Viser søkeresultater 71 til 80 av 88
-
21-04-12, 00:29 #71
Sv: Hei igjen:-)
Jeg har vel egentlig kommet fram til at det må være jernlagrene som vanlig så da er det vel bare å spe på litt mer jern da:-)
I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
21-04-12, 01:29 #72
Sv: mild normochromic normocytic anæmi
R.B.C.s betyder Red blood cell.
Mild normochromic normocytic anaemia betyder ikke nødvendigvis jernmangel, men kunne også være en tilstand sekundær til diabetes, særlig hos forholdsvis nye diabetikere, inden de lærer at holde 100% styr på deres blodsukker og behandling. Nogle patienter med nyopstået diabetes har en mild normochromic normocytic anæmi som ikke er opstået af de sædvanlige årsager (for anæmi), såsom infektion, betændelse i bugspytkirtlen eller blodtab (se evt. denne).
Så vidt jeg husker har du diabetes 2, Trude?
Dette resultat kan tyde på, at du måske bør være opmærksom på omlægning af kosten, regelmæssige måltider og konsekvent fokus på blodsukker? Denne form for anæmi forsvinder nemlig efterhånden som der kommer stabilt styr på diabetes. Hvis du er i behandling for diabetes, da viser dette resultat at behandlingen er nok ikke effektiv nok endnu (?).
Jeg tror ikke at "almindelig" jernmangel giver periodisk feber...
Hvad siger din læge?
De er fuldstændig korrekte, disse tal.
Og siger ikke noget om noget, da prøven er taget om aftenen. Du må hellere få taget de prøver om morgenen, for så ved du hvad er op og ned på din hypothyreose. Prøver (thyreoidea) taget om aftenen vil altid være misvisende.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-04-12, 02:36 #73
Sv: Mild normochromic normocytic anæmi
Takk for svar:-)
Hmm, jeg har aldri fått påvist Diabetes 2 men jeg kan jo selvfølgelig ha fått det nå. Legen har ikke sagt så mye ennå annet enn at det er vanlig å få infeksjoner, vondter/smerter (som feks i tannkjøtt, ansikt, ledd osv)(jeg var nylig hos tannlegen fordi jeg tenkte at en rotfylling kanskje ikke var gjort ordentlig siden jeg hadde så mye værking/dunking i tannkjøttet.
Legen ga meg to forskjellige medisiner som jeg skulle ta i tre dager, noe som heter Hibiotic og Cataflam, dette for å bli kvitt infeksjon/inflammasjon tror jeg. Jeg skal tilbake til legen på onsdag da han skal kikke på blodprøvene (systemet er litt annerledes her i Egypt enn i Norge) og så snakket han også om at jeg skulle gå til spesialist på hode, nakke, hals (tror jeg det heter) for å ta en ny ultralyd av halsen (siden jeg har knutestruma) og for stoffskifte.
Det med blodprøver kan være litt vanskelig å få tatt om morgenen siden de starter senere på dagen men jeg skal undersøke dette.
Det er ikke så lett å bo i et annet land hehe, når man skal spørre om blodprøver eller annet når man ikke vet eller husker navnet på blodprøver eller annet:-)
Anti-TPO feks er det ingen som forstår noe av her så jeg får vel prøve å google det for å se hva det heter på engelsk;-)
Uansett, takk for svar
-
21-04-12, 09:52 #74
Jeg søgte en oversættelse og fandt udtrykket anti-thyroid peroxidase, alternativt Antithyroid Peroxidase Antibodies
Mary Shomon skriver:
"Thyroid Peroxidase (TPO) Antibodies (TPOAb) / Antithyroid Peroxidase Antibodies
Thyroid Peroxidase (TPO) antibodies, are also known as Antithyroid Peroxidase Antibodies. (In the past, these antibodies were referred to as Antithyroid Microsomal Antibodies or Antimicrosomal Antibodies). These antibodies work against thyroid peroxidase, an enzyme that plays a part in the T4-to-T3 conversion and synthesis process. TPO antibodies can be evidence of tissue destruction, such as Hashimoto's disease, less commonly, in other forms of thyroiditis such as post-partum thyroiditis.
It’s estimated that TPO antibodies are detectable in approximately 95 percent of patients with Hashimoto's thyroiditis, and 50 to 85 percent of Graves’ disease patients. The concentrations of antibodies found in patients with Graves' disease are usually lower than in patients with Hashimoto's disease."
http://thyroid.about.com/od/getteste...bloodtests.htm
Nielsigne
-
21-04-12, 20:38 #75
Takk så mye Nielsigne
, da har jeg skrevet det opp så nå kan jeg fortelle hva det er jeg mener
-
23-04-12, 20:29 #76
Da har jeg vært hos spesialisten (på hode, nakke og hals) og han var litt sjokkert over at jeg tar så mye som 250µ levaksin og at jeg fortsatt ikke var bra. Han mener at årsaken til det er at jeg har disse klumpene i halsen min, som han sa- hadde det vært faste cyster så ville han ikke vært bekymret men fordi der "heterogenous" som visstnok betyr at de ikke er faste og da kan spre seg. Dette er jo fra to år tilbake så han sa jeg skulle ta ny ultraundersøkelse og så komme tilbake etter det. Legen mente jeg burde operere vekk hele kjertelen.
Denne legen er også kirurg så det er han som evnt ville fjernet den på meg, jeg er litt skeptisk til det så jeg får i første omgang se hva ultralyden sier før jeg tar et valg (det skal sies at min mormor hadde lavt stoffskifte og struma (vet ikke om det var knutestruma) akkurat slik som meg og hun hadde kreft for tredje gang når hun døde, en gang i magen og to ganger i lungene, siste gangen hadde det spredd seg og tok da livet hennes.
Han mente at feberen og all annen elendighet var tilstede fordi stoffskiftet ikke er under kontroll, snakket såvidt om naturlig thyroid men vi skulle vente å se til etter ultralyden.
Han sa også at jeg har allergi men jeg glemte å spørre han om det så det får jeg gjøre neste gang:-)I'm sick and tired of always beeing sick and tired
-
24-04-12, 22:47 #77
Sv: Da har jeg hatt en Biopsi
I dag har jeg tatt en ny ultralydundersøkelse og på konklusjonen står det følgende: Bilateral small Thyroid gland lobes, with multipl bilateral nodules. SOm vanlig er jeg utrolig dårlig på å finne ut hva dette betyr, har sitti og google i en time nå så jeg gir opp og får vel bare vente til søndag, da skal jeg til legen igjen.
Legen er litt keen på å operere men jeg vet ikke helt, er så skeptisk og vet ikke helt om jeg tør, skummelt ja
Jeg er glad jeg fikk vite hva Anti-TPO er på engelsk ihvertfall for når han så på mine Norske blodprøver fra i sommer der det sto Anti-TPO så mente han at jeg hadde hatt en halsbetennelse, hehe. Jeg husket jo ikke helt hva det het på engelsk men husket antibodies og at det andre begynte på P så da visste legen hva det var, hehe:-)
Han er mer eller mindre sjokkert over min store dose og sier at dette ikke er under kontroll og da at han har lyst til å operere, vææææ
Anyway jeg får vel mer info på søndag....I'm sick and tired of always beeing sick and tired
-
25-04-12, 00:15 #78
Sv: Da har jeg hatt en Biopsi
Jeg tror, det betyder at du har en lille skjoldbruskkirtel med (små?) knuder i begge kirtellapper.
Det eneste om dine antistoffer skrev du d. 26. juni 2010 i tidligere indlæg: TILLEGG TATT 11.04.08 S-TPO-AS: 463 (<35). Den 10. juli 2010 var ANTI-TPO 383 (<100). Du har Hashimoto's. Ved du, hvad den sidste anti-TPO prøven viser?
250 µg Levaxin passer til kropstørrelse på ca. 120 kg. Vejer du mindre, bør din dose reduceres. Vejer du mere, bør den - i hvert fald - ikke sættes ned...
Denne læge, der er så ivrig efter både at reducere din medicin OG fjerne din skjoldbruskkirtel... hvordan forestiller han sig, at du vil få det i fremtiden - hvis du både reducerer medicinen og bliver opereret? Hvad forestiller han sig at han kan hjælpe dig med EFTER operationen og reduktion af medicin? Fordi for dig bliver det ikke en dans på roser...
Trude
Jeg er alvorlig bekymret for, om du aktuelt er i stand til at tåle/håndtere det, der vil ske efter operationen og en nedsat medicindose. Som du selv beskriver, har du svært ved (f.eks.) at passe din kosthold, du glemmer at spise, du orker det med mad osv. Du er træt og du har ingen støttepersoner om dig.
Hvis du ønsker at underordne dig lægens behandling (nedsat medicindose + operation), vær opmærksom på IKKE at tro på at det vil løse alt og du får det bedre med det samme. Det er EFTER en operation, at det store arbejde med at komme sig, starter. Det kræver en del selvdisciplin, regelmæssighed i hverdagen, du skal spise rigtigt og du skal passe din søvn. Alt dette skal du forsøge at komme i gang med samtidigt med at du også slider med en post-operativ hypothyreose, det vil tage tid, indtil den er under (din) kontrol. Det bliver svært, og nok også sværere end du har det nu....
Jeg tror, at du bør overveje det grundigt og ikke gå med til noget, før du selv er fuldstændig sikker på, at det er det DU ønsker, og er sikker på, at du kan håndtere det som kommer i kølvandet på indgrebet - ikke mindst de praktiske ting, du bliver nødt til at sørge for, for at komme igennem denne tid. Du nødt til grundigt at forberede dig på - praktisk og mentalt - at kunne klare dig selv senere, fordi "hverdags-mæssigt" kan det blive op ad bakke på ubestemt tid og måske vil det være værd at overveje, om du ikke allerede nu, kunne starte denne forberedelse med at træne dig selv i alt det praktisk-daglige, som du i dag ikke orker.... At være "post-operativ" er en selvstændig udfordring, der stiller store krav til ens tålmodighed.
Medmindre man har galoperende hyperthyreose, er en operation aldrig så nem en løsning for patienten, som den er for lægen.
Lykke til med dine overvejelser.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-04-12, 02:43 #79
Sv: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Tusen takk Anisa for svar

Ja jeg er klar over at jeg har Hasimoto:-) Og min siste Anti-TPO som jeg tok i Norge i august 2011 var på 365 så den synker sakte.
Legen sier ikke at jeg skal gå ned i medisin men han er forundret over at det ikke har stabilisert seg mer siden dosen er så høy, jeg prøvde å ymte litt frampå om at jeg kanskje kunne ha mild adrenal fatigue (nå husker jeg ikke hva det heter på Norske, hehe) og også at det jo finnes naturlig thyroid. Dessverre å stoler jeg jo ikke veldig på leger og er skikkelig i villede om hva jeg skal gjøre dersom han fortsatt mener det beste er å operere, jeg syntes det er vanskelig å finne informasjon og sette seg inn i hva en evnt operasjon får av følger i hverdagen. Jeg har jo heller ingen rundt megsom forstår eller kan støtte meg slik jeg trenger heller så jeg vet virkelig ikke. Drømmer egentlig bare om å kunne komme til et sted der jeg får skikkelig hjelp over lengre tid, hehe hadde ikke det vært luksus?
Det legen også snakket om var at han var bekymret for at det på den første ultralyden jeg tok for to år siden står hetrogenous nodules og om jeg forsto han riktig så er det en bekymring for spredning når det er hetrogenous.
Målingen av den største på høyre lobe var målt til 11x8&12x7mm mens den største på venstre side lobe var på 14x6mm at the upper border near the isthmus and 8x6mm.
På målingen i dag (eller i går) så står det:
The right thyroid lobe is small in size measuring 1.5x1.9x2.5cm, shows coarse parenchymal echo pattern, multiple small nodules are seen, no retrosternal extension seen.
The left thyroid lobe is small in size, measuring 1.4x1.3x2.1cm, shows coarse parenchymal echo pattern, multiple small nodules seen, no retrosternal extention.
The thyroid isthmus shows a nodule to the left side measures 0.6x1.1cm.
No enlarged neck lymph nodes.
Normal surrounding vasculature.
Prøvene som er tatt nå sist er tatt fra et annet ultralydsted da legen ville ha en second opinion på en måte. Det ser jo faktisk ut som om de har kommet opp med forskjellig (men hva vet jeg) så jeg får se hva legen sier, det som er helt sikkert er at dette er vanskelig å forstå, hehe
-
25-04-12, 02:54 #80
Sv: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Jeg glemte jo å si at legen også er bekymret fordi min mormor også hadde hypotyreose og struma (vet ikke om det var knutestruma), hun hadde kreft for tredje gang i sitt liv da hun døde men det var en gang magekreft og de to siste gangene i lungene med spredning den siste gangen.
Moren min og tanten min har også hypotyreose, tanten min også med knutestruma.
PÅ den første ultralyden jeg tok står det jo at det er heterogenous nodules og slik jeg forstår det betyr heterogenous at det er abnormal, på den andre testen står det jo ingenting om dette, hmmm.
På biopien min så var det ihvertfall godartet men dette var jo to år siden så legen vil nok kanskje at jeg skal ta en biopsi igjen.
Lenge leve forvirringen, hehe
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
Av Herdis i forumet Lavt stoffskifteSvar: 265Siste melding: 23-11-10, 12:35 -
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat

Bokmerker