Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
Hej Fitz

Efter næsten fem år, har du skrevet et trist, nyt indlæg her på forummet i dag. Den direkte anledning er, at du har aborteret i 22. uge og gerne vil have svar på nogle spørgsmål. Problemet er dog, at der mangler ret væsentlige informationer, før det er muligt at lede efter et godt svar til dig. Er du sød at svare her på følgende?

Var det lykkedes dig, i mellemtiden at få undersøgt status på dit FT3, en eller flere gange?

Er der nogensinde blevet foretaget blodprøver for thyreoidea-antistoffer, som anti-TPO, og evt. for flere andre typer af disse antistoffer?

Når det kommer, vil jeg tage dit svar med til din nye tråd i graviditet-forummet, og forsøge at finde nogle nyttige svar til dig. Vi snakkes.
Hei, og tusen takk for svar!

Jeg fikk sjekket anti-TPO og noen av de andre tipsene jeg fikk her den gangen for 5 år siden. Jeg klarer ikke å huske om jeg fikk "kranglet meg til" FT3, tror ikke det. Fikk i alle fall beskjed om at alt var normalt, unntatt d-vitamin. Jeg ga som sagt opp hele greia, jeg kom ingen vei og har knapt vært hos lege siden da.

Nå skal jeg ta nye blodprøver om tre uker hos fastlegen min (ikke samme som for 5 år siden). Jeg har bedt om å få ta anti-TPO også siden det ikke har blitt tatt i noen av blodprøvene i år, og det var greit. Jeg skal spørre om å få tatt FT3 også. Og kanskje B-12, D-vitamin og Ferritin siden det ble tipset om i denne tråden? Eller er det ikke relevant lenger nå som TSH- og FT4-verdiene er så lave?

Etter å ha lest litt rundt omkring (blant annet her: http://legemiddelhandboka.no/Legemid...03-endokr-1084) så ser jeg at lav TSH sammen med lav eller normal FT4 kan tyde på noe som heter sekundær eller overordnet hypotyreose. Det er visstnok en svært sjelden tilstand, men jeg skal sette meg inn i det likevel. Man vet jo aldri.

Jeg kan ikke huske å ha undersøkt andre thyreoidea-antistoffer enn TPO. I år vet jeg i alle fall sikkert at kun TSH og FT4 er undersøkt. På sykehuset etter fødselen nevnte de derimot at de hadde funnet høye verdier av et antistoff som het HLA. Dette handlet om at immunforsvaret angrep seg selv, men de visste ikke mer enn det. Jeg er usikker på om det har noe med stoffskifte å gjøre, antagelig ikke.

Det er godt å høre at det ikke er dette som har forårsaket aborten. Det hjelper! Jeg håper likevel på å komme til bunns i hva dette er for noe. Et eller annet rart er det jo. På sykehuset gikk de faktisk ut ifra at jeg brukte medisin siden TSH var så lav.

Jeg ser forresten i min gamle signatur at jeg hadde "alle symptomer unntatt vektøkning". Vel, vektøkningen har kommet!

Takk igjen!