde vel ta litt til...
Som gravid bør vel tsh være under 2, har jeg lest.
Noen her som kan hjelpe meg?
Klem
-
09-05-11, 13:04 #2
Sv: Gravid og undermedisinert? Trenger svar raskt. :-)
sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=12658Her hos den norske legeforening, skroll nedover, les Vindu 2, står de om økning ved graviditet
Sitat:
nder graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten.
Og da snakker de ikke om at du allerede går på T3, som du gjør.....Maken til uvitenhet hos endokrinologen som anbefalte deg å senke medisinene.
Fra legemiddelhåndboka
Sitat:
Graviditet, amming:
Nødvendig substitusjonsbehandling med tyroksin må ikke avbrytes i svangerskapet. Substitusjonsbehovet øker hos gravide. Økningen er størst i første halvdel av svangerskapet. Dosen bør høynes etter prøvesvar. TSH-verdi mellom 1 og 2 anbefales. Mange har ved slutten av graviditeten en T4-dose som er 1,5–2 ganger høyere enn den dosen de brukte før de ble gravide. Etter fødselen avtar substitusjonsbehovet raskt. Dersom kvinnen har økt i vekt, vil behovet ligge litt over det hun hadde før graviditeten. Overgang til morsmelk er minimal, og thyreoideahormoner kan brukes uten problem ved amming.
les artikkelen jeg referer til, og siterer fra tidsskriftet.no
Mange gravide må øke dosen med thyroide hormoner under svangerskap. kanskje du skal høre på legen din. Det e rikke sikkert TSH er så viktig her, men hvordan du føler deg. Du sier jo selv at.For 2 måneder siden var jeg på tsh: 0,80, kjente meg mye bedre!
kanskje du skal høre på legen din? Hvis du leser i tråden jeg siterer fra, ser du at Viljes lege ikke kan så mye om graviditet og stoffskifte. les deg opp, snakk med legen.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-05-11, 15:09 #3
Takk for svar!
Ringte legen istad for å be om doseøkning allikevel. har dessverre ikke blitt oppringt igjen.
men tør vel ikke gå fra dosen 150 mg til 200 mg så brått. har tidligere lest meg til at man helst ikke skal måtte redusere levaxinen midt i svangerskapet.
Vi økte dosen tidlig i svangerskapet, fra 100 mg /125 mg annenhver dag til 150 hver dag. Jeg lå da på tsh 6.0 ca. Etter noen uker var nivået på 0, 80 ca. og da følte jeg meg visst bra ja:-)
Legen min ringte en endokrinolog på Aker for å få råd den gangen. Jeg har tenkt til å be han ringe dit igjen for å høre.
-
09-05-11, 15:49 #4
Sikkert lurt å øke langsomt. Kanskje vet de råd på Aker
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-05-11, 16:01 #5
Hej Joohoo? Hvorfor skal du "be om doseøkning"? Har du ikke tabletterne selv? Lægen har jo allerede ordineret 200 mcg/dag, så hvad skal du bruge en opringning til? Det er bare at tage den rette dose af tabletterne, er det ikke?
Du bør ikke blande sammen "reglerne" omkring medicineringen for ikke-gravide og gravide. Der er en verden til forskel og hvor ikke-gravide bør ikke øge for hurtigt, er det anderledes for gravide: jeg kender til (mange) tilfælde, hvor gravide fordoblede medicineringen med en gang, på lægernes ordre, samme dag graviditeten er blevet bekræftet dvs. tidligt i forløbet og efterfølgende trivedes de fint. 50 mcg er ikke alverden.
Jeg ville være mere bange for at mangle hormon under graviditeten, da hormonmangel under graviditeten kan føre til at hypothyreose bliver vanskeligere at behandle efter du har født. Hormonmangel nu, både presser dit barns nydannet skjoldbruskkirtel og - tvinger alle dine øvrige hormonkirtler til "dobbelt belastning" (hormone feedback), for at understøtte dine egne, biologiske funktioner der er presset under graviditeten. Desuden tager det tid før doseøgningen bliver effektiv, så uanset hvordan man end vender det og drejer - kan en "brat" doseøgning af Levaxin ikke komme til at virke lige så "brat", og da slet ikke med TSH på 2,6, hvor en stigning på 1,8 siden du trivedes er kroppens kald på mere hormon.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Av Athina i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 21-04-11, 21:02 -
Symptomer ved raskt stoffskiftefall
Av Vår i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 14-04-10, 11:57 -
Trenger raskt svar fra noen som er operet!
Av mumi1 i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 09-06-08, 01:02 -
Trenger svar på noen spørsmål
Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 00:44 -
Trenger litt råd / svar på spørsmål
Av Birgit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 10-10-06, 16:49
Svar med sitat

Bokmerker