Viser søkeresultater 81 til 90 av 110
Tråd: Så fik mor Erfa'en
-
20-01-11, 23:16 #81
Sv: Så fik mor Erfa'en
Om ikke en har godt opptak så kan man bare ta mer medisin, Jeg skjønner ikke helt poenget med å ta tabletten(e) under tungen eller knuse dem til pulver, for Levaxin koster akkurat det samme om man tar 25 eller 175µg.
PS
Ops, jeg glemte at det var ERFA. Da kan det være at kronene ruller. Men generelt er jeg skeptisk til å ta tabletter på en annen måte enn det som er anbefalt. Noen ganger bare må de passere via tarmen, og de er satt sammen nettopp med det formålet. Men akkurat her vet jeg ikke så mye.Sist endret av Jerene; 21-01-11 kl 00:41 Begrunnelse: PS
-
21-01-11, 07:19 #82
Jeg ble anbefalt å knuse tabletten i munnen (Erfa) av lege (den flinke). Vel og merke - ikke suge på den eller la den ligge under tunga, bare å knuse den godt med spytt i stedet for å svelge den hel.
Så det gjør jeg. Smaker småsøt gips.
Det kan vel være at dersom magesyreproblemer er vanlig for oss så er det ikke sikkert at vi kommer skikkelig gjennom coatingen på noen av tablettypene før de er på vei ut? Gjennom å knuse den vil det bli "større flate" og dermed kanskje bedret opptak.
Og ja, Erfa i norge iallfall er såpass dyr at jeg tygger den gjerne.
Iallfall når den smaker greit.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-01-11, 11:55 #83
Så trist at læse om din mor, smgj. Ingen skulle kæmpe sig igennem på den måde, uden omsorg og med så tydelige symptomer på, at der er noget helt grundlæggende galt !
Men tak for din støtte
Lige nu er jeg nervøs for, om også penicillinen bare ender i toilettet uden at gøre nogen nytte. Måske havde indsprøjtninger med penicillin været bedre til den her patient ...
... og ja, hun har mig, men om jeg slår til ... ved jeg jo ikke. Og vi bor langt fra hinanden. Det er en stressfaktor uanset hvordan jeg gør.Sist endret av Nielsigne; 21-01-11 kl 11:57 Begrunnelse: tilføjelse
-
21-01-11, 12:01 #84
Erfas læge Henri Knafo anbefaler, at man tager sin Erfa med et stort glas vand. Herinde har vi nogle gange diskuteret, om det nytter at tage Erfa under tungen. Jeg synes, jeg udnytter medicinen bedre på den måde, men jeg er ikke sikker på, om den faktisk kan komme gennem slimhinden i munden, som det ofte er blevet nævnt. Derimod tror jeg, at den langsomme måde at spise medicinen på, når man smelter den under tungen, er en hjælp for kroppen.
Til gengæld er det på andre måder noget bøvl med al den tid, det tager at smelte Erfa under tungen. Det tager mig jo en time !!! at smelte en Erfa-tablet, medmindre jeg findeler den lidt først. Det kræver en del sådan en hverdagsmorgen!
... og så er der dem, der har prøvet at tage Levaxin eller anden syntetisk medicin under tungen eller knuse den mellem tænderne, så vidt jeg husker var resultatet mest noget med en forfærdelig dårlig smag i munden i mange dage ....Sist endret av Nielsigne; 21-01-11 kl 12:04 Begrunnelse: tilføjelse vedr. tiden, det tager at smelte Erfa ...
-
21-01-11, 12:25 #85
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
27-05-11, 20:32 #86
På tide med en opdatering.
Min mor har det bedre, end med syntetisk medicin, men der er altså noget galt med den mave. Pga den måde, fordøjelsen opfører sig på, tror jeg, det handler om leveren
Og så er der jo selve det med optaget - og der er leveren selvfølgelig også med. Den skal jo både rense og danne ting og sager og være lager ... Så der er vel ikke noget at sige til, hvis den bliver træt. Min mors alkoholforbrug er nærmest ikke-eksisterende, så det kan ikke være det, der gør det. Desværre, havde jeg nær sagt, for bare der da var et eller andet, man kunne fjerne, og så kunne det blive bedre. Men vejen er meget lang, og det er svært at skifte til thyroid som 70-årig, især når lægen - uanset velvilje - ikke fatter noget, og så er der kun mig tilbage. Hun orker ikke selv at sætte sig ind i noget. Glemmer en masse vigtige ting meget tit - det er vi nok mange her, der gør, men min mor har meget svært ved at tilgive sig selv den slags. Hun ejer ikke tålmodighed af den slags, der skal til. Og som hun siger, så har hun pga sin alder ikke TID til det pjat ... Selvom jeg så er 24 år yngre end hun, forstår jeg godt, hvad hun mener. Tænk, hvis man var skiftet til thyroid, da man var ung ...
Ud over, at min mor er irritabel helt ud over det sædvanlige - og det er vel binyrerne, der brokker sig - så plages hun nu af en ulidelig hudkløe over hele kroppen, den er der vist 'kun' om aftenen, men det er svært at udholde. Jeg tænker, det er leveren. Der skal snart tages blodprøver, og det er vist ikke sikkert, det blir nogen sjov læsning, er jeg bange for. Der har indtil videre ikke været nogen tegn til forhøjet bilirubin http://www.denstoredanske.dk/index.p...kemi/bilirubin men det kan der jo komme. Jeg tænker så alligevel, at når man har grøn afføring (undskyld billedet), så må der da være noget galde, der slipper ud. Men måske på bekostning af noget andet?
Jeg har i dag siddet og læst om Kolestatisk hudkløe http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/20070 ... men det kan også være nyrerne, den er gal med ... Suk. Problemet er jo, at der ikke er nogen læger, der kan det hele hele vejen rundt, OG de former for medicin, der findes til det ene og det andet i vældig mange tilfælde vil være noget, min mor ikke tåler.
Ja, så er der marietidsel, mælkebøtte, artiskok og k2-vitamin.... Så må vi se.
-
11-06-11, 20:59 #87
Vi er flere som har fått noe som heter ultra clear fra lege, et pulver som blandes med vann, bokser på ca en kilo. Den skal rense leveren. Om den er å få uten resept, kan det være noe for moren din? Ellers er det jo mange som får det bedre hvis de forsøker en eliminasjonsdiett. det enkleste er å starte med å fjerne gluten og melkeproteiner og så se om magen blir bedre over litt tid.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-06-11, 21:00 #88
Tak for svar

Desværre har min mor prøvet diverse diæter, hvor alt muligt har været udelukket .... Mælk tåler hun ikke og holder sig altid fra det. Gluten ... ja, jeg har forsøgt at lokke hende på en diæt mange gange, men hun mener ikke, det nytter, og hun får jo alligevel ikke så meget af det, mener hun. Hendes naturlæge, der har hjulpet hende en del med mange mærkelige ting og sager i tidens løb, mener, hun ville skulle bruge alt for mange år af livet på at lægge kosten, hvis hun satsede på diæt som løsningen. Det kan jo godt være rigtigt. Samtidig vældig ærgerligt, synes jeg, hvis man kan lave noget om
og ikke gør det. Men jeg forstår godt, hun ikke føler, hun har kræfterne til det.
Jeg fik en PM med en anbefaling af aminosyren NAC - N-acetylcystein - som skulle være godt for leveren. Den bruges ved forgiftninger med paracetamol, men da nok i væsentligt højere doser, end man bør indtage i andre forbindelser. Det er jo det her med, at ting tager tid, som Anisa altid påpeger, og det er jo sandt.
Nu spekulerer min mor så på, om acetylcystein er noget, hun overhovedet tåler - hun har nemlig været døden nær - helt bogstavelig talt - på grund af acetylsalicylsyre. Hvor meget, de to har til fælles, er jo altså det springende punkt. Under alle omstændigheder skal det jo bruges med varsomhed ved astma, men dette er jo skrevet i sammenhæng med paracetamol-forgiftning http://www.ugeskriftet.dk/lf/UFL/ufl.../v_p/27558.htm så måske er det ikke noget problem i de doser, hun skal bruge det. Problemet er, at man ikke kan vide det helt 100%, eftersom hun er kæmpeallergisk og sensitiv i det hele taget.
Ultra Clear ... er det mon sådan noget: http://www.accense.nl/ultra-clear-su...356542864.html ?
...må lige tilføje noget vældig vigtigt, nemlig at min mor er vældig glad for Erfa, uanset at hun står i en svær situation. Hun ser det sådan, at så har hun det i hvert fald meget bedre, uanset at maven er dårlig. På den syntetiske medicin var der jo konstante smerter og al mulig andet ubehag. Sådan er det ikke med Erfa. Så langt, så godt
-
11-06-11, 21:03 #89
De har intet tilfælles undtagen ordet"syre". Men det er citron også, eller lage til agurkesalat, eller mælkesyre i yoghurt eller creme fraiche osv. osv. Desuden er aminoSYREr jo proteinstoffer, Nielsigne. Ikke en syre, som vi forstår det i hverdagen.
Astma? 3% formodedes at... men hele linket øser af, at intet kan verificeres 100%. Tværtimod vil jeg sige mht. til NAC, der jo reparerer og gendanner ikke kun levervævet men også reparerer skader på lunger og bronchierne.
Hvis du er i tvivl om effekten på leveren - vil jeg lige spørge: Ved du at paracetamolforgiftning er i virkeligheden en total og pinefuld leversvigt. Hvis man ikke starter behandlingen med NAC i tide dvs. tidligt - kan denne lever ikke reddes og skaderne er så omfattende, at selv transplantation af lever kan ikke redde den forgiftede. Så hvis der er noget i denne verden, der kan reparere en lever, er det NAC.
Hvis din mor kan tåle op til flere høj-protein fødevarer, herunder ricotta, hytteost, yoghurt, svinekød, kylling, kalkun, and, hvedekim, Granola, havregryn - kan hun også tåle NAC. Alle kan tåle NAC.
Må jeg spørge, hvad din mor ellers får af medicin?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-06-11, 21:06 #90
Tak for svar

Min mor får astmamedicin (en forebyggende og har en liggende i lommen til evt. akut), vanddrivende samt et middel indeholdende kalium samt antihistaminen Mildin. Derudover marietidsel hver dag samt Brottrunk (men ikke begge to i forbindelse med samme måltid.
Og så bruger hun ind imellem diverse homøopatiske midler fra http://www.danskhomoeopati.dk/index.php?mID=13 (som, uanset om man stoler på det homøopatiske princip eller ej, faktisk har hjulpet på lidt af hvert i tidens løb.
Min mor er ikke bare bekymret for, om det er syre. Det er sådan, at det, der hedder acetylsalicylsyre, faktisk kan slå hende ihjel, da det lukker hendes luftveje. Det har været tæt på nogle gange.
Selvom n-acetylcystein ikke skal forstås som en syre, så har det dog i sin sammensætning 'et vedhæng', eller hvordan man nu siger det på kemisprog, der har med syre at gøre. Skal have min mand til at forklare det igen ... (Han er prof. naturvidenskabsnørd)
Her noget om, hvordan anitoxidanter og bl.a. acetylcystein sammen med selen kan hjælpe mod glutenintolerance:
http://webcache.googleusercontent.co...=www.google.dk
Man kan læse om kilden her http://www.doctorsnatural.dk/
Ja, det lyder vældig godt med acetylcystein. Den mindste tvivl - berettiget eller uberettiget - i min mors sind kan imidlertid ødelægge forsøget eller i det hele taget sindsroen, så det ikke bliver prøvet. Sådan må det vel være, når man har været ved at ta billetten et antal gange. Så det må undersøges af en kemiker ...
Jeg tænker på, om hun i stedet kan bruge glutathione?
Nielsigne
Lignende tråder
-
Så fik jeg Erfa'en
Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 77Siste melding: 19-10-13, 01:52 -
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?
Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 29-04-10, 23:40

Svar med sitat

Bokmerker