Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 99
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Men vi kan forklare det for deg....
    dine prøvesvar for anti-TPO var under 10. Set er det < betyr. Det kommer av at prøven blir utført ved hjelp av en metode som heter titrering. Derer har muligens gjort titrering i kjemitimen. Da hadde man en glassøyle med en kran på og man skrudde på den og så gikk man over til fråpevis og så plutselig fra en dråpe til en anne skiftet væsken i den andre beholderen farge...så man husker hva titrering betydde.
    Me antistoffer så bruker man så og så stor fortynning og så tynner man det en gang til og sjekker resultatet og en gang til , helt til man har et resultat eller ikke noe resuat. Da er det større eller mindre enn ett eller annet tall.

Din anti-TPO var negativ, men de har ikke kjørt anti-tyreoglobulin tror jeg, det fins alltid noen få som bare har den. ganske lik anti-TPO så de gjør den ikke vanligvis.
    IGA var ikke lav, så det betyr at de slipper å kjøre IGG varianten av transglutaminase eller antigliadin.
    Så alle prøvene dine her var negative.
    (men, vi vet fra forumene at en del allikevel har positive transglutaminaseprøver og at det forklarer symptomene og at de blir bra uten gluten. Men vi her orge kan ikke få gjort transglutaminase IgG alene fordi laboratoriene bare kjører dem hvis man har lavt IgA. Men det er en annen diskusjon)
    Når du har itt sjekket for cøliaki, da kan du prøve glutenfritt. Det frarådes nemlig at mennesker som har iverse symptomer går på glutenfritt før testing, siden de elel må tilbake på mange måneders glutenprovokasjon for prøvene blir ofte negative lenge etter en preiode påglutenfritt....men det er lov å prøve glutenfritt hvis man har fått testet seg, hvis man vil. Det er en del mennesker som blir betydelig bedre uten gluten men de har negative prøver.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

ok, men da skjønner jeg ikke hvilke prøver eller hva han legen snakket om.
    har tatt en hel haug prøver.
    bla
    s-tbg 22
    s anti-tg- <20
    a-tras <1,0
    s-shbg -53
    s reverse t3 ----
    s-ige total 41
    sgt 21
    s asat 17
    s alat 17
    s-shbg 67
    p-homocystein 6
    er jo fint om det ikke er noe galt, men jeg lurer jo fælt på hvorfor han legen sa det han sa da
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Standard

I -97 var det rettssak om retten til grunnstønad for glutenintoleranse der pasienten vant over rikstrygdeverket. Endel av argumentasjonen var bedring av næringsopptaket ved glutenfri kost + generell bedring(humør,energi ol.)
    I -04 hadde Lovisenberg sykehus et prosjekt gående der man forsket på cøliaki - pasienter ble forespurt om anonymisert bruk av prøvesvar. Mulig det prosjektet er ferdig nå.
    Jeg har ikke hatt noe utslag på blodprøver, men biopsi viste sikker cøliaki - i tillegg til at vitaminer steg og lipoproteiner sank ved glutenfri kost i testperiode, og gikk rett vest med en gang jeg startet på et "normalt" kosthold igjen.
    Jeg spiste kun gluten i 8 uker før biopsi(etter å ha vært glutenfri i 6 mnd.) og det var nok til at tarmen viste utslag.

Det er nok blitt lettere å nå fram med sine plager og sine egne testforsøk med gluten nå enn bare for få år siden. Terskelen for testing er iallefall lavere både hos spesialister og allmenleger, det er min erfaring.

Merete.
    Legene har den fordelen at solen skinner over deres helbredelse, mens deres feiltrinn skjules av 3 favner jord. Sokrates (469-399 f.Kr.)
    Meretes Tyreoidea-side

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Merete, Du spsite gluten igjen i 8 uker, og biopsi er det som teller her i hele Europa og det meste av USA (hvor de ikke har noen stønad så det er ikke alle pasienter som gidder å ta biopsi hvis de har veldig positive prøver)
    Du har altså sikker påvist cøliaki. Trenger ikke å diskutere noe med NAV eller leger.

Jeg vil minne om at man må spise minst 0,3 gram gluten per kg i minst 6 uker før en biopsi, ofte lenger, og det varierer mye. Noen trenger mer tid. Når man har vært på lavkarbo eller spist minimal med gluten i noen uker, er ikke lenger blodprøvene elelr biopsi noe sikkert. Legene vet ikke nok om det og bestiller prøver og biopsi enda kanskje pasienten har spist for lite gluten i noen mnd, men prøvene kan jo slå ut allikevel hos noen.
    Blodprøvene er stilt inn til først å slå ut ved stor totteskade og har en høy terskel, enda de kan kjøre dem mer sensitive mend e vil ikke at de slår ut for ofte (pga at e helst skalstemme med stor totteskade)

Cøliake bryter plytselig ut etter en periode med stor stress , når kroppen ikke lenger makter å reparere tarmtotteskaden. Før det hadde man latent cøliaki og kroppen reparerte skaden så fort den oppstod. Nr man da blir sykemeldt eller får mindre stress kan kroppen makte å holde ttritt igjen og prøven blir mer usikre. Så de prøvene er ikke 100%.

Rikke:
    dine prøver her var for generelle ting og leverprøver og har ikke noe med cøliaki å gjøre,det var noen andre du nevnte i begynnelsen av tråden,
    transglutaminase
    antigliadin
    og kontrollprøven IgA totalt
    som man kjører ved mistanke om cøliaki.
    Rikke, har du spist nok gluten? 21 gram ved vekt 70 kg og man må ta ut brødpakken og pizzaesken og regne og regne. man regner med at 90% av proteinene av hvete er gluten her i regnestykket. det blir ganske mange brødskiver, et kakestykke nå og da og et rugknekkerbrød til frokost og lunch er ikke nok gluten. Gjort bommerten selv. Visste ikke bedre.

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard nye prøvesvar. stoffskiftet begynner å bli lavt?

ft4 12,5 ref 11-22

tsh 0,90 ref 0,30-4,2

kan dette ha med graviditeten og gjøre?
    4 mnd på vei nå
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard kan noen se på prøve svarene til søsteren min?

s alat 12
    s asat 19
    s ferrit 54
    s ft3 4,2
    ft4 12,8
    s ggt 10
    jern 23,8
    s kreati 67
    s-LD 166
    S-tibc *87
    S-tpo-as <35
    s-tsh 2,0
    s vit b12 249

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei rikke, hvordan går det med deg ?
    Går du på Levaxin nå ?

Graviditet vil etterhvert øke behovet for stoffskiftehormoner sånn 50%.
    Om kjertelen er iorden vil TSH stige og kjertelen vil øke produksjonen til det som trengs.

Det ser ikke ut til at det skjer på de tallne som du legger frem. TSH skulle vært høyere.
    Har du snakket med noen om å begynne på Levaxin igjen ? Eller øke dosen ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ser at hun har lav jernbindingskapasitet.
    Furst skriver i forklaringen til analysen :
    1 mL serum. Laboratoriet har innført en ordning som gjør at analyse av S-Jern og S-Jernbindingskapasitet (S-TIBC) kobles slik at begge analysene blir utført når en av dem er rekvirert. Se ovenfor (under omtale av S-Jern) vedrørende begrunnelsen for dette. Pasienten må derfor ikke ha inntatt jernpreparater minst et døgn før prøvetaking. Pga stor døgnvariasjon bør prøven tas om morgenen, men det er ikke nødvendig med faste.
    Indikasjoner: Sammen med jern for utredning av anemi, jernmangel, hemokromatose.
    Referanseområde: (NORIP, 7. januar 2005), 49 - 83 mol/L
    Tolkning: Høye verdier ved jernmangel, østrogenpåvirkning, behandling med 17-alkylerte anabole steroider. Lave verdier ved akutte og kroniske inflammasjoner, alkoholisme, hemolytisk anemi, hemokromatose, nefrose, uremi, malnutrisjon. Se Anemi.
    Analytisk og biologisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
    Merknad: Ved å dele verdien for jernbindingskapasitet med faktoren 25,1 fås transferrinverdien i g/L. Referanseområdet for transferrin er 2,0 - 3,3 g/L.

Hun har vel ikke tatt jerntabletter før prøven ?
    Ellers er jo fT4 på 12 lavt da.......
    Det kan jo være en begynnende stoffskiftesituasjon - såkalt subklinisk hypothyreose. Vanskelig å si - tiden vil vise.......
    Antistoffprøver vil nok være lurt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

hei!
    jeg bruker ikke armour nå.
    sluttet da jeg fant ut at jeg var gravid.
    stoffskiftet har steget litt og litt helt til nå, som det har blitt lavere.
    formen er ganske bra faktisk. er jo litt trøtt og litt problemer med hodepine og syn.
    men det kan jo like gjerne være graviditeten.
    jeg har begynnt å jobbe nå, har jo vært sykmeldt i over et år.
    fått jobb på et legekontor, de synes jeg lærer kjapt.
    vært der i 3 dager nå, den 3. dagen var jeg så sliten at jeg kastet opp når jeg kom hjem.
    men det er nok bare en overgang håper jeg...
    trives kjempe godt i hvertfall.
    ellers prøver jeg å ikke tilbringe så mye tid her inne,bare hvis det er no nytt liksom. noen ganger føler jeg at jeg blir mer syk av å henge her inne
    for mye...
    ellers kjenner jeg ofte at hjerte tar dobbelt slag, men har også hørt at det er vanlig ved graviditet

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

nei hun hart ikke tatt jern.
    hun har symptomer som tretthet, veldig tørre øyne, og hun svetter aldri selv om hun trener

Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. Mine beste prøvesvar så langt, men trenger hjelp!
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 14-07-08, 12:33
  2. Mine siste prøvesvar
    Av Rafael i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 22-06-07, 15:34
  3. Kan noen se på mine prøvesvar?
    Av Siri -67 i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 19-03-07, 21:27

Bokmerker