Side 9 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 105
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Seponering av antidepressiva og reaksjoner

Et rask søk i felleskatalogen over seponeringssymptomer ga dette på flere AD'er:

Seponeringssymptomer, særlig ved brå avslutning av behandlingen. Svimmelhet, sanseforstyrrelser (inkl. parestesier og følelse av elektrisk støt), søvnforstyrrelser (inkl. søvnløshet og livlige drømmer), agitasjon eller angst, kvalme og/eller oppkast, tremor, forvirring, svetting, hodepine, diaré, hjertebank, svingende sinnsstemning, irritabilitet og synsforstyrrelser er de mest vanlig rapporterte reaksjonene. Symptomene er vanligvis milde til moderate og forsvinner av seg selv, men kan hos noen være alvorlige og vare lenger.

Din lege kunne med andre bare slått opp i felleskatalogen for å bekrefte det du føler. Psykologer er nok mer kjent med problematikken ved seponering enn almennpraktiserende leger er. Jeg har en følelse av at det enkelte opplever ved både oppstart, bruk og seponering av et preparat/medisin er fremmed for de fleste leger hvis det ikke er av de absolutt vanligste tingene som er nevnt av mange brukere og i felleskatalogen (snaut da vet de det, men de kan jo slå opp). Seponeringsproblemer er dessuten sjelden beskrevet, bivirkninger derimot kan man lese om så øye blir stort og vått (derfor unngår mange pakningsvedlegg, noe jeg selv er tilhenger av at man bør lese).

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse

Jeg limer inn denne igjen jeg da det ser ut til at en del av ubehaget du opplever kan stamme fra seponering av AD. Her nevnes både svingende sinnstemning, agitasjon/angst, tremor (skjelvinger), hjertebank osv. Allikevel kan det ikke utelukkes at du er overdosert på Armour, en blodprøve kan bekrefte/avkrefte dette.

Ellers vil jeg nevne at jeg gjorde et søk på metallsmak i munnen og pussig nok nevnes dette både ved bruk av AD og ved seponering av enkelte brukere, så kanskje svaret ligger der selv om det er noen uker siden du sluttet helt?

Seponeringssymptomer, særlig ved brå avslutning av behandlingen. Svimmelhet, sanseforstyrrelser (inkl. parestesier og følelse av elektrisk støt), søvnforstyrrelser (inkl. søvnløshet og livlige drømmer), agitasjon eller angst, kvalme og/eller oppkast, tremor, forvirring, svetting, hodepine, diaré, hjertebank, svingende sinnsstemning, irritabilitet og synsforstyrrelser er de mest vanlig rapporterte reaksjonene. Symptomene er vanligvis milde til moderate og forsvinner av seg selv, men kan hos noen være alvorlige og vare lenger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse

Jeg avsluttet ikke brått med AD, men langsomt etter oppskrift fra psykiater. Men det er interessant det du skriver! og jeg ser jo når jeg leter, at mange har bivirkninger i lang tid etter avslutning av tabletter, selv om jeg atar at medisinindustrien ikke liker det så godt...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk for svar, begge to! Jeg har i alle fall lært å lese pakningsvedlegg siste halvåret. og spare på dem! Fikk meg en støkk med østrogenen og angst. dersom de har med hverandre å gjøre, men disser to ting var i livet mitt i nøyaktig samme tidsrom. Jeg synes også mange leger virker uinteressert når jeg snakker om bivirkninger

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Angående det du nevner om pakningsvedlegg, her finner du dem online (unntatt for Armour og andre alternativer, selvfølgelig). Pasientutgaven i høyremenyen.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk, Sonja!

jeg har startet med å maile importør av Cipralex. Skriver senere svarene jeg får (ikke veldig utfyllende foreløpig...) her i denne tråden

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Her er svaret fra impotørfirmaet på spørsmålet mitt om bivirkninger ved seponering av antidepressiva

Hei,

Viser til ditt spørsmål vedrørende bivirkninger/ubehag etc som er rapportert etter anbefalt, langsom seponering av Cipralex/SRRI. Følgende er informasjoner som er relevant for ditt tilfelle.

Håper at det svarer på ditt spørsmål. Det viktigste er at du og din behandlende lege holder tett kontakt under nedtrappingen.

Med Hilsen
    XX
    Cand.pharm.

De vanligste symptomene ved seponering av SSRIs er svimmelhet, ubehag i magen, slapphet eller angst, "elektriske støt", misstemning, søvnproblemer og hodepine.

Nedtrappingssymptomer opptrer typisk innen tre dager etter stans eller nedtrapping av behandlingen, men reaksjoner kan komme i løpet av timer etter bortfallet av den første dosen. Ubehandlede symptomer er vanligvis milde og går over av seg selv i løpet av 1-2 uker. I sjeldne men alvorlige tilfeller med sinnsforvirring, katatoni, alvorlige tenkningsforstyrrelser, kan umiddelbar psykiatrisk inngripen behøves.

Når tilstanden opptrer og andre forklaringer er utelukket, skal du vite at tilstanden går over, den er ikke alvorlig eller livstruende, og at det hele vil gi seg i løpet av 1-2 uker. Legen vil ofte anbefale deg å starte opp igjen behandlingen med antidepressivum og langsomt trappe ned, eller gi deg annen form for støtte hvis du ikke ønsker å starte på igjen med medikamentet. Alvorlige symptomer bør gå tilbake i løpet av tre dager etter å ha tatt opp igjen behandlingen, ofte innen 24 timer.

Oppstår plagene under nedtrapping med antidepressivum, bør du vurdere å gå tilbake til den opprinnelige dosen og trappe ned langsommere. I tilfeller der også langsom nedtrapping tolereres dårlig, bør det vurderes å skifte fra en medisin med lang halveringstid (eks. fluoxetin) til en med kort halveringstid.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Overgang fra Levaxin til Armour

Sitat Opprinnelig skrevet av Siriusen Vis post
    jippi!! I dag kom Armour jammen i posten gitt! Var helt sikker på at dette ikke gikk gjennom tollen, men det gjorde det

Nå er jeg spent!!! Skal dra på ferie om noen dager. Er det lurt å sette igang før jeg drar på ferie eller bør jeg vente til etterpå? Noen råd der ute? Hvor fort vil en merke endring ved skifte fra Levaxin til Armour?

Gode råd tas imot med stor takk
    Du kan merke det raskt. men det kan være litt berg-og dalbane. Jeg følte meg fort bedre, og så roet det seg litt, eller hvordan jeg skal si det. jeg startet kanskje litt hardt, med å kutte totalt med levaxin og bare ta Armour. Jeg vet at leger som karin münsterhjelm lar pasientene gå gradvis over på Armour. Altstå en overlapping hvor levaxinen trappes gradvis ned mens Armour stiger langsomt.

jeg har ofte hoppet et halvt grain opp. det fraråder jeg! Da kan jeg ha et par tre dager hvor jeg har det litt uggent. Anbefaler å øke 1/4 grain om gangen.

Før eller etter ferie? det må du vurdere selv!

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Kan jeg importere Armour selv?

Jeg har jo gjort min egen "minifiloss" over overgang fra Levaxin til Armour.
    Levaxin har jo en halveringstid i kroppen. Den ca en uke.
    Derfor mener jeg det kan være en fordel å slutte med Levaxin i noen dager før en starter med Armour. Denne inneholder jo T3 som jo virker med en gang, og hvis en går rett over fra en dag til den neste vil det være en mulighet for en viss overdosering de første dagene.

Det er ikke sikkert det vil merkes, for mange går direkte underdosert på Levaxin, men en kan ha det i tankene og vurdere sin egen situasjon før en starter.

De som skal ha en full dose (der kjertelen er helt uvirksom) kan sikkert starte med 1Grain(60mg)
    Og en kan gå ganske lenge på 1Grain før en merker symptomer på underdosering. Da bør en iallfall øke, og kanskje noe før.
    En vanlig Armourdose er 2-3 Grain.

En bør ette min erfaring ta D3 i større doser. Det vil redusere dosebehovet.

Jeg har samme erfaring som Vigdis - bruk 1/4grain/dag som regulering. Jeg bruker 2Grain i uka (en tablett, og fordeler dosen hvar dag i en box med 7 rom.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard Sv: Kan jeg importere Armour selv?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post

Jeg har samme erfaring som Vigdis - bruk 1/4grain/dag som regulering. Jeg bruker 2Grain i uka (en tablett, og fordeler dosen hvar dag i en box med 7 rom.
    2 grain i uka? Var det er skrivefeil? Hørtes lite ut synes jeg...
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Side 9 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto's encephalopathy
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  3. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-08-11, 21:44
  4. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg