Viser søkeresultater 71 til 80 av 354
-
02-04-10, 08:31 #71
Sv: Har brukt 10 mg DHEA en uke nå
Så bra, Rufus! Moror å lese! Jeg har også mye mer energi. Føler fortsatt binyrene på kveldstid, men i mindre gead enn før. Og jeg har nesten sluttet med den lange hvilen midt på dagen. Ja, jeg merker også at det skjer hormonelle ting, som ømme bryst. Jeg forsøkte å øke til fra 1/3 av 25 mg til 2/3 for noen dager siden. Men det gikk ikke, jeg fikk ikke sove! Så jeg tror jeg holder meg på min lille dose, ca 8 mg. Men jeg måtte senke Thyroiddosen ytterligere nå, merket tydelig tendens til hyper, så nå er jeg nede på 4.25 grain Thyroid. Så det er helt tydelig at tilførsel av DHEA gjør noe med resten av hormonene.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
22-04-10, 18:53 #72
Jeg er nødt til å gå ned i dose på Thyroid
Jeg er nødt til å gå ned i dose på Thyroid. Jeg er veldig lei meg pga det. De siste to ukene har formen steget ordentlig. I dag har jeg følt meg helt fin. Kanskje ikke 100% frisk, men ikke langt unna. Det er en fantasisk følelse etter så mange år der jeg har vært så veldig, veldig syk.
Grunnen til at jeg må ned, er at legen er bekymret for leveren min. I takt med at jeg har økt dosen med Thyroid, hydrokortison og andre hormoner, har leverprøven S-ALAT blir høyere og høyere. I følge legen metaboliseres hormoner i leveren, og leveren min sliter nå for mye i følge legen. Det er visst summen av alle hormonene som er belastningen. Det var spørsmål om i hvilken ende jeg skulle begynne; redusere Thyroid eller noen av de andre horonene. Jeg er jo på en ordentlig hormoncoctail: progesteron, pregnenolone, dhea, thyroid og hc. Jeg kunne heller ha tenkt meg å kuttet ut progesterone og pregnenelone...
Jeg har jo ment at jeg ikke er overdosert. Rikgitnok er jeg varm, og det har jeg vært siden før jul eller nyåret, og da vil vel de fleste mene at jeg er overdosert? (Jeg har vært varm før, jeg. Før levaxin og thyroid). Jeg har følt meg underdosert hele tiden. Blodprøvene viser at t3 og t4 ligger en del over referanseområdet. tsh er supprimert.
Pga argumentet med leveren protesterte jeg ikke da legen foreslo det. Jeg kan ikke vurdere alvorligheten i det selv, men jeg er veldig bekymret for at jeg skal bli dårligere av å gå ned i dose. Jeg mener at jeg bør styrke binyrene mine mer før jeg går ned i dose, men legen ville ikke at jeg skulle øke dhea mer.
Høres kanskje ut som en sutrete unge nå. Jeg kan jo ikke vite om jeg blir dårligere før jeg har prøvd det, men er veldig bekymret. Ser for meg at min svært etterlengtede ferie om tre-fire uker skal bli uutholdelig pga dosenedsettelse.
Det eneste positive er at antistoffene mine er på veg ned. Ligger rundt 200 nå, har vært oppe i rundt 1000.
-
22-04-10, 19:41 #73
Sv: Jeg er nødt til å gå ned i dose på Thyroid
Såfremt de indtagede hormontislkud dækker en mangeltilstand, sker der ikke andet (i forhold til leveren) end det plejer med hormonerne egenproduceret i kroppen. Det kun Thyroid der er doseret lidt over hvad man er vant til at se. Alle de øvrige hormoner inkl. HC er faktisk i alt for små doseringer til at kunne påvirke leveren, selv hvis de betragtes samlet.
Der er masser af andre mulige årsager til ALAT-leverenzymprøven viser forhøjet og i stedet for at cutte hormonerne lige nu, ville jeg insistere på at undersøge andre muligheder først.... mens man endnu har det ok. Skulle det vise sig, at ALAT forbliver høj efter seponering af dine hormontislkud.... bliver du dårlig af to grunde i stedet for en.
Rufus? Kan du poste alle dine ALAT-resultater her, fra første gang prøven var taget? Det er ikke nok at ALAT stiger. Den skal også stige "nok" til at der er grund til videre udredning og som du hører (læser), tvivler jeg på om det er dine hormontislkud som er skurken. Det kræver mindst lige så meget af en lever, at metabolisere proteiner fra en enkelt bøf, eller ½ kylling og spise skal man jo hver dag. Så slå koldt vand i blodet og be`om supplerende prøver på andre muligheder.
Er det på Heggeli du går? Der skulle være en læge, der studerer hos Hertoghe, så vidt jeg husker... Mener at Nora har skrevet noget om det her på forummet.
OK. Hvad kan forhøjet ALAT (leverenzymer) ellers betyde og hvad bør der undersøges, før dit liv skal forringes nok en gang af seponering af din medicinering.... Der må hellere være en god grund til at seponere hormontilskud. I hvert fald bør det ikke gøres, før alle andre muligheder er undersøgt og elimineret...
Jeg har liggende lidt info om netop forhøjede leverenzymer "uden åbenbar årsag". Jeg poster det i Diverse-forummet om 1-½ time. Der kan jo være andre i ikke-syntetisk behandling, der kan komme ud for det samme som du (lægens frygt). Da kan du prøve at se om din ALAT-forhøjelse er alarmerende, om din læge har elimineret andre muligheder, eller om han famler i blinde, stirrende sig så blindt på hormonerne, at han måske overser alt andet. OK?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-04-10, 20:16 #74
S-ALAT <45 28.04.09: 17, 25.11.09: 81*, 23.03.10: 125*, 16.04.10: 161*
Jeg gikk over til Thyroid i slutten av september. LIke før begynte jeg med hc tabletter, hadde brukt krem et halvt års tid før det.
Jeg går på Balderklinikken. Legen hadde diskutert med andre leger, bla Omda l, forsod jeg det som.
Rett skal være rett, han sa jeg fikk ta kontakt om jeg ble dårlig. Men jeg er ikke interessert i å bli noe verken trøttere eller mindre opplagt. Han sa jeg kunne regne med det.
Jeg innser at jeg kan være overdosert uten å føle deg selv, men liker ikke dette noe...
Men takk, dere
-
22-04-10, 20:49 #75
Jeg syns det er pussig jeg da Rufus.
Det jeg har sett om stoffskiftets påvirkning på ALAT er at lavt stoffskifte kan gi let forhøyede verdier. Overvekt kan også gi lett forhøyede verdier. (vet det ikke er det). Høyt alkoholkonsum over lang tid og hepatitter og andre infeksjoner.
Mer kan ikke jeg om det.
Er det tatt en infeksjonsstatus da ?
Så skjønner jeg at du ikke liker situasjonen, men den er ikke alvorlig. Den kan bli det, men er ikke.
Være overdosert uten å merke det selv ?
hm..........
Det kommer skeptikeren i meg : Det tror jeg ikke på !
Man kan ikke være deprimert uten å vite det - tross at man opererer med begrepet "skjult depressjon".
Det jeg antar kan ligge bak uttalelsen, er heller at de forskjellige celler i kroppen aksepterer stoffskiftehormonene ulikt.
At du doserer så du i hovedsak føler deg vel, kan medføre at enkelte celler får for mye. (eller for lite)
Egendosering vil alltid være et kompromis mellom ytterpunkter - og skal etter min mening også være det.
Og det er også vi som som skal avgjøre hvor kompromiet skal ligge.
Iallfall ikke blodprøver basert på en statistikk over friske mennesker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-04-10, 05:46 #76
Takk for artikkelen, Anisa!
Skal studere den mer nøye senere i dag. Men jeg skjønner hvorfor legen er bekymret for leveren. Jeg har moderat forhøyelse av leverenzym, ser jeg. Summen av alle vitaminer og medisiner kan ha blitt for stor da? Ihvertfall er det ikke alkohol som gjør det. Heller ikke jern, tror jeg. Har ofte glemt å ta jerntilskud siste måned. Ser at jeg bør sjekke GGT, antakeligvis.
Legen mente at t3 trolig utgjorde den største belastningen. Nå har jeg allerede gått ned 0,25 grain siden i går. Legen ville ha meg ned 1 grain på 4-5 uker. Jeg synes det er for fort. Men jeg må ta det i mitt tempo. I går økte jeg til 20 mg dhea. Først gav legen klarsignal til det, men senere da jeg nevnte det for han, sa han at det kanskje ikke var smart, og bad meg gå ned til 15 igjen. Jeg tror jeg skal være litt ulydig - ihvertfall en uke eller to. For dhea er det jeg definitivt har hatt best utbytte av. Brukt det i snart en måned og det har hatt super effekt! Så om jeg prøver å gå på 20 mg, vil det kanskje være lettere å gå ned på thyroid og kanskje hc, også. Kunne heller senke progesteron og pregnenolon som jeg ikke har hatt merkbar effekt av?
Må nok ta en prat med legen...
Finn: Infeksjonsstatus, hvilke prøver tenker du på da?
Rufus
-
23-04-10, 08:02 #77
Det er eget skjema for infeksjonsstatus og der kan man krysse av for aktuelle prøver. Det er mange kryss å velge i der, så en må gjøre et passende utvalg.
Jeg mener det kan jo være noe annet og syns det bør gjøres når man ser en slik tendens i leverprøven.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-04-10, 10:03 #78
Jeg mener å huske fra tråden til anitab at Dr. Peatfield selv brukte svært høy dose med Armour , 6-7 Grain.
Jeg ville tro at HAN visste om det , hvis det i seg selv ville være en fare for leveren.
Er enig med dem som anbefaler å lete i andre "kriker og kroker".
HVIS det til slutt slulle vise seg at totalt inntak av hormoner er synderen, tenker jeg som du selv gjør,jeg ville kutte noe annet først..når du føler deg ""bra"" med den dosen du har. Veldig slitsomt å slippe seg "lav" for så evnt. bygge seg opp igjen. Det er heller ikke en god medisin for binyrene.
Håper du får en rask og logisk løsning, Rufus!!!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
23-04-10, 16:28 #79
For høy dose Thyroid eller annen tyroksinmedisin kan også være skadelig for hjertet? Men har du for høy dose, Rufus? Jeg vet ikke!
Rufus: jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg fikk jo også beskjed om at jeg var overdosert, både på Thyroid og HC, dog uten forhøyet ALAT. Og jeg har nå gått ned 1 grain Thyroid på en og en halv måned. Og føler meg nå helt fin. Men å gå ned på HC var helt mislykket, jeg ble dårlig, orket ingenting. Så nå er jeg tilbake på min gamle dose med HC på 32.5 mg.
Så jeg er enig med deg, å bli lav om det ikke er nødvendig, det er bare fælt.
Du føler deg ikke hyper. Men kan vi alltid kjenne om vi gradvis blir hypre? Jeg kjente jo at jeg var hyper først da jeg begynte med DHEA.
Så, hva skal du gjøre, Rufus? Et skikkelig dilemma dette her!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-04-10, 17:18 #80
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg gjør.
Overdosering kan vel gi slikt utslag? Det eneste symptomet på eventuell overdosering er at jeg er varm. Som jeg har nevnt før, har jeg vært varm tidligere. Husker at jeg i noen perioder var så varm at jeg gikk med t-skjorte under vinterjakken. Det var før jeg ble syk. Men skjønner også at det kan ha vært fordi kjertelen periodevis utsondret for mye hormon pga Hashimtos..? Så det kan jo tenkes at jeg er overdosert??? Men jeg har hatt, og har fremdeles, mange symptomer på underdosering samtidig, så jeg vet ikke. En del av disse symptomene kan komme fra binyrebarken.
Du har rett, Gunnda. Dr Peatfield bruker 6 grain...
Jeg bør få legen til å sjekke eventuelle andre infeksjoner eller bakenforliggende sykdom. Tar kontakt med han neste uke. Har gått ned en kvart grain, men vil ikke gå ned mer nå.
Det var ikke snakk om å gå ned på hc. Jeg spurte legen om Roussel hc ville belaste leveren mer enn Cortef. Han kunne ikke svare på det, men skulle høre med andre leger. Men fikk ikke noe svar da jeg snakket med han igjen. Dersom Cortef er en mindre belastning på lever, bytter jeg gladelig.
Tror dere at Cortef er bedre for meg?
Rufus
Lignende tråder
-
Hashimotos og Erfa Thyroid
Av Freya i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 10Siste melding: 19-10-11, 11:36 -
Jeg har sat mig for at jeg vil i behandling med Armour Thyroid.
Av arenys i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 21-03-11, 16:59 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Erfa Thyroid/Hydrokortison i Danmark
Av Gekko i forumet "Naturlig" Thyroid til danskereSvar: 3Siste melding: 15-04-10, 22:09
Svar med sitat

Bokmerker