Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Erfaringer?

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    1

Post Erfaringer?

Hei : )
    Ble veldig glad når jeg fant dette forumet. Jeg er en jente på 17 år, som for ca en måned siden fikk diagnosen Lavt stoffskifte. Da var TSH på 51 og jeg hadde over 1300 antistoffer. Begynte på medisiner for et par uker siden 50 mg Levaxin. Har ikke merket noen forskjell hittil, noe som sikkert er forståelig. Men det jeg lurte på er om dere har noen erfaringer om virketid til meg? Er helt utslitt døgnet rundt, når jeg ikke er på skolen kan du som regel finne meg sovende i sengen. Dette begynner å bli et ganske stort problem i forhold til å følge med i timer og slikt, og er redd for at dette skal gå veldig ut over karakterene mine... Det har kommet til et punkt hvor jeg har gitt opp å prøve å konsentrere meg i timene, og heller jobbe med å late som om jeg følger med, så lærerne ikke skal ta meg for en av de som ikke gidder å jobbe. For jeg prøver virkelig, det er bare det at jeg ikke klarer det, regner med at dere forstår. Har hatt problemer med å være utslitt lenge, og har alltid fått høre at det er fordi jeg er tenåring. I det siste har jeg også følt meg veldig nedstemt. Håper dere har noen erfaringer å dele
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Erfaringer?

Det kjenner jeg meg igjen i Ingewii.
    Du beskriver det å ha lavt stoffskifte på en prikk.
    Også det at ingen gjør noe med det - at det ikke er mulig å få forståelse hos overordnede, samboere og foresatte.
    Jeg turte jo ikke si hvor ille jeg hadde det til arbeidsgiver av redsel for å få fyken. Og de hjemme så meg vel som lat.
    Jeg gikk jo mange år før jeg fikk diagnosen, og selv etter jeg fikk den var det null forståelse.

Også hos meg var det sånn at Levaxin ikke virka - og det er derfor jeg vil svare deg. For det er klart at du har kjempestor mangel på stoffskiftehormoner, og når du så endelig får dem, så skal de jo virke !

Som du vet, tar det en 2-3 uker fra du svelger en Levaxinpille til det blir stoffskiftehormoner av den. Og hvis kroppen din kan nyttiggjøre seg Levaxin, kjennes virkningen også før.
    Men det visste ikke jeg - og legene hadde nettopp begynt å bruke Levaxin (den var helt ny) og jeg mitt dumme naut lot dem bare juster opp og ned å klø seg i hodet i 16år !
    Så det jeg instendig vil be deg om, er å forlange at behandlingen du mottar skal fungere. Tolmodig, jezz, men noen måneder holder.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Velkommen hit oss, Ingewii!

Det var som om å høre meg selv, og slik jeg hadde det, da jeg var i tenårene.

Allerede i 12-13 års alderen, begynte jeg å slite. Først med konsentrasjonen, så morgentrøtthet og værfølsom, og så kom ting på rekke og rad, depresjon, angst, problemer med å forstå teori (gikk greit når læreren pratet, da fikk jeg det inn, men å lese, var værre), så begynte jeg å plages med ryggen (noe som gjorde at jeg ikke kunne forsette drømmen med å bli snekker), og så kom slitsomheten inn i bildet (alt ble så slitsomt og tungt, og det var før jeg fylte 20!). Men i fra jeg begynte å få symptomene, og til jeg kom i 30-årene, fant de ingen tegn på feil med stoffskifte. Så det er bra at legene har funnet det hos deg! Jo tidligere du begynner med medisiner, jo bedre er det! Går skjoldbruskkjertelen alt for lenge ubehandlet, vil den ta skade.

Håper du ikke blir skremt av oss her inne, vi kan være litt "hård" med hverandre...
    Sist endret av helgemann; 16-09-10 kl 23:39 Begrunnelse: Fant ikke de rette ordene...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du må gjøre skolen din oppmerksom på situasjonen. Dette er en medisinsk tilstand og da skal du - på samme måte som allergikere og andre med ekstra behov - få ekstra tid til eksamener og sånt.

Videre bør de kunne tilrettelegge noe mer da. Om nødvendig må du sette dem i kontakt med legen din.

Hvor lang tid det tar før medisinen virker er så individuelt. Noen kjenner bedring nesten med én gang, hos andre virker det som at de nesten må opp på "riktig dose" og beholde denne en tid før bedringen vises.

Med hensyn til antistoffene dine så vil jeg anbefale deg å begynne med selentilskudd. Da dette har vist seg å senke antistoffer i mange tilfeller. Dersom du søker litt på forumet finner du mer om dette og om hvilken styrk og type man bør velge.

Videre - med så høy TSH som din bør du iallfall ha månedlig oppfølging og kontroll i starten slik at du raskt kan øke dosen dersom 50µg ikke er tilstrekkelig (noe det neppe er). Det err også lurt å sørge for at blodprøven blir tatt på samme måte hver gang - tidlig om morgenen og medisinfastende er å anbefale.

Lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Mine erfaringer med kombinationsbehandling
    Av paxx i forumet Dagboker
    Svar: 44
    Siste melding: 03-10-13, 18:00
  2. Erfa Thyroid og erfaringer.
    Av Jeanette Ws. i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 130
    Siste melding: 03-09-10, 16:42
  3. Kolesterol og erfaringer
    Av Martha i forumet Kolesterol
    Svar: 3
    Siste melding: 09-06-10, 17:44
  4. Erfaringer med levaxin?
    Av snusmumrikken i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 13-09-08, 20:15
  5. Homeopat-medisin, erfaringer?
    Av Siriliss i forumet Alternativ behandling
    Svar: 8
    Siste melding: 05-10-07, 10:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg