Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
18-05-08, 20:32 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Sted
- vestfold
- Meldinger
- 4
Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
Hei!
Jeg er en jente på 25år som akkurat har fått påvist en forhøyet anti-TPO. Fikk beskjed om at min var på 50 og at referanseområdet var under 6. TSH var lav og innenfor referanseområdet. Da jeg ba om å få ta blodprøver var det fordi jeg har følt meg slapp og sliten over lengre tid.Orker ingenting og kan sove hele døgnet(om jeg hadde muligheten. Når jeg leser om alle dere andres erfaringer virker det som om verdiene av anti-tpo burde ligge endel høyere for at man skal merke symptomer. Jeg har slitt endel med depresjon,konsentrasjonsproblemer og den siste tiden også merket vektøkning.Kan symtomene mine ha sammenheng med anti-tpo verdiene,eller burde jeg be om en videre utredning?
Når merket dere først symtomer?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-05-08, 21:46 #2
Hei.
Stoffskiftehormonet i kroppen er T3. Dette får kroppen fra to kilder.
Kroppens lager av T4 omgjøres til T3 og dekker 80% av kroppens behov.
Kjertelen produserer også T3 som dekker de resterende 20%.
T4 nivået er også avgjørede for annen funksjonalitet i kroppen og må ha en viss størrelse for å opprettholde disse.
Og det er når dette samlet blir lavt at du får symptomene. Da tilføres det ikke nok oxygen til cellene og det opptrer urene forbrenningsprodukter ved siden av at alt går sakte og tregere.
TSH deltar ikke i stoffskiftet.
Det produseres i hjernens kontrollsenter og regulerer kjertelens produksjon.
Antistoffer som anti-TPO finnes inne i kjertelen, og ødelegger denne fra innsia. Når prosessen har kommet godt igang lekker noe ut i blodet og kan måles. Man sier at de ikke representer livsforringende prosesser, men senere forskning viser at de inngår slike forbindelser.
Man har til nå ikke satt inn tiltak mot disse og bare latt kjertelen brenne ut for så å erstatte kjertelens produksjon med ett syntetisk hormon.
Noen studier viser nå at det kan være fordelaktig å endre behandlingen på dette.
Jeg synes alle som får en stoffskiftemistanke bør få en utredning.
Praksis er desverre ikke slik, men du bør iallfall forsøke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-05-08, 22:16 #3
Er litt usikker på når det egentlig begynte. Merket de første symptomene for snart 2 år siden. Var veldig slapp, nå og da. Nå har jeg hatt andre symptomer også flere år tilbake som også kan skyldes andre ting.
-
19-05-08, 12:25 #4
Om hvor høyt anti-TPO skal være før man får symptomer:
ca 20% som har dem, har ikke engang positive prøver men man vet at de har dem. Man finner bevis på hashimotos ved finnålsbiopsi, og forandringer ved ultralyd (kjertelen blir mørk)
så akkurat tallet er ike så nøye.
Min var 106 eller noe sånt og positivt var 100, og det var en gråsone fra 60 tror jeg.
På den tiden foregikk HUNT-undersøkelsen og de satte cutoff til 200 (!) for denne undersøkelsen. Det betyr at mange med hashimotos ble medi talmaterialet. Øvre grense for TSH ble satt til 3,6 etter denne. De vile endt opp med en noe lavere TSH hvis de hadde brukt sine vanlige 100 som positiv.
I tyskland brukte de ultralyd ved en undersøkelse og endte opp med 2,12 fro TSH. (Völzke) Noen lab i tyskland bruker 2,12 som øvre grense for TSH, det har jeg sett på forumene.
-
19-05-08, 14:52 #5
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Sted
- vestfold
- Meldinger
- 4
Takk for svar! Så det betyr at jeg ikke trenger føle meg som noe hypokonder fordi jeg føler meg elendig til tross for lave verdier?Symptomene er ganske vage og kan vel egentlig oppleves fra til til annen av hos friske mennesker,uten at det trenger være noe tegn til sykdom. Derfor tør jeg liksom ikke alltid gi uttrykk for hvor elendig jeg føler meg.
Forrige uke tok jeg nye blodpøver.Regner med å få svar i løpet av denne uken. Gleder meg til å ha noen resultater å slå i bordet med.Hvor enn banalt det høres ut.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
19-05-08, 17:49 #6
Som du sier, hypokonder er noe "de" får deg til å tro at du er.
Det finnes noen som er det, men de er ikke syke - sa de til meg når de liksom skulle glatte over sin mistanke mot meg.
De hadde endelig tatt stoffskifteprøver.......
Vi har opplever vel egentlig den umulige skvis - vi orker ikke klage så mye som vi egentlig skulle - fordi vi er så syke at vi orker ikke...........
if you get it .....
Så klag, lenge og ofte og høyt !
Når legen spør moder'n om hun har det bra, så svarer hun ja. Hun orker ikke tanken på å fortelle en lang historie.
Og får heller aldri hypokonderstemplet.........
Det sier vel mest om dem som stempler ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-05-08, 18:24 #7
Jeg har hatt lavt stoffskifte i minst et par år, men kan ikke si når de første symptomene kom siden vi har en datter på snart 3 år, og har hele tiden "skyldt" på henne ang sliten/trøtt osv
Men da jeg fikk høre at vi hadde lavt stoffskifte i familien, og ba om blodprøve, var tsh på nesten 12 og anti-tpo på over 700.....
Kan vel trygt si at jeg fikk fullstendig panikk da turnus lege forslo å avvente 4 måneder ekstra(utenom de 2 mnd jeg allerede hadde avventet), dette pga min "unge" alder(var da 33 år)...
Det beste er vel å finne det ut tidlig, istedenfor å slite seg helt ut pga dårlig form, da vil man nok bruke lengre tid på å bli "noenlunde" normal igjen...
Lykke til
-
21-05-08, 16:54 #8
Jeg ble mer og mer sliten, og tilslutt så sovnet jeg på jobb( noe som egentlig er en bragd, da jeg jobber i barnehage..). Ble da sykmeldt, men legen nektet å ta blodprøver av stoffskiftet, fordi lavt stoffskifte var en gammelmanns sykdom, yeah right.. Det tok 3 måneder med søvn før jeg fikk grini meg til blodprøver, og da tok det 6 måneder før medisinene fikk meg på beina igjen.
Jeg er vel av de "heldige" som "bare" legger på meg og er trøtt" og har vann i kroppen, jeg har nesten ingen av de andre symptomene som mange har.Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
Svar med sitat
Bokmerker