Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Lavt stoffskifte ???
-
14-06-10, 19:42 #1
Lavt stoffskifte ???
Hei,er ny her og har lest og lest på forumene .mye nyttig å lese her.
Men,har noe jeg lurer på;
Har blitt temmelig sliten etter å jobbe 2-4 timer men har hentet meg inn med mat og pause.har hatt det sånn noen år.Men fikk da i høst pluttselig galoperende hjerte,det raste avsted nesten som det var helt ute av kontroll.varte vel i ca 5-15 min i hvert anfall.vert til ekg men inenting unormalt.siden har ting blitt verre.Har ikke overskudd og mangler energi.Går liksom helt tom og må rett å slett bare ligge rett ut å "lade" batteriene.prikking i huden på armer/hender,vondt i muskler/nakke.Dunkel hodepine som vare i flere dager før den gir seg.Noen dager er bedre mens andre dager er bare elendighet.Har lest på div ang stoffskifteproblemer og har vært hos fastlegen for blodprøver og forklart situasjonen.
Verdier;060410
Fritt t4-17 (9-22).
TSH -0,87(0.20-4.30).
+ endel andre prøver men ikke t3.
Tatt nye prøver medio mai;
Fritt t4-19
TSH -0.40
Anti tpo<10 (<50)
jern 13 (9-34)
Natrium serum 146 (137-145)
+ endel andre prøver,men fremdeles ikke t3.
Fastlegen vurderte dette som lavt stoffskifte og jeg er nå begynt på levaxin 25 mikrogram,3 dager i uken.Lurer på om dette kan være riktig.?
Vil ikke levaxin øke t4 og senke TSH.? Og desuten synes jeg at det liksom mangler endel prøver som jeg ikke kan se at jeg har tatt.Jeg er helt fersk i dette og tar imot tips med takk.
hilsen Kjell.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
14-06-10, 22:01 #2
Sv: Lavt stoffskifte ???
Hej
Jeg synes, det lyder mærkeligt. Ikke, at jeg har vældig meget forstand på noget af det, men ... jeg tænker på dine binyrer. Hvis du ikke har været omkring det emne herinde, så prøv det.
og for eksempel den danske læge Carsten Vagn Hansen nogenlunde kortfattede tekst om binyretræthed her: http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/bi...%C3%A6thed.asp
Held og lykke med det.
Nielsigne
-
14-06-10, 22:26 #3
Vel - overprøve en lege vil jeg ikke.
Men jeg kan vel si hva jeg mener om dem ?
Og jeg mener vel at DE prøvene du her har vist IKKE gir hold for å tenkne på lavt stoffskifte. Og jeg kan vel legge til : Ikke i det fjerneste !
Lavt stoffskifte årsakes i 90% av tilfellene av en kjertelbetennelse.
Det er lurt å ta prøver på om du har dette når lavt stoffskfte er en mistanke.
anti-TPO heter prøven, og skal være under 30 for å gå helt klar av den mistanken.
TSH er en "gasspedal"
Og jo dårligere kjertlen produserer, jo mer gass gir den.
Og denne gir ikke gass i det heletatt.
fT4 er det som kjertlen produserer - og det er ganske oppunder max dette.
Så er det jo sånn - - -
Selv om man har så fine prøver som dette, kan man ha lavt stoffskifte.
Meget sjeldne tilfeller av celleresistenslignende tilfelle finnes, og man kan ikke helt utelukke at de kan bli flere, hvis man bare åpner øya litt......
Gentester kan avsløre flere av disse.
Så har du jo helt rett.
Mer stoffsiftehormon vil ha den effekten du skriver : høyere fT4, lavere TSH.
Det som da skjer er at kjertlen mister sitt TSH-stimuli.
Og det synes ikke jeg er bra i den situasjonen du er i.
Men jeg er bare meg da......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-06-10, 22:36 #4
Hei Kjell
Symptomene dine sammen med din Tsh peker mer i retning av noe forhøyet stoffskifte. Be om å få tatt en TRAS-prøve. Du kan også sjekke din hvilepuls og finne ut om denne er noe forhøyet. Sjekk gjerne pulsen stående og ved litt moderat aktivitet også og se om den stiger mer enn det den normalt bør gjøre. Sørg også for at FT3 blir tatt.
Jeg forstår faktisk ikke den legen som her ordinerer Levaxin.
-
14-06-10, 22:38 #5
En annen ting er at jernet ditt vel er ganske lavt til mann å være. Det kan også gi slapphet og ofte svarte flekker for øynene når man reiser seg brått.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
15-06-10, 10:33 #6
Ser at jeg skal få tatt endel flere prøver. Finn,jeg har tatt anti-tpo og den viste ingen utslag.Har litt forhøyet Alat 79 (10-70).Vil få sjekket T3 og en TRAS prøve.Skal bestille time hos en annen lege for å få en ny vurdering.(Tror også levaxinen skal få hvile i boksen inntill videre.)
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
15-06-10, 12:55 #7
Enig i at det er lurt å få en annen leges synspunkt på dette.
Så er det jo beroligende at kjertlen ikke er syk (neg. anti-TPO)
Eirin nevner TRAS, jeg var også på nippet til det.
Antistoffer i denne gruppen gir i de fleste tilfeller høyt stoffskifte. De overtar TSH sin rolle å kjører opp produksjonen. TSH går mot null og mister dermed kontrollen over kjertlen.
Noe slikt kan være i startfasen, men jeg fastholder at verdiene dine er særdeles normale når disse vurderes opp mot et statistisk materiale av antatt friske mennesker.
DINE verdier kan likevel være litt forhøyet, det er umulig å vite.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-06-10, 13:26 #8
Det lader til, at thyreoideahormonresistens er langt mere udbredt end hidtil antaget. Det store problem med at diagnostisere thyreoideahormonresistens er, at der foreligger kun testmulighed af den genetiske afart af resistensen. Thyreoideahormonresistens af andre årsager savner man præcise og trigger-specifikke tests for: Om almindelig og sjælden forekomst af thyreoideahormonresistens.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat

Bokmerker