Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
26-01-09, 15:50 #1
Lavt stoffskifte i grenseland
Jeg er ny bruker her og glad for at forumet er tilbake for full tyngde

Jeg har vel det som går under subklinisk hypothyreose. Men jeg har veldig mange symptomer som klassifiseres som primær hypothyreose som: Høyt blodtrykk (spesielt diastolisk) negative lipidverdier, dårlig sårleging, manglende energi, nedstemthet til tider, synlig hevelse i halsregion, kuldeintolerans, noe lav kroppstemperatur, mye luft i magen til tider, ødem over og under øynene og hårtap
Jeg går til en lege som har veldig liten peiling på stoffskifte, men han har en noenlunde ydmyk holdning og har sålangt kommet meg i møte på de oppfordringene jeg har hatt. Det er ikke legen men jeg som har diagnostisert meg, og fått mer eller mindre bekreftet mine antakelser gjennom blodprøver.
Så her resultater fra Haukeland Sykehus:
4/12-08. Prøven tatt kl. 1230.
TSH: 4.83 (0.40-4.0)
T4 : 96 (60-160)
T3 : 2.4 (1.3-2.6)
S-Thy.per.antis: <10
S-ferritin: 222 (34-300)
S-jern: 18.5 (9.0-34)
Legen krysset desverre ikke av for fritt T4 og T3 på prøvearket...
Vi ble enige om å prøve Levaxin så jeg har tatt 25 mikrogram levaxin frem til neste prøve.
20/1-09. Prøven tatt kl. 1200.
TSH: 3.81 (0.40-4.0)
T4 : 115 (60-160)
FT4 : 16.7 (7,6-19,7)
T3 : 2.3 (1.3-2.6)
S-Thy.per.antis: <10
S-kreatinin: 91 (60-105)
S-alat: 62 (10-70)
B-hemoglobin: 16.3 (13,4 – 17,0)
S-kolestroler: 7 (3.3-6.9)
S-triglyserid: 6.28 (0.45-2.60)
LDL: 4 (1.8-5.7)
HDL: 0.8 (0.8-2.2)
Hadde en 24 timers blodtrykksmåling der gjennomsnittet var 149/98.
Kan nevne at jeg er en mann på 33 år. Jeg er 178 høy og veier 88kg. har endel muskelmasse og løfter 115kg i benkpress.
Min mor har hypothyreose samt revmatisme og noe høyt blodtrykk.
Min far har høyt blodtrykk, tilløp til diabetes 2 og noe forhøyet kolestrol. Jeg vet ikke hvordan stoffskifte-verdiene hans er.
Jeg synes det er merkelig at jeg har så lave antistoff-verdier... Er også bekymret for at jeg har ubehag i nedre del av halsen samt er opphovnet på den ene siden der (min venstre side).
Håper noen kan hjelpe en som er helt fersk i dette gamet til å bli litt klokere, evt komme med forslag til andre tester som bør bli tatt.Sist endret av Troj; 26-01-09 kl 15:58
Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
-
26-01-09, 23:23 #2
Sv: Heisan!
Det er ikke sikkert alle leger holder dette til å være subklinisk engang, de ser jo ikke pasienten bak tastaturet - bare blodprøvearket.
Og det forstår de ikke mye av, så de leser labbens tolking og forkynner denne.
Det er feil å gjøre det slik - labben har jo ikke sett deg og taler i generelle vendinger.
Det måles totalverdier - det er avlegs og sier svært lite om stoffskiftetilstanden, men noe om kjertelens produksjonsevne.
Og den er lav - redusert med 50% omtrent, så hvorfor - det er spørsmålet.
TSH stimulerer kjertelen til produksjonsvekst og du har høy TSH som skulle stimulere nok. Du har ikke antistoffer som kan forklare den lave produksjonsevnen.
Jod er en bestandel i thyroxinet som kjertelen må ha for å produsere. Det er ingen produksjons-stimulant, men en nødvendig "skrue" i thyroxinet.
Har du målt jod ? (urinprøve)
Så er det en ting som ikke er kommet fram enda i de hvites sfære - D-vitamin.
Det forsømte vitamin. Flere sier at de har fått opp stoffskiftet fordi de har tatt store doser D3.
Og det er viktig at det er D3.
Kuren starter gjerne mer 10 ganger så mye som dagsbehovet (100µg) i et par uker iallfall, så fortsetter den med 30-50 i lang tid.
Ser du også kan påberope deg en viss arvelighet, men har hun også fått det pga. for lav D3 faller jo heriditetsproblemet ?
Så .......
NOEN - innen styrkeidretter - særlig poseringsbiten - har det for seg at Levaxin vil øke stoffskiftet og på slik måte begunstige treningsresultatet.
Det er feil !
Levaxin innehoder bare T4, og er en svært dårlig fettforbrenner.
Liothyronin inneholder bare T3 - og hadde den kommet fra kroppen selv, så hadde den vært en bra fettforbrenner.
Desverre er dett ikke brukbart noen av delene.
OG - jeg sa dette bare i en bisetning.........
Så får en jo håpe at du finner årsaken til problemet.
Det må du slite for - ingen gjør noen verdens ting for deg, iallfall ikke noe i retning av noe innovativt.
Still opp og mas og forklar.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-01-09, 14:31 #3
Kryss av selv på prøvearket om du har mulighet, det har jeg gjort (hehe) om jeg ser at legen ikke har krysset av noe jeg ønsker svar på
Det kan jo ikke være skadelig (-;
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
(-som føles å ta en eeeevighet)
-
27-01-09, 14:38 #4
Tusen takk for svar Hansen
. Ser du har mye kunnskap og jeg er glad for at du deler rikelig av den
.
Jeg har lest rimelig mye men du kommer med opplysninger jeg ikke helt var klar over. Jeg var ikke obs på at total T4 og T3 sier noe om kjertelens produksjonsevne. Som du sier er den redusert med 50%, det kan jo muligens sees i sammenheng med den synlige forandringen av kjertelen. Jeg har ikke sjekket jod-nivået mitt. FT4 ser jo noenlunde greit ut og jeg fikk dessverre ikke målt FT3. Jeg sjekket på blodprøvearket jeg fikk av legen som jeg skulle ta med til personen som tok blodprøven og kunne ikke finne avkryssings-mulighet på FT3 der...
Meget interessant det du nevner om D-vitamin. Jeg holder på med en masteroppgave relatert til biologi (men har måttet tatt en liten pause pg. endel klassiske hypo symptomer.. men det kan jo muligens relateres til andre ting og..?) Jeg kjenner godt til D-vitaminet men var ikke klar over linken mellom hypo og D-vitamin.
Jeg har kjøpt både D-vitamin (D-3) og B-12 idag etter at jeg sjekket siden her før jeg reiste på Universitetet.
Greit du tok med det om kroppsbygging og levaxin. For min del er jeg kun en mosjonist og nevnte bare treningen/styrken for å vise at verdiene må tolkes i lys av at jeg er en person i relativt god form (feks. kolestrolverdiene mine)
Synes det er meget interessant arbeid Bjørn O Åsvold har gjort der han kan relatere høyere blodtrykk og kolestrol linært med høyerer TSH innenfor et referanseområde på 3.6.... Derfor håper jeg at kolsestrolverdiene og blodtrykket kan synke i takt med TSH.
Ellers merker jeg en effekt av levaxinen på den måten at jeg er i bedre humør, og er mindre stiv og støl etter trening.
Tror nok kansje biopsy og ultralyd av kjertelen blir det neste slik at feks. kreft kan utelukkes...
Takk til deg og Flower, har vært inne på tanken, men fant altså ikke FT3 på skjemaet av en eller annen grunn :(Sist endret av Troj; 27-01-09 kl 14:41 Begrunnelse: Oppdaget et nytt innlegg
Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
-
27-01-09, 18:28 #5
Forstår at du er godt igang med lesinga Troj - vi må nok utdanne oss så godt som rå er i vår egen sykdom, når vi ikke kan stole på at de som burde kunne det - kan det...
Tar likevel sjensen på en rekapitulasjon :
T3 er en redusert T4.
Og reduksjonsverktøyet kalles De-jodinaseprosessen.
En enzymsyrt prosess som er svært lite kartlagt.
Dens oppgave er og fjerne ett av T4-res jodatomer og altså omdanne denne til T3 - som er kroppens stoffskiftehormon (det eneste!)
T3 heter det når det er bundet til et av blodets bindingsproteiner.
De som har frigjort seg heter fT3 - frittT3.
Levealderen for fT3 er er kun få timer - de forsvinner inn i celler som trenger å få åpnet for oxygenet. Når for få celler får utilstrekkelig med oxygen, utfelles halvforbrennte produkter som merkes som stølhet. Gjerne i flere dager og selv laber treningsaktivitet kan forårsake massiv stølhet.
fT3 er altså kroppens aktive stoffskftehormon.
Og, som nevnt, er de-jodinaseprosessen en meget viktig prosess, som man har mangelfull kunnskap om, og mangler målemetoder for.
Man stoler på, eller er tvunget til å stole på, at denne gjør jobben.
Måler man over en viss mengde fT4, skal de-jodinasen sørge for å omdanne nok av dem til fT3. Man bruker altså i stor grad parameteret fT4 til å illustrre stoffskiftetilstanden.
Man kan måle fT3, men som man forstår blir dette en øyeblikksverdi. Den man har der og da, og få timer senere kan den være en annen.
Mange opplever nok at Levaxindosen man tar returnerer en fT4 som er mer enn rimelig høy, uten at fT3 når "mitt på treet" - da er det grunn til å prøve om et syntetisk T3-tilskudd til Levaxindosen kan hjelpe. Noen hjelpes av dette - ikke alle.
En bør også være obs på at stoffsiftet ikke foregår i blodet, men ute i cellene.
Blodet er bare et lager og transportsystem.
Og en algori går på at man kan ikke måle hvor mye som blir gjort i byen ved å telle de som har arbeidsantrekk på pendlertoget.........
Stol først og fremst på deg selv !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-03-10, 10:29 #6
Sv: Hypothyreose. Oversikt over hva som kan være lurt å sjekke!
Super oversikt! Takk Anisa og Hansen. Jeg tok endel prøver sist hos endokrinologen, men ser at det er andre prøver jeg også bør ta etterhvert. Ringte dem nettopp og fikk vite at TSH ligger på 3,37 og FT4 på 15.8.
-
08-03-10, 11:21 #7
Hei Troj.
Tenkte bare jeg ville tipse om et par ting.
En tolking av resultater er avhengig av flere faktorer.
1. referansegrensene som analyselabben bruker.
2. forrige måling : dato, resultater og dose.
3. siste måling : samme som d.o.
Hvert laboratorium danner sine egne statistiske referansegrenser. De skal ligge på 2,5percentil, men instrument-type/målemetode og det statistiske grunnlaget er forskjellig.
Grunnlaget dannes av et antall antatt friske personer. Mener de bruker overskuddsblod fra personer med ok kolesterol til dette.
Det er likevel u-ungåelig at noen stoffskiftesyke er med å danne referansegrunnlaget. Og det er ikke sånn at verdier like innenfor referansegrensen er "frikjent" for stoffskifteproblemer. Man kunne valgt 5percentil istedenfor, og fått helt andre grenser.
Disse grensene er altså ikke noen biologiske grenser, de er menneskeskapte.
Så disse blodprøver kan ikke brukes til å bevise at man er frisk.
Det eneste sikkre er når de er for lave. Da kan man aldri ha et tilstrekkelig stoffskifte.
Verdier innenfor ref.grensene viser kun at det er nok stoffskiftehormoner tilstede i blodet. De sier ingenting om de blir brukt.
Ved cellereseptorfeil vil man måle høye verdier, men pasienten har likevel lavt stoffskifte. Og det kan tenkes flere liknende konstellasjoner.
Det gjaldt mengdeprøvene, men det finnes andre. (se sekundære prøver)
Hvis man feks mister stortåen, så vil andre muskelgrupper prøve å overta for bevegelseshemmningen.
Samme skjer med det biometriske avtrykk blodprøver gir når feks. stoffsikftehormonene ikke fungerer slik de skal.
De kan utmerket godt være tilstede i rikelig monn, men hvis de ikke gjør det de skal, vil andre parametere endres.
Flere av disse er det skrevet om tidligere her.
Jeg mener at om man har symptomer som er forenlige med lavt stoffskifte, og man ikke avgir tradisjonelle stoffskifteprøver som kan vise dette, bør man ta en rekke av de sekundære for å se om de kan peke i noen retning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-03-10, 14:15 #8
Jeg er slet ikke glad for dit TSH og da slet ikke for et FT4 på kun 15,8. Forholdet mellem TSH og FT4 "siger" at dit FT4 bør være pænt højere end det er nu.
Du kan kun være glad for, at dine antistoff-verdier (anti-TPO) er så lave, at de endda ligger under ref.området for Hashimoto's. Det betyder at du har ikke Hashimoto's (i hvert fald ikke nu) og dette gør det hele en del enklere, fordi autoimmun sygdom er altid langt mere uforudsigelig end ikke-autoimmun. Desuden jodmangel-induceret hypothyreose kan helbredes, mens den autoimmune som regel kan ikke.
Hvorfor så har du plager og din skjoldbruskkirtel endda vokser, når det ikke er autoimmun hypothyreose? Det kan sagtens være jodmangel i en grad, som får kirtlen til at vokse, for at genvinde og genbruge den smule jod som dog er til rådighed. Det er en velkendt sag, at man kan få struma af en jodmangel som har varet længe nok til at kirtlen reagerer på den, ved at øge sin volume. Det tager op til et par år fra man er begyndt på tilskud af jod (tabletter eller dråber), til man er helbredt og strumaen er væk igen.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
08-03-10, 14:55 #9
Hei og takk for tilsvar Hansen
. Nå er det kansje litt på siden av tråden å gi et noe mer utfyllende svar, men jeg prøver meg.
Prøvene er tatt på Haukeland Sykehus. Da er referanseverdiene:
TSH: 0,40 - 4,50 mIE/L
FT4: 9,5 - 22,0 pmol/L
Som du ser er jeg innenfor grensene, men jeg føler meg ikke 100%. Da det lave stoffskifte ble oppdaget var TSH på 4.83. Alle prøver jeg har tatt er analysert ved Haukeland.
Jeg er obs på de statistiske referansegrenser, men jeg forstår viktigheten av at du nevner dem.
Jeg hadde meget høye triglyserin-verdier samt høyt "dårlig kolesterol" og lavt "godt kolesterol" i prøvene som var tatt like etter påvist lavt stoffskifte. Videre har jeg et forhøyet blodtrykk noe jeg tar medisin for (Atacand).
Jeg har lest Dr.publikasjonene til Bjørn Olav Åsvold som ser på sammenhengene mellom TSH og kolesterol og TSH og blodtrykk. Han viser til en statistisk signifikant økning, der f.eks økt TSH korrelerer med økt kolesterol innefor en referanseramme på TSH <3,5.
Kilder: http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/92/3/841
http://www.eje-online.org/cgi/content/short/156/2/181
Så høyt blodtrykk (jeg trener 3 ganger i uken, er 178høy og 83kg) dårlige kolesterolverdier, samt TSH utenfor referanserammen + De fleste av de kliniske symptomene vi aller kjenner så godt, så har jeg funnet en plausibel forklaring for hvorfor arbeidet med masteroppgaven plutselig ble uoverkommelig. Jeg var kvalifisert til opptak på masterstudiet med god margin, så veilederen min skjønnte ingenting når jeg ikke klarte å komme med utkast til avtalte tidspunkt...
Mitt høyeste ønske nå er å klare å gjennomføre graden. Dataene jeg jobber med holder på å bli foreldet så jeg MÅ bli ferdig til sommeren.
For min del var det over 3 mnd venting på time hos endo. Ettersom jeg ikke har fått påvist anti-tpo bestemte jeg meg for å kutte levaxinen. Jeg la virkelig om kostholdet (som ikke var veldig usunt i utgangspunktet) og økte treningsfrekvensen. Jeg har tatt mye vitaminer og mineraler, og vært meget oppmerksom på betydningen av å ta nok vit-d og b-12. Dessverre krysset ikke endoen av for å finne ut mine d-vit verdier. Jeg får ta det nestegang. Kelpasan har jeg også tatt i denne perioden.
Så min TSH nå på 3.37 og FT4 på 15.8 er etter en periode uten Levaksin på 2.5 mnd. Jeg hadde virkelig håpet jeg hadde lavere TSH :(
For å gjøre innlegget litt mer relevant for tråden kan jeg føre opp de målingene Endokrinologen ville ta fra meg.
Hematologi:
-Leukocytter
-Hemoglobin
-Trombocytter
Thyreoidea:
-TSH
-FT4
-T3
-TPOA's
Klinisk kjemi:
-Kalium
-Fosfat
-Kalsium
-Kreatinin
-Albumin
-Kolesterol
-HDL
-LDL
-Triglyserider
-Amylase
-ALP
-GT
-ALAT
-LD
Gonader:
-LH
-FSH
-SHBG
Anemiutredning:
-Homocystein
-Kobalamin
-Folat
-Ferritin
Tumormarkører:
-Kromogranin A
Binyremarg:
-Metanefriner
Binyrebark:
-ACTH
-Kortisol
-Reninaktivitet
-Alderosteron
Det var det, så får vi se om vi blir noe klokere når svarene kommer.
Red.: Ser jeg må takke Anisa og for svar
Red2: Da jeg hadde TSH på 4,83 var øvre grense 4.0. Ser de nå har utvidet den til 4.5.......Sist endret av Troj; 08-03-10 kl 15:20 Begrunnelse: TSH-verdi
-
10-03-10, 00:27 #10
Troj. Få nu taget denne jod i døgnurin prøven. Hvis du får påvist jodmangel, og behandles for den, kan alt andet vi skriver om her, blive overflødig.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Ledd smerter og blodrøvesvar som er litt i grenseland på Armour
Av mariemor i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 7Siste melding: 01-09-09, 11:49 -
Tras på 1; I grenseland? Eller negativ?
Av Marina73 i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 3Siste melding: 01-06-08, 08:39 -
Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 21-05-08, 20:35
Svar med sitat

Bokmerker