Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    2

Standard Ny her. Kan noen hjelpe?

Hei..

Jeg har masse symptomer på lavt stoffskifte, hatt det over ett år nå..
    Vært å tatt blodprøver hos fastlegen og her er resultatene:

Anti-TPO (0-9): 800*
    Ferritin (10-130): 30
    T4 FRITT (7-16): 10
    TSH (0.4-3.5): 3.2
    Vit B12 (100-450): 150

Dette sier meg meget lite..
    Noen som kan forklare meg litt?

Er henvist til UL, og fått time til nye blodprøver om 3mnd.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Ny her. Kan noen hjelpe?

Sitat Opprinnelig skrevet av Micri Vis post
    ....og fått time til nye blodprøver om 3mnd.
    Hmmm... hvad mon tror lægen at de nye prøver vil vise, som de aktuelle ikke allerede fastslår? Om 3 måneder???
    Du har hypothyreose som følge af Hashimoto's Thyroiditis, betændelse i skjoldbruskkirtlen du kan læse om her.

Selv om dit FT4, ferritin og B-12 fortsat befinder sig indenfor ref.områder - skraber de alle bunden, eller næsten (FT4). Dit TSH er klart for højt, men i Norge er det sådan, at jo længere mod nord man bor, jo højere TSH skal være (10) før lægerne nedlader sig at sætte patienten i behandling.

Var det f.eks. i Tyskland, var du allerede sat i behandling med 100 mcg Levaxin/dag, en serie af B12-indsprøjtninger og jerntilskud - til at begynde med.

Den er "go" nok. Du har hypothyreose, Hashimoto's, B12-mangel og jernmangel. Der er brug for yderligere måling af jod i døgnurin, FT3, TRAS. Når disse foreligger og evt. viser negativt udslag - en eller alle - da er tid til yderligere en række prøver, for at indkredse mulighederne for at optimere behandlingen.

Spørgsmål er, hvor stærk er du selv og hvor meget gå på mod du har, til at trodse lægens "tolerance" over for din tilstand. Du har allerede lidt af det i over et år (?) uden at det rørte lægen, ikke? Det kan godt betale sig selv at lære alt du kan finde om denne sygdom, for derigennem at påvirke kommunikationen med lægerne. Du bør indse at lægerne er ikke særlig "kloge" på hypothyreose og har du en læge, der udelukkende bygger sine beslutninger om behandling på blodprøverne - bør h*n skiftes ud før det er for sent og før du bliver helt passiv af sygdommen.

Uanset hvad - god bedring og lykke til med den første dag i resten af dit liv, Micri
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hmmm... hvad mon tror lægen at de nye prøver vil vise, som de aktuelle ikke allerede fastslår? Om 3 måneder???

Du har hypothyreose som følge af Hashimoto's Thyroiditis, betændelse i skjoldbruskkirtlen du kan læse om her.

Selv om dit FT4, ferritin og B-12 fortsat befinder sig indenfor ref.områder - skraber de alle bunden, eller næsten (FT4). Dit TSH er klart for højt, men i Norge er det sådan, at jo længere mod nord man bor, jo højere TSH skal være (10) før lægerne nedlader sig at sætte patienten i behandling.

Var det f.eks. i Tyskland, var du allerede sat i behandling med 100 mcg Levaxin/dag, en serie af B12-indsprøjtninger og jerntilskud - til at begynde med.

Den er "go" nok. Du har hypothyreose, Hashimoto's, B12-mangel og jernmangel. Der er brug for yderligere måling af jod i døgnurin, FT3, TRAS. Når disse foreligger og evt. viser negativt udslag - en eller alle - da er tid til yderligere en række prøver, for at indkredse mulighederne for at optimere behandlingen.

Spørgsmål er, hvor stærk er du selv og hvor meget gå på mod du har, til at trodse lægens "tolerance" over for din tilstand. Du har allerede lidt af det i over et år (?) uden at det rørte lægen, ikke? Det kan godt betale sig selv at lære alt du kan finde om denne sygdom, for derigennem at påvirke kommunikationen med lægerne. Du bør indse at lægerne er ikke særlig "kloge" på hypothyreose og har du en læge, der udelukkende bygger sine beslutninger om behandling på blodprøverne - bør h*n skiftes ud før det er for sent og før du bliver helt passiv af sygdommen.

Uanset hvad - god bedring og lykke til med den første dag i resten af dit liv, Micri
    Nei jeg vet ikke hva han tror prøvene om 3 mnd vil vise...

Jeg er sliten, og frustrert nå.. Jeg er student, mamma til to små jenter, samboer og jobber også litt ved siden av.. Og ikke få ganger de siste mnd har dagene endt i gråt, krangel med samboer og fortvilelse nettopp pga jeg er så sliten..

Så å starte "kampen" mot legen er vel ikke det jeg har mest lyst til oppi det hele, men hvis det er det som skal til for å få hjelp til å bli bedre så skal jeg nok klare det!

Må bare lese meg opp på dette først, slik at jeg har noe å komme med i hvertfall

Tusen takk for svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny her. Kan noen hjelpe?

Tusen selv-tak. Små jenter nøjes glædeligt med knus og kram, mens det kan være ganske mere at en samboer forlanger/forventer.
    Her finder du mange søstre og brødre i gråten. Engelske Diana Holmes har endda skrevet en bog "Tears Behind Closed Doors".
    Og ikke få ganger de siste mnd har dagene endt i gråt, krangel med samboer og fortvilelse nettopp pga jeg er så sliten..
    Måske får du brug for at anskueliggøre over for dine omgivelser, hvordan det er at være dig og hvordan du har det med dagligdagen? Da er det en god idè at se på denne tråd.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du bør vise din samboer hva du leser. forklare ham at du er syk. Og få ham på laget. han bør vite litt om symptomer og at du nå er helt på felgen. kanskje bør du få med enten ham, eller om du har noen du kjenner, med til lege? Noen som kan slåss litt for deg når du selv blir utmattet? Og husk hvis legen vil gi deg antidepressiva, så er depresjon også endel av bildet når alt er så lavt som nå. Har legen gitt deg B-12? Du bør skaffe deg flytende B-12 om du ikke får sprøyter, bedre opptak i kroppen. iherb.com har flere varianter.

Få sjekket D3 også hvis det ikke er gjort. Hvis legen ikke vil gi deg medisiner, spør hvordan nivåene må være for at han starter medisinering.

Bytt lege hvis du ikke får hjelp.

Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Tyde svarene mine?

Hei..

Jeg har masse symptomer på lavt stoffskifte, hatt det over ett år nå..
    Vært å tatt blodprøver hos fastlegen og her er resultatene:

Dette sier meg meget lite..
    Noen som kan forklare meg litt?

Er henvist til UL, og fått time til nye blodprøver om 3mnd.
    Hei Micri, og velkommen hit!

Jeg skal prøve å forklare litt:
    Anti-TPO viser at du har antistoffer mot din egen skjoldbrusk-kjertel. Disse stoffene ødelegger kjertelen slik at produksjonen av stoffskiftehormoner gradvis blir mindre og mindre. Denne sykdommen heter "Hashimoto's".

T4 Fritt viser hvor mye av hormonet T4 du har i blodet som kan bli til T3. T4 er lagringshormonet som blir omdannet til det aktive hormonet T3. Du har allerede ganske lav T4. De fleste med Hashimoto trives best når T4 er i øverste del av referanseområdet.

TSH måler signalene fra hypofysen til skjoldbrusk-kjertelen. Du har ganske høy TSH, og det forteller at kjertelen får beskjed om å produsere flere hormoner.

Både Ferritin og B12 er ganske lave, noe som er vanlig for oss med lavt stoffskifte.

Det er ikke rart at du har symptomer med disse verdiene. Har du fått medisin, eller skal det "vente" til nye blodprøver om 3 mnd? Jeg ville forsøkt å få medisin snarest mulig om jeg var deg. Lykke til, og skriv gjerne om hvordan det går.

Lignende tråder

1. Kan noen hjelpe meg?
    Av Torild i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 07-02-11, 10:39
  2. Kan noen hjelpe meg?
    Av diamanten i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 08-03-09, 13:31
  3. Noen som kan hjelpe??
    Av Tinamina i forumet Blodprøver
    Svar: 2