Side 8 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 184
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte

http://fitnessbloggen.no/veien-til-g...gjennom-magen/ Anbefaler nok engang Pål Jåbekk som er perfekt å lese i forhold til kosthold for oss med hypothyreose. Mener det ligger en link til bloggen hans idenne artikkelen. Han forstår kosthold og trening. Som Anisa vil jeg understreke at 5 uker på nytt kosthold bare er starten. Jeg startet også forsiktig med tanke om hypothyreosevennlig vektreduksjon. Nå, snart et og et halvt år etter at jeg startet på glutenfri lavkarbo kunne jeg ikke tenke meg noe annet. Vekten er redusert med 16-17 kg og selv om vekt inke er det viktigste så henger vekt og god helse sammen for min del.

Tenkte forøvrig å spørre deg om legen din er sikker på at aldosteron skal kunne måles i urinen når du tar florinef? Tenker på analysemetoden laboratoriet bruker og om den også fanger opp en aldosteron erstatning som florinef? Stiller bare spørsmål, har nemlig sett endel slike tabber i helsevesnet før...

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hadde ikke målbar aldosteron i urin før jeg fikk florinef heller, men jeg har ikke hørt noe om at det å ta florinef ev. kunne påvirke målinger i døgnurin. MEN aldosteron i plasma er nå 69 (70-800) og aldosteron i døgnurin 8 (5-7) - lavt, men bedre enn noe som tidligere er målt!

Interessann artikkel om Renal Tubular Acidosis Anisa - verdt å følge opp og lese mer om! Dette med acidose har jeg tenkt på selv også etter at matintoleranser ble klarlagt. Tåler typisk ikke bakegjær - max utslag, hvete, rug, bygg, havre - middels utslag. Gjær gir bidrag til candida oppvekst og disse kornsortene gir alle "syre-tilskudd" i kroppen som igjen gjør gode forhold til candida som trives i surt miljø.. Melalternativene hvis du ike tåler hvete/bygg/rug/havre er melsorter som gir basis tilskudd i kroppen - er det tilfeldig..? Tipper jeg er "sur" - må få målt pH i urin og ev. blod. Tenkte å måle i urin selv for å ha underlag for å be om pH-måling i blod..
    Har også lest om pustefrekvens i forbindelse med ev. acidose; "Respirasjonsmålinger under 12 og over 25 i hvile person anses unormalt og vil føre til en rekke tester. Disse kan omfatte testing for thyroid problemer, som stoffskifte som kan påvirke pusten; måle blod pH for surhetsgrad, som surhet indikerer et mulig problem i hjernestammen som kan føre til en økning eller reduksjon i respirasjonsmålinger, og testing blod for påvisning av narkotika , som kan bremse eller øke pustefrekvensen." Hos en alternativ behandler leste jeg også at høy pustefrekvens tydet på acidose, mens lav pusterekvens tyder på alkalose. Min pustefrekvens er typisk 9-10 i minuttet.. Mulig problem her og..!
    I tillegg til at jeg er tom for aldosteron har jeg også hypokalemi, noe jeg påpekte selv i endokrinologens blodprøvesvar og som nå blir fulgt opp med nye prøver.. Hadde også hypokalemi i 2008 i forbindelse med at det ble tatt et lass med blodprøver pga. "asteni". Det er forøvrig de eneste målingene av kalium jeg har tatt, så hvordan ståa har vært før 2008 og i mellomtiden vites ikke..
    Forøvrig er kolesterolet mitt nå i nedre normalomåde og fortsetter nedgangen slik, er jeg under ved årsskiftet..

Formen er i hverfall nedadgående.. Sliter nå i tilegg til de tilbakevendende hypotyreose-symptomene, også med stadig mer påfallende uvelhet og kvalme. Ekstra ille under og etter dusjing. Har ikke kastet opp foreløpig, men kan henge over doen i timevis etterpå.. Har dog bestemt meg for ikke å slutte å dusje Litt skremmende egentlig!

Man må visst hele seg selv..

Hvis flere lider av trang til å måle pH, fant jeg etter 4 apotekbesøk og mye om og men og leting på nett, denne nettbutikken som selger 100 pH-strips for 150kr og har gratis levering ; http://ph-bodybalance.com/nettbutikk/ Har akkurat bestilt selv..

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Hadde ikke målbar aldosteron i urin før jeg fikk florinef heller, men jeg har ikke hørt noe om at det å ta florinef ev. kunne påvirke målinger i døgnurin. MEN aldosteron i plasma er nå 69 (70-800) og aldosteron i døgnurin 8 (5-7) - lavt, men bedre enn noe som tidligere er målt!
    Referanseomr. på aldosteron i døgnurin skal være 5-77, ikke 5-7 selvfølgelig..

Venter spent og noe utålmodig på noen nye prøvesvar i morgen.. Sjekkes for ev. fortsatt hypokalemi og noen flere ting jeg ikke fikk vite hva var..!? Skal be om utskrift av blodprøvene i morgen, så da er det ikke "hemmelig" lengre likevel..

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Alle blodprøvene var fine Ingen hypokalemi mer!

Fikk disse pH-stripsene mine i går og har testet pH`en min.. Nedslående! Jeg er visst "den sure dame".. pH i urin viser 5.0! Til sammenligning har min samboer pH 6,5 og mine to barn på 7 og 8år har pH 6,75, så jeg er definitivt sur i forhold til normalen hjemme hos oss.. Legger om kosten en del nå og ser om ting bedrer seg..

Flere som har/har hatt slike "problemer" og hvordan angriper dere ev. situasjonen..? Regner med legen "steiler" hvis man nevner dette, så jeg tenker å prøve å "reparere" dette vha. omlegging av kost

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Fikk disse pH-stripsene mine i går og har testet pH`en min.. Nedslående! Jeg er visst "den sure dame".. pH i urin viser 5.0! Til sammenligning har min samboer pH 6,5 og mine to barn på 7 og 8år har pH 6,75, så jeg er definitivt sur i forhold til normalen hjemme hos oss.. Legger om kosten en del nå og ser om ting bedrer seg..

Flere som har/har hatt slike "problemer" og hvordan angriper dere ev. situasjonen..? Regner med legen "steiler" hvis man nevner dette, så jeg tenker å prøve å "reparere" dette vha. omlegging av kost
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Hei mummimamma! Dette med syre-base har jeg lært litt om hos Dr Øverbye. Fra boka hans, og også da jeg hadde konsultasjon der. I boka står det bl.a at du helst må bruke et elektronisk måleinstrument når du måler PH i urin. Han skriver: "Målingen med strimler, såkalt tørrkjemi gir dessverre falskt inntrykk av tilstanden fordi tørrkjemi bare registrerer frie positive ladninger; mens et elektronisk måleinstrument registrerer den totale mengden spaltbar syre."
    Et sånt elektronisk måleinstrument får du kjøpt på Clas Ohlson. Jeg husker ikke helt hva jeg betalte, tror det var 599,-. For å kalibrere det, kan du koke opp vann og avkjøle. Da kan du stille det inn på 7.0. (Det som er med denne måleren er at du må holde den ganske lenge nedi væska før den avgir rett svar. Den er litt treig kan du si).

Jeg er også ekstremt sur, og i tillegg til kostholdsendring (som er den viktigste faktoren), har jeg fått beskjed om å gjøre følgende:
    Ta Urbase (Det er et basepulver som du får kjøpt på helsekost)
    Ta enzymer før hvert måltid (helsekost)
    Bruk samarin eller nyco fruktsalt
    Drikk mere vann
    Bruk naturlig detox fra medicmarine.

Det finnes lister på internett der det står hvor sure/basiske matvarer er. Verstingene er: Kaffe, sukker, brus, sjokolade, alkohol, røyking osv. Men det visste du sikkert..... Lykke til med å bli mer basisk
    Sist endret av knokkel; 27-11-12 kl 14:53

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Takk for svar!

Spørs om jeg får ta en tur på Clas Ohlson da! Og vurdere å kjøpe en del andre ting på helsekosten.
    Hva slags enzymer er det du tar forresten?
    Jeg drikker vanligvis mye vann, og pH'en min er omtrent lik med vannet i springen hjemme.. Tilfeldig?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Jeg tar noe som heter SuperZym. Men for selve PH balansen så er nok basepulver (urbase) det som funker best. Det man må være obs på er at det binder syren og tar den med ut via urinveiene. Slik at når du måler dagen etter du har tatt basepulver, så kan det godt hende at urinen er surere enn det den var før du begynte med basepulver. Det var den hos meg. Det er lurt å måle hver dag over tid, da er det lettere å få kontrollen på det.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Det er et par ting som har frustrert meg en stund nå - vedvarende tett/rennende nese og behov for å kremte/renske halsen..! Noen som plages med liknende og vet hva man kan gjøre? Blir verken syk el. "frisk"!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Det er et par ting som har frustrert meg en stund nå - vedvarende tett/rennende nese og behov for å kremte/renske halsen..! Noen som plages med liknende og vet hva man kan gjøre? Blir verken syk el. "frisk"!
    Mye plaget av dette jeg også, hele året faktisk. Å skylle nesa og gurgle halsen med lunket saltvann hjelper litt. Jeg heller også litt saltvann inn i nesa og lar det renne ned gjennom halsen og svelger. Det er litt ekkelt, men med litt øvelse går det fint, uten at det havner i vrangstrupen. Det løsner på snerket bak i ganen effektivt.

Side 8 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 22:11
  3. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 10:06
  4. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  5. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn