Viser søkeresultater 1 til 10 av 50
Tråd: Lavt stoffskifte?
-
12-10-10, 20:03 #1
Lavt stoffskifte?
Heisan

Kan noen hjelpe meg med disse svarene?
TPO 572 (skal ligge under 100)
thyreoglobulin 0,7 (skal være mindre enn 0,6)
T4 12 (12-22)
TSH 3,7 (0,4-4,4)
Jeg har de siste årene vært skrekkelig trøtt og slapp - hver eneste dag. Enkelte dager føles det som at kroppen har gått i streik. Kan det være lavt stoffskifte?
Fikk disse svarene pr telefon i går av kontordamen hos legen. Legen skal nok ringe i løpet av uken ... men det er tungt å vente - aner en liten lysning nå
Sitter med en TPO på 572 og venter på at legen skal fortelle meg hva som skjer videre
-
12-10-10, 20:16 #2
Sv: Lavt stoffskifte?
Velkommen til forumet, IMAK.
Du har høy TPO, lav T4 (er det målt fritt T4?), og TSH er i øvre del av referanse-området. Dette tyder på lavt stoffskifte. Dine symptomer likeså.
Håper du får den hjelp du trenger med en gang. Ikke godta et "vente-og-se"-svar fra legen. Forsøk å gå på linjen "få prøvemedisinering" i stedet.
Lykke til. Og skriv gjerne om hvordan du har det og hvordan det går.
-
12-10-10, 20:21 #3
Sv: Lavt stoffskifte?
Tusen takk for svar AKAS!!

... jeg trodde T4 og Fritt T4 var det samme ... har ikke flere svar enn dem under.
Skal ta en telefon til legen i morgen ;)
Skal også skrive videre her inne hvordan det går ... må bare finne et passende sted
Eller bare videre i tråden her kanskje?
Sitter med en TPO på 572 og venter på at legen skal fortelle meg hva som skjer videre
-
12-10-10, 20:25 #4
Sv: Lavt stoffskifte?
-
12-10-10, 20:27 #5
Sv: Lavt stoffskifte?
Da skriver jeg her videre når jeg vet mer.
Igjen - tusen takk for svar
Ha en nydelig kveld videre
Sitter med en TPO på 572 og venter på at legen skal fortelle meg hva som skjer videre
-
12-10-10, 20:37 #6
Sv: Lavt stoffskifte?
Hej IMAK

Der findes to analyser for T4 - Total T4 (TT4) og Frit T4 (FT4). Den første er nærmest ubrugelig i vores situation, men reference du oplyser: (12-22) er for Frit T4, så dit FT4 ligger på 12. Det er ikke meget.
Med TSH-tallet på 3,7 vil din læge nok oplyse dig om, at du har Subklinisk Hypothyreose som ikke er behandlingskrævende. Eller, som Akas skriver - får du et "vente-og-se"-svar fra lægen. Det kan være at lægen kan vente, men du kan ikke vente, og da slet ikke efter flere år med symptomer. Hold fast, stå på og giv dig ikke! Ellers holder det aldrig op.
Men selv en "prøvebehandling" er ikke rette løsning på længere sigt, idet den "børnedosering" folk får hos lægerne, påvirker nærmest kun TSH (som falder), uden at det nytter stort hormonalt. Den bedste startdose (efter hvad man læser af patientberetninger udenlands) er 100 mcg Levaxin, men her ser vi mange der bliver spist af med så lidt som 25 mcg eller (sjældnere) 50 mcg. De rapporterer alle, at deres TSH falder, lægerne bliver glade og de selv, de syge, de fortsætter med at være syge og med de fleste symptomer.
Det bliver interessant at se, hvad du kommer ud for. Og jo, som Akas skriver: "Lykke til. Og skriv gjerne om hvordan du har det og hvordan det går." Det kan du sagtens gøre i denne, din første tråd. Men du kan også skrive lidt om dig selv, din symptom-historie og hvad fik dig til at opgive at være medgørlig - i forummet Presentasjoner.
Hver gang du bliver forvirret over forskellen mellem hvad lægen siger, og hvad din krop siger - kan du komme forbi her og spørge. Du kan også finde vældig mange nyttige informationer/svar ved at søge på forummet (avansert søk). Her findes næsten alt, hvad enhver med hypothyreose har brug for at vide.
Velkommen og rigtig god bedring, IMAK
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-10-10, 20:39 #7
Sv: Lavt stoffskifte?
-
12-10-10, 21:33 #8
Sv: Lavt stoffskifte?
Tusen hjertelig takk for utrolig koselig velkomst begge to!!
Jeg skal gå inn i presentasjoner nå og skrive litt om meg. Har vært i mange forumer, men alle er litt forskjellige ;)
varm hilsen til dere begge
Sitter med en TPO på 572 og venter på at legen skal fortelle meg hva som skjer videre
-
12-10-10, 22:38 #9
Sv: Ny ... og ser ikke veien videre ...
Jo - velkommen IMAK.
Jeg vet jo om flere innen den psykiske sektor som har funnet at stoffskiftet ligger til grunn for henvisningen.
Altså flinkere på somatikk enn ..................
Men det er meget vanskelig å få tilhør for at det av og til er den veien som er den korrekte.
Jeg ble jo henvist av legen fordi min psyke forverret seg selv om jeg jo ble behandlet og blodprøvene var blitt bedre. Det tok nesten to år - så "frikjente" psykologen meg for endogene og skjulte depresjoner, uten at legen min godtok det !
Alt bedret seg når jeg skiftet ut Levaxinen til fordel for Armour Thyroid.
Samme blodverdier - nå med naturlige hormoner.
Legene har så lett for å bedømme blodprøver isteden for mennesker.....
Så vil jeg slå et sår i "gleden din".
Du har antistoffer mot kjertlen, og den vil bli helt uproduktiv og et offer for atrofien - og du vil måtte distribuere din kropps stoffskiftehormoner. Du vil måtte overta kjertlens oppgave.
Men med andre hormoner - og uten et selvregulerende system.
Og det er ikke så lett !
Dagens behandling går ikke ut på å etterligne alle kjertelens oppgaver og funksjoner, men å erstatte alle med ett eneste hormon - (attpåtil) et syntetisk produseret T4.
Man må nok si at det fungerer for mange - men hvis det ikke fungerer, så får du stopre problemer med et helsevesen du i utgangspunktet stoler fullt og fast på.
Men om den tia skulle komme......
Lykke til da IMAK !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-10-10, 08:32 #10
Sv: Ny ... og ser ikke veien videre ...
Dette er jo klassiske symptomer, som det med poser under øynene. tenk om leger hadde lært slik de gamle huslegene var, å se på symptomer! Beklager å ønske deg velkommen hit.

Min anbefaling er å lese deg opp, slik at du kan argumenetere overfor legene for et bedre liv. Lær om deg selv, om din kropp, om dine hyposymptomer. Lag deg en helsedagbok, den vil du få mye glede og nytte av. Skriv der hva som er symptomene dine, hva som skjer når du øker medisiner og legger til kosttilskudd eller andre endringer skjer. Dette kan du bruke både for å lære å medisinere deg rett, og overfor legen, for å forstå mer hva som skjer.
En tøff historie du beskriver
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
) som sikkert flytter tråden til rett sted.

Bokmerker