Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 73
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001

Hei
    Jeg er helt fersk her på forumet. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001. Har brukt 0,1mg/døgn siden 2002. Har ikke merket noen særlig effekt av det, men blodpr. "normaliserte" seg. Så til det jeg lurer på nå: I hele vinter/vår har jeg følt meg temmelig puslete, ble fort trøtt, følte meg urolig i hele kroppen, hvilepuls nede på 50-tallet og blodtrykk temmelig lavt. Tok blodprøver i midten av april og var hos legen 2.mai. Blodprøvene fikk jeg muntlig svar på før timen:
    TSH: 1,
    F-T4 22(!) ref:11,0-23
    F-T3: 3,8 ref: 3,5-6,5 (prøver desember 2006: 3,6)
    Jeg ble satt på Liothyronin 20 mg x 4/uke, og Levaxin ble redusert til 0,1mg x 5/uke
    Jeg merket stor forskjell, føler meg mye mer opplagt og den merkelige uroen er nesten vekk.
    Prøver tatt 13/6:
    TSH 0,66
    F-T4 13,3
    F-T3 4,4
    Har fått beskjed av legen at jeg kan regulere Liothyronin selv, skal bare følge med på puls og blodtrykk så jeg ikke får symptomer på overdosering. Har begynt å ta Liothyronin hver dag nå, men hva gjør jeg i forhold til Levaxin? Går ut ifra at fallet skyldes reduksjonen av dosen, men hva hvis den faller ytterligere? Skal ikke ta nye prøver før til høsten

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hos meg og andre gikk ft4 ned med liothryonin.
    Følgen er at man da må justere dosen levaxin opp igjen.

de fleste må ha ft4 OG ft3 i øvre halvdel av referanseområdet på labben. Da kan man bruke kalkulatorene som er i nyttig--folderen og renge ut om man er under eller over 50%.
    Man ge må ha dem to tredeler opp, men stedet hvor man skal ha dem er individuelt.

men det er dog noen få som har det helt topp med en lav ft4 bare ft3 er høy.

Og noen få skal ha ft4 og ft3 veldig høyt, nesten helt oppe eller helt i topp eller bittelitt over.
    man må bare prøve seg frem.

Jeg synes din ft4 ser litt lav ut ,uten at jeg har regnet etter. Jeg synes ikke man skal kunne behøve å vente helt til høsten hvis man skal justete dosen og føler at ft4 må opp. Men det er bare min personlige mening som medpasient.
    i utlandet er jeg at det er helt vanlig med nye blodprøver akkurat 6 uker etter en dosejustering, nemlig.
    TSH reagerer langsomt og man venter i 6 uker. Men hvis man tar liothyronin, skal man ikke lenger nistire på TSH men på ft4 og ft3.
    liothyronin senker nemlig TSH ganske mye og da gir det ikke mening lenger å gå etter TSH.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard maksdose Liothyronin

Jeg bruker nå Levaxin 100mcg daglig og Liothyronin 20mcg tre ganger daglig. Har fått beskjed av legen at jeg kan kjenne på kroppen og regulere selv. Før jeg begynte m Liothyronin i mai var blodpr (sånn cirka): TSH 1,0, ft4 23 11-23) og ft3 3,8 (nedre grense 3,5).
    Desember 2006 var ft3 3,6. Mitt spm. er: Vet noen om det er en maksdose på Liothronin??
    Synes jeg har effekt av Liothyronin, men etter noen timer føler jeg meg slapp og jeg kjenner en ekkel prikking i hele kroppen. Hvilepuls holder seg nede på 60-tallet og blodtrykk ca 120/70. Ubehaget gir seg når effekten av Liothyronin setter inn. Det var forresten de symptomene som gjorde at jeg søkte lege i mai.
    Siste Liothyronin tar jeg på ettermiddagen.
    Ringte idag for å få time hos legen, men ikke noe ledig før 31/10 :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg vet ikke. Jeg reagerte voldsomt på 40 µg - i sin tid, men jeg har en venninne som har tatt samme dose i mange år. Oftebro-pasient. Hun er langt ifra bra, men mener hun tåler denne høye dosen....og fortsetter i lydighet til legen...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Slik jeg har forstått det er det ikke en øvre grense på Liothyroninen, men man skal behandle den med varsomhet pga hjerte kan ta skade av høye doser.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Tror det er vanskelig å gi generelle råd om dette så en må bare prøve seg fram. Del tabletten i 4 og begyn med en kvarting. Trenger du mer så ta en kvarting til litt senere, kankje med 2-3 timer mellom .

Jeg har prøvd og på meg virker det ikke. Ikke engang 5x20µg/dag hadde noen virkning. fT3 var på over 20, så måleinstrumentene på labben sa jo ifra at jeg måtte være død.....
    Så stol på deg selv fremfor instrumenter !

Levaxin virka jo også dårlig på meg, så jeg er nok av de 20% som dette virker for dårlig på. Bare synd at legene bare kjører videre med sitt opplegg og ser på at man går til grunne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Takk for svarene. Synes jo det virker på meg, men tror nok at jeg må øke dosen iallfall en gang til etterhvert. Merkelig at ikke pulsen stiger siden jeg bruker 20 mcg x 3. er iallfall glad for at den ufyselige uroen forsvinner!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er mye da !
    Hvis noen ser fT3 prøva di får de sjokk og blir på nippet til å legge deg inn ! Den er sånn 15 tenker jeg ?
    Ã…rsaken er at de tror på det de måler.
    Men om noen insisterer på å måle fT3, så inisiter tilbake på at da skal de også måler rev.T3 samtidig.
    Da ser de at den er veldig høy og det vet de ikke hva betyr, så det er uvisst hva de gjør.
    T3 virker ikke på hjertet. Dette er jo et ferdig stoffskiftehormon og påvirker ikke binyrebarken i samme grad som T3 hormoner fra de-jodinasen gjør.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg har personlig møtt en person som fikk hjerteproblemer pga for høy dose stoffskiftehormoner. Og da er det virkelig ikke til å spøke med synes jeg.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Fikk beskjed av legen om å passe på at jeg ikke får tachykardi (hvilepuls >90) og brystsmerter. Som sagt, så ligger hvilepulsen min fortsatt på mellom 60 og 70. Tror nok det er individuelt hva man tåler, og jeg har trappet sakte opp. Spurte forresten legen om å få tatt blokkerende TRAS. Har ikke andre påvisbare antistoffer. Ble bare hypotyreot etterhvert, etter at TSH hadde ligget like i overkant i mange år.

Side 1 av 8 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har startet på hormonbehandling for høy TSH...
    Av Flower i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 144
    Siste melding: 19-07-10, 13:24
  2. Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
    Av Blondie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 03-07-10, 12:30
  3. Svar: 10
    Siste melding: 26-02-09, 23:06
  4. Svar: 6
    Siste melding: 08-10-07, 12:31
  5. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 21:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn