Side 9 av 13 Først 12345678910111213 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 121
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Så tror jeg - uten å ha undersøkt - at man må skille mellom når kortison intas gjennom munnen og når det smøres.
    Interaksjoner opptrer ofte i fordøyelsesystemet.
    Men - jeg har ikke undersøkt.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Uansett korleis ein snur og vender på det, er behovet for T3 der, og du avlastar kroppen ved å ta eit reint T3 tilskot, istadenfor å presse levra. Dette har eg frå www.dr.lowe.com, og det er anbefalt for å stoppe autoimmuniteten mot skjoldbruskkjertelen, noke kun nok T3 kan gjere. Er jo sjølvsagt opp til kvar og ein, men dette er altså det som er anbefalt, og det er ikkje av ein endokrinolog, men av ein som er spesialist på stoffskifte/fibromyalgi...

Gjest

Standard

Drugs to Avoid When Using Progesterone

* Contraception:
    o The Pill
    + The Mini Pill
    # Levonorgestrol (Microlut / Microval)
    # Norethisterone (Micronor /Noriday)
    + The Morning After Pill
    o Prednisolone / Prednisone
    o Cortisone Acetate
    o Combination HRT Patches (combining estrogen and progestins)
    o Depo-Provera
    o Dydrogesterone (Duphaston)
    o Medroxyprogesterone (Provera / Ralovera)
    o Norethisterone (Primulut N)
    o Cortisone based analgesics, injections
    o Others (?) unknown to us at our website

Synthetic progestins compete with natural progesterone for the same progesterone receptor site, negating progesterone benefits. This also includes estrogen/progestin combinations. Estrogen patches on their own can be used with natural progesterone. Refer to our section on 'Estrogen'. Some of the women using Natural Progesterone cream have resorted to using the The Morning After Pill. It has been observed that women experience a huge step backwards as a result of the high levels of artifical progestins introduced into the body, short term. The effects vary with each woman. We cannot say how long it takes for the artificial progestins to move off progesterone receptor sites to allow bioidentical progesterone access once again. Women have asked us if they should stop progesterone when using The Morning After Pill, and we suggest they continue on with progesterone supplementation as usual, otherwise it could cause a greater disruption to their cycles.
    Contra-Indications

Progesterone should not be used by women with any of the following conditions:

* Severe liver disease ie. cholestatic jaundice, hepatitis, Rotor syndrome or Dubin-Johnson syndrome
    * Any unexplained or abnormal vaginal bleeding
    * History of herpes gestationis, jaundice of pregnancy
    * Known sensitivity to progesterone creams or any of their individual components

Caution / consideration when using medications in conjunction with progesterone

Some medications may interfere with the progesterone effect. Today, we don't have sufficient information to determine the level of interaction with these medications. Women frequently ask us if their medication can be taken in conjunction with progesterone. This is why it is imperative you refer back to your GP. We are not medical professionals and this information came from various sources in our own observation. It is for information purposes only and is not a prescription for your particular needs. Consult with your health care professional if in doubt or if you have questions. We do not diagnose or try to overrule the advice of your health care professional.
    Veit ikkje om dette dekkar hydrokortison-salve, men trur nok det gjeld uansett pga den høge konsentrasjonen. Konverteringen av hormona skjer jo ikkje berre i magen. Fann ikkje noke om kvifor det ikkje kunne brukast i lag, men dette er iallefall den opplevelsen eg har av prog+kortisol i lag...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hormonregnskapet mitt var slik : 5Grain Armour = 190µ T4 + 45µ T3.
    Fra nå bruker jeg 4,25G, så litt mindre blir det nå framover.
    Da jeg brukte Levaxin var nok 150µ nok.

Dette regnskapet funderer jeg litt på.
    Bruker jeg virkelig så mye ?
    Noen steder hevdes det at T3 vektmessig er 4 til 5 ganger så potent som T4. Altså, de 45µ representerer 180 - 225µg T4 - i tillegg til de 190.
    Det er jo omtrent 400µ.
    Det begynner å bli mye, så jeg tenker sånn at jeg har nok en høy andel rev.T3.
    Kan ikke få ihop dette på annen måte ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

http://www.interaksjoner.no kommer det ikke fram noen relevante interaksjoner, men pakningsvedlegg bør jo inneholde relevant info da....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei DCS - kjempekoselig

Vet du - jeg tror ikke jeg har tatt hydrokortisonkrem og progesteronkrem samtidig. Hvis det har skjedd, så har det kun vært en gang, maks to. Så jeg skal bestemt ha i bakhodet det du sier. Og det er kun den siste måneden jeg har brukt hydrokortisonkrem - aldri før, og kun litt over en tube hittil. Føler det er riktig i forhold til Amour - men du vet, føler og føler... Men jeg mangler nok prog. spesielt før "mens".

De siste par månedene har jeg spist veldig mye omega 3 - også med krill ;) Fordi jeg leste om Eye Q og hva slike fettsyrer bl.a. kunne ha å si for depresjon bl.a. Og jeg mener også at Nora på et eller annet tidspunkt har vært inne på noe med dette - altså mer omega 3 enn omega 6.

Oi - det må jeg huske det du sier med C-vitamin. Men det var jo litt dyrt da, sånn å kjøpe inn, mener jeg. Men så holder det nok veldig lenge. Bruker mye C-vitaminer jeg, blir lett forkjølet/får bihulebetennelse og da renner nesa noe fryktelig. Har vært på utkikk etter depot C-vitaminer på helsekosten, men fikk ikke noen der - de har visst ikke lov å selge...??? Fikk dog noen tilsendt fra ei i Danmark i vinter, så jeg har spist veldig mye C-vitaminer i vinter/vår - jepp..

Jeg tror ikke jeg trenger Lio mer, for nå er jeg da fast på 1 Grain Armour daglig, selv om jeg kjenner litt symptomer. Må skjære gjennom nå, tror jeg Dvs jeg får i meg 9 mikrogram T3 daglig, og jeg har ikke tålt mer enn ca 10 via Lio tidligere. Så nå kan det bli spennende å se når jeg øker på med mer Armour. Klarer kroppen min å håndtere mer T3 på denne måten?

Takk, takk, takk for at du hjelper meg å plassere den ufattelige værsjuka som har blitt så mye verre år for år - det er helt så jeg slett ikke tror på meg selv, hvis jeg da ikke var tvunget til å leve i dette elendigmet (elendige legemet...)

Takker så ydmykt - både en DCS og n'Finn - både artig, spennende og lærerikt... æhem... hysj!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Gjest

Standard

Berre hyggeleg..

prøvde hydrokortison-salve kun ein dag, og det ga eit løft! meir utkvilt, og fekk ikkje sove om kvelden... men dagane etter kom verken, og når eg begynte med prog vart det spesielt vondt... så kortison kan sikkert vere bra i små mengder og over eit kort tidsrom, men samtidig kan det jo hende det er like greitt å bruke masse prog istaden, det anvlastar jo både eggstokkane og binyrene til ein viss grad, utan bivirkningar... (du kan jo faktisk ein ekstrem overdose utan at det er skadeleg).. samtidig er kanskje vitamin B5 noko av det viktigaste du tek for binyrene, sidan det er nødvendig for å kunne lage pregnenelon... 500 mg for dagen. (ein vanleg b-vit tablett gir mellom 5 og 15 mg...) har gått på b5 nokre veker, og det virkar ganske bra... bedre enn å ta rein pregnenelon, får å sei det slik...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

OK - visste ikke det om B5. Tar jo vitaminer og mineraler av ymse slag, men vet ikke om jeg får i meg anbefalt mengde, sannsynligvis ikke.

Ja, du har muligens rett ang progesteronkrem. Men så vidt jeg husker nå, så fikk jeg vel noen symptomer når jeg begynte, og siden økte på, med Armour - hvor progesteronkremen ikke hjalp. Da så jeg tilfeldigvis hydrokortisonkrem på tilbud på apoteket, og forsøkte det, og det hjalp litt mer. Husker jo så dårlig, men jeg har sikkert fortalt om det tidligere i tråden her. Mener det var slik det forholdt seg.

Jeg tipper jeg trenger prog. hele tiden pga det lave nivået jeg har. Så trenger jeg vel noe hydrok. fordi det ble ekstra belastende for binyrene med dette nye som ble tilført - de er jo ikke vant til thyroxin som virker, vel... Men jeg har ikke brukte begge kremene samtidig da.... ;)

Så mener jeg at noen, deriblant muligens Nora, har vært inne på det at når thyroxinet har virket en stund som det skal i kroppen, så vil binyrene også fungere som de skal. Så da får vi regne med at f.eks. hydrok. er noe vi bruker forbigående. Når det gjelder prog., vel, da må jeg nok finne noe østrogen uten gestagener i alle fall, hvis jeg skal klare meg uten det. Men det blir vel ikke mer prog. av den grunn?

Ellers tipper jeg at mange ting vil virke litt forskjellig fra menneske til menneske, ettersom det nok er litt ulike mangler og skavanker vi sliter med. Hvis vi får nettopp det kroppen trenger, så blir det bra. Får vi noe vi ikke har bruk for/allerede har nok/for mye av, så blir det kanskje negative reaksjoner. Den ulike kropps evne til å ta opp ting har sikkert også noe å si. Samt at mange ting er avhengig av hverandre. En ubalanse her, gir etterhvert ubalanse andre steder - og kanskje flere ting da må innføres samtidig - som f.eks. thyroxin og støtte av binyrene (hvis det er nødvendig).

Ja, ja, en dag av gangen ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Nå har ikke jeg lest så nøye igjennom inleggene her, så dere får ha meg unnskyldt om jeg ikke er helt orientert om alt. Skylder på hjernetåka.
    Men, altså: Kortisonkrem: Den man får kjøpt reseptfritt på apoteket er den svakeste typen. Bivirkninger stort sett lokalt ved bruk over lengre tid på samme sted. bl.a tynn hud og infeksjonsfare. Det må store mengder til av denne for å få systemisk effekt (virkning på indre organer). Da kan også slike bivirkninger som tabeletter gir, oppstå. Men hvis man ikke bruker slike mengder som gir systemisk effekt, hva er vitsen da?

Gjest

Standard

Ja, det lurer eg litt på og. På www.stopthethyroidmadness.com står det anbefalt ein dose på 5 mg kortisol dei tre første mnd med armour, og innholdet i kremen er vel lavt i forhold til dette....

Side 9 av 13 Først 12345678910111213 Siste

Lignende tråder

1. hvordan gå fra levaxin/liotyronin til armour?
    Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 06-09-07, 12:16
  2. Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
    Av komlå i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 07-02-07, 19:10
  3. Hvordan virker FT3 på formen deres?
    Av Trygve i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-06, 17:30
  4. armour... hvordan bestiller dere?
    Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 29-10-06, 15:10

Bokmerker